دلایل سقوط بورس تشریح شد

بازار سهام نیازمند یک شوک پولی است

کدخبر: ۱۰۸۲۱۶
یک کارشناس بازار سرمایه سقوط قیمت جهانی نفت و تحولات لایحه بودجه سال 94 را دو عامل مهم تداوم روند منفی بازار سرمایه ذکر کرد و گفت: با یک حمایت 200، 300 میلیاردتومانی می‌توان جهت بازار را تغییر داد.
بازار سهام نیازمند یک شوک پولی است

به گزارش اقتصاد نیوز، حسین خزلی‌خرازی در خصوص دلیل سقوط هفته‌های اخیر بازار سهام اظهار کرد: واقعیت این است که قیمت جهانی نفت و برخی کالاهای اساسی مانند سنگ‌آهن، فولاد و مس به شدت منفی شده و شاهد ریزش شدید در بورس‌های اروپایی، آسیایی و منطقه هستیم. 

این کارشناس بازار سهام  با بیان اینکه بورس دبی اخیرا هر روز 7 درصد کاهش داشته است، گفت: این روند برای برخی از صنایع بورسی خوب و برای برخی بد است.

وی افزود:‌ صنایعی مانند مخابرات، آی‌تی، بانک‌ها، لیزینگ‌ها و حمل و نقل که از قیمت نفت تاثیر نمی‌پذیرند ممکن است حتی برایشان این وضعیت مثبت باشد،مثلا صنایع حمل و نقل و کشتی‌رانی سوخت ارزان‌تری دریافت می‌کنند و این وضعیت برایشان حتی مطلوب است.

خزلی خرازی در گفت وگو با فارس  افزود: می‌توان به سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت برای یک‌سال را دارند توصیه کرد سبد سهام خود را به سمت اینگونه سهم‌ها تغییر دهد.

وی با اشاره به اینکه درباره اثرگذاری فضای کنونی قیمت جهانی نفت بر دیگر صنایع باید بیشتر بررسی کرد،توضیح داد: مثلا خوراک پتروشیمی اراک نفتا است که قیمت این خوراک در پی کاهش قیمت نفت کاهش قابل توجهی یافته است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در عین حال نمی‌توان در مورد تمام پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها به این شکل اظهار نطر کرد چون خوراک برخی گازی و خوراک برخی مایع بوده و محصولاتشان طیف وسیعی را شامل می‌شود.

وی همچنین فضای کنونی را برای صنایع خودرو مثبت ارزیابی کرد و گفت: به نظر می‌رسد کاهش جهانی قیمت نفت هزینه‌های این صنایع را هم کاهش دهد.

خزلی خرازی همچنین به نگرانی‌های بازار سرمایه از لایحه بودجه سال 94 اشاره کرد و گفت: تا بهمن ماه 2 فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید و درآمد دولت از محل فروش گاز و مشتقات گازی افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به برنامه دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی افزود: بر این اساس به نظر نمی‌رسد نگرانی بابت کسری بودجه ارزی و ریالی دولت در بودجه سال 94 وجود داشته باشد.

خبرنگار فارس از این کارشناس بازار سرمایه پرسید فکر می‌کنید روند منفی شاخص بورس تا کی ادامه پیدا کند؟ وی پاسخ داد نمی‌دانم، نمی‌توانم نظر بدهم. ما در بازار سهم‌هایی داشته‌ایم که نسبت قیمت به درآمدشان تا 2 هم آمده است.این که آیا نهادهای مالی بزرگ به کمک بورس خواهند آمد را نمی‌دانم.

خزلی خرازی در عین حال تصریح کرد:‌به نظر می‌رسد با تزریق 200-300 میلیارد تومان در روز و ظرف چند روز می‌توان روند منفی بازار سرمایه را برگرداند.

وی در پاسخ به اینکه آیا این حمایت مصنوعی و دستوری از بازار سرمایه نیست،گفت: وقتی چنین حمایتی از کف بازار می‌شود دو اثر دارد اول اینکه سهامداران دیگر سهم‌شان را تحت تاثیر شرایط منفی بازار نمی‌فروشند و دوم اینکه عده‌ای شروع به خرید سهم می‌کنند، بنابر این در اینگونه موارد لازم است یک شوک پولی به بازار داد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی می‌تواند خط اعتباری را برای نهادهای سرمایه‌گذاری در اختیار بانک‌ها قرار دهد و بدین ترتیب از تداوم وضعیت کنونی بازار سهام جلوگیری کند.

خزلی خرازی همچنین در پاسخ به اینکه بانک‌ها از نفت تاثیر نمی‌پذیرند اما در حال حاضر بیشترین تاثیر را بر وضعیت منفی شاخص کل بورس دارند، گفت: روند منفی بانکها تحت تاثیر شرایط کلی بازار است و مخابرات هم در حال حاضر این وضعیت را دارد، اما به طور کلی مسائلی چون سقوط قیمت نفت برای این نهادها مشکل ساز نبوده و بعضا حتی می‌تواند مثبت هم باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید