یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادنیوز:

فشار زیاد عرضه‌ها باعث افت بورس شد/ بزودی روند صعودی بازار آغاز می‌شود

کدخبر: ۱۳۵۵۴۰
یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است: در حال حاضر شرایط هیجانی در بورس برقرار است اما بتدریج این جو فروکش خواهد کرد چراکه شاحص در حال اصلاح و رو به بهبود است و در روزهای آینده قطعا شاخص را به سمت کانال‌های بالاتر خواهیم دید.
فشار زیاد عرضه‌ها باعث افت بورس شد/ بزودی روند صعودی بازار آغاز می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز، رشد شاخص بورس پس از اعلام برجام و لغو تحریم‌ها چندان دوام نداشت و صبح امروز دوباره شاخص به مدار منفی بازگشت. بازار امروز در حالی شروع شد که از همان دقایق ابتدایی شاخص افت مواجه شد. به طوریکه شاخص در ساعات اولیه معاملات بیش از 700 واحد افت کرد به کانال 64 هزار واحد بازگشت. هرچند در ساعات پایانی معاملات روند افت بازار کند شد و در نهایت با افت حدود 300 واحدی دوباره شاخص به کانال 65 هزار واحدی برگشت.

اما علت ریزش بازار امروز با وجود اینکه خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود وضعیت اقتصاد ایران با توجه به برداشتن تحریم‌ها وجود دارد،چیست؟ در این راستا کارشناسان بازارسرمایه معتقدند که ریزش بورس از قبل قابل پیش‌بینی بود؛ چراکه در روزهای رشد بازار انتظار بر این بود سهامداران حقوقی اقدام به عرضه گسترده سهام به خصوص در سهم‌های بزرگ کنند و از سوی دیگر برخی دیگر از معامله‌گران نیز که در این چند روز به سود مورد انتظار خود رسیده‌اند اقدام به فروش سهام کنند.

در همین حال گزارش‌های 9 ماهه نه چندان مناسب برخی شرکت‌های بورسی و فرابورسی که از روز گذشته در حال انتشار است و بررسی آنها حکایت از پیش‌بینی زیان در صورت‌های مالی شرکت‌ها دارد بر این دور ریزش قیمت‌ها در بازار سهام افزوده است.

فریبرز پرنا تحلیلگر بازارسرمایه در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: روز گذشته با توجه به بحث اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها حجم معاملات به یکباره افزایش یافت و  این در حالی بود که بازار انتظار این حجم  بالا از عرضه‌‌ها را نداشت. با این حال حقوقی‌ها عرضه‌های گسترده‌ای انجام دادند.

او افزود: این امر باعث شد تا بازار امروز با افت ناشی از فشار افزایش عرضه‌ها شروع به کار کند. از طرف دیگر نیز افرادیکه در چند روز گذشته سهم خریده بودند با توجه به سودی کسب کردند ترجیح دادند در این شرایط فروشنده باشند به همین دلیل بازار دوباره نزولی شد.

 این فعال بازارسرمایه معتقد است: در حال حاضر شرایط هیجانی در بورس برقرار است اما بتدریج این جو فروکش خواهد کرد چراکه شاحص در حال اصلاح و  رو به بهبود است و در روزهای آینده قطعا شاخص را به سمت کانال‌های بالاتر خواهیم دید.

پرنا خاطر نشان کرد: انتظارات زیادی برای افزایش تقاضا در بازار وجود دارد و به طور حتم در روزهای آینده این افت شاخص به راحتی جبران خواهد شد و مسیر صعودی بازار ادامه پیدا خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید