قفل واگذاری استقلال و پرسپولیس باز می شود؟

بسیج دو وزارتخانه برای واگذاری سرخابی ها

کدخبر: ۱۰۲۱۲۷
با اعلام وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه سر نوشت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مهم است و با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان، هر دو باشگاه برای واگذاری در اختیار وزارت اقتصاد قرار گرفتند باید دید آیا این بار قفل واگذاری این دو باشگاه باز خواهد شد؟
بسیج دو وزارتخانه برای واگذاری سرخابی ها
سایه فتحی:

وزیر اقتصاد از تحویل گرفتن باشگاه‌های ورزشی استقلال و پرسپولیس برای واگذاری در حالی خبر داده است که در اسفندماه سال گذشته رئیس سازمان خصوصی‌سازی که یکی از نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه است وعده داده بود تا در 20 فروردین ماه سال جاری سهام این دو باشگاه در بازار سرمایه عرضه شود.

عبدالله پورحسینی که در آن مقطع به تازگی سکان مدیریت سازمان خصوصی‌سازی را برعهده گرفته بود ضرب‌الاجل تازه‌ای را برای عرضه این دو باشگاه مشهور ورزشی ایران تعیین کرد و وعده داد این دو تیم را تا 20 فروردین‌ماه سال 1393 واگذار خواهد کرد.

با گذشت زمان باز هم این وعده به فراموشی سپرده شد و از واگذاری سرخابی‌ها خبری نشد. حالا پس از حدود سه ماه که از این وعده گذشته، وزیر اقتصاد بنابر آنچه پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان منتشر کرده درباره زمان واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفته است: این دو باشگاه را برای واگذاری در اختیار داریم و این کار را با هماهنگی کامل با دکتر گودرزی انجام خواهیم داد.

هرچند وزیر اقتصاد زمان خاصی را واگذاری سهام این دو باشگاه اعلام نکرده است اما تاکید دارد این کار را از مدت‌ها قبل شروع کرده‌ و به‌زودی در این مورد اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

گویا این بار دو وزارتخانه اقتصاد و ورزش و جوانان با یکدیگر متعهد شده‌اند تا شاید بتوانند با این اتحاد قفل واگذاری سرخابی را بگشایند. این درحالیست که از نگاه برخی همچنان گره اصلی واگذاری سرخابی‌ها باز نشده است. حتی چندی پیش نیز سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد صورت‌های مالی این دو باشگاه با مشکل اساسی مواجه است.

  رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ماه پایانی سال گذشته وقتی در خبرگزاری ها اعلام کرد که تا 20 فروردین ماه سال بعد باشگاه استقلال و پرسپولیس را واگذار خواهد کرد در این باره با ابراز تاسف گفته بود:صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده هستند و اگر بررسی شوند به دلیل وجود ابهام مردود خواهند شد و نمی‌تواند مورد استناد کارشناسان رسمی قیمت‌گذاری قرار گیرد.

از طرف دیگر به زعم کارشناسان علاوه بر اینکه زیان‌ده بودن یا صورت‌های مالی غیر‌شفاف مانع واگذاری این دو بنگاه شده است، به نظر می‌رسد نهادهای تصمیم‌گیر در مجموعه نظام نیز تمایل چندانی برای واگذاری این دو باشگاه بزرگ ندارند. چرا که به عقیده آنان موانع سیاسی و امنیتی که پیش‌روی این واگذاری وجود دارد، از موانع فنی و مالی نیز پیچیده‌تر است.

این چالش‌ها درحالی پیش‌روی واگذاری سرخابی‌ها وجود دارد که مدل واگذاری سرخابی‌ها نیز همچنان با ابهام مواجه است. چرا که از سال 88 وقتی واگذاری استقلال و پرسپولیس مطرح شد قرار بود  در فرابورس عرضه شود اما پیچیدگی صورت‌های مالی این دو باشگاه و بدهکاری‌های عظیم آنها و زیاندهی آنها باعث شد تا باوجود آنکه در مرحله‌ای حتی خصوصی‌سازی تا قیمت‌گذاری نیز سهام این دو باشگاه پیش‌رفت عقب‌نشینی کند.

شاید یکی از علت های وقفه افتادن این واگذاری همین مساله بود. با این حال اواسط بهمن‌ماه سال گذشته در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1393 با واگذاری این دو باشگاه از طریق مزایده موافقت کردند. در این میان، پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر خصوصی‌سازی این دو باشگاه از کانال فرابورس با رای منفی اکثریت پارلمان‌نشینان مواجه شد؛ بنابراین گزینه عرضه سهام این دو باشگاه از طریق «فرابورس» با تصمیم نمایندگان حذف شد.

حتی پس از آن رئیس سازمان خصوصی‌سازی دراین باره گفت که در این شرایط برای واگذاری شرکت و بنگاه روش‌هایی نیز وجود دارد. شاید تنها محدودیت ما ورود این باشگاه‌ها به فرابورس بود، با این حال دوستان‌ ما در تلاش هستند در بازار سوم بورس و فرابورس آنها را عرضه کنند و اگر این عرضه مقدور نشد با اجازه مجلس و خارج از بورس در قالب مزایده آنها را واگذار خواهیم کرد.

این گفته های عبدالله پورحسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی و تصمیمات مجلس در حالی بود که امیر‌رضا خادم به عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش و جوانان برای پیگیری خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌های استقلال و پرسپولیس به خبرنگاران گفته بود: به عنوان یک فرد ورزشی باید بگویم بحثی که درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال در میان است اکنون عملیاتی به نظر نمی‌آید، چون ابتدا باید بدهی‌ها مشخص شود و تا زمانی که در این خصوص تعیین تکلیف نکنیم واگذاری این دو باشگاه از طریق بورس یا به نوع دیگری امکان‌پذیر نیست.

به‌هر شکل ماجرای موضوع واگذاری سرخابی‌ها از سال 88 تاکنون در کشمکش  بین نهادهای تصمیم‌گیر بوده است.26 اردیبهشت‌ماه سال 88 بود و کمتر از یک ‌ماه به برگزاری دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری باقی‌مانده بود که محمود احمدی‌نژاد با نگارش نامه‌ای دستور داد، دو مجموعه ورزشی ملی پیروزی و استقلال به مردم واگذار شود. وعده‌ای که شاید بیشتر رویکرد تبلیغاتی به علت در پیشرو بودن دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری داشت.

به رغم وجود مشکلات در واگذاری سهام این دوباشگاه برخی کارشناسان ورزشی خصوصی‌سازی را تنها راه نجات این دو باشگاه می‌دانند. به زعم آنها پرسپولیس و استقلال مدت‌هاست در باتلاق مشکلات مالی و ساختاری دست و پا می‌زنند. تغییر مدیر عامل، تعویض هیات‌مدیره، تغییر دولت و وزیر و معاونانش هیچ کدام سودی به حال این دو باشگاه فرهنگی ورزشی نداشته است.

باشگاهداری دولت چیزی جز انباشت زیان در‌بر نداشته و کار واگذاری این دو باشگاه هر سال سخت‌تر از سال گذشته می‌شود. مدیرعامل‌ها هر روز منتظرند حکم برکناری‌شان را ببینند و بازیکنان با این وضعیت، قراردادی بیش از یک سال با این دو باشگاه نمی‌بندند. قراردادی را هم که امضا می‌کنند، بند و تبصره‌هایی ذیل آن می‌گنجانند تا هر زمان، پیشنهاد خارجی آمد یا مدیرعامل تغییر کرد بتوانند با تیم خداحافظی کنند و به باشگاهی بروند که حداقل ثبات بیشتری داشته باشد. مدیریت دولتی بیش از هر مساله دیگر برای این دو باشگاه حاشیه‌ساز بوده و آنها را از حضور موثر و مفید در ورزش دورتر و دورتر کرده است.

واگذاری این دو باشگاه نیز به سنگ بزرگی در دست می‌ماند که گویی هیچ‌گاه پرتاب نخواهد شد. باید منتظر ماند با خبری که وزیر اقتصاد به تازگی اعلام کرده که سرنوشت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس  مهم است و با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان، هر دو باشگاه را برای واگذاری در اختیار قرار گرفته، آیا این بار قفل واگذاری این دو باشگاه باز خواهد شد یا خیر؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید