گزارش اقتصادنیوز از ساعت اول معاملات بورس تهران

خیز بازار سهام برای صعود/جمع شدن صف‌های فروش رشد شاخص را رقم زد

کدخبر: ۱۳۵۶۱۳
معاملات بورس تهران امروز در شرایطی آغاز شد که از همان دقایق ابتدایی بازار با جمع‌ شدن صف‌های فروش در برخی صنایع مهم مانند خودرو که لیدر بازار نیز به شمار می‌رود، شاهد رشد شاخص و تشکیل صف‌های خرید در این صنعت و سایر گروه‌ها بودیم.
خیز بازار سهام برای صعود/جمع شدن صف‌های فروش رشد شاخص را رقم زد

به گزارش اقتصادنیوز، امروز سه‌شنبه، 29 دی ماه در ساعت اول معاملات شاخص کل بورس با رشد 882 واحدی همراه شد و نماگر بازار را در کانال 66 هزار واحدی قرار داد. بعد از فروکش کردن هیجان روزهای اخیر در بورس تهران که با عرضه سنگین سهام و تشکیل صف‌های فروش، افت شاخص را در روز گذشته رقم زد، امروز بازار خیزی دوباره به سمت صعود برداشت.

در شرایط فعلی به نظر می‌رسد صنایعی که از رفع تحریم‌ها بیشترین نفع را می‌برند، همچون گروه‌ها خودرو، بانک، حمل و نقل و اغلب تک سهم‌ها در حال جدا کردن راه خود از سایر صنایع بوده و برای صعود شاخص و بهبود شرایط بنیادین رو به جلو حرکت می‌کنند.

دیروز خبر آمد ایران‌ خودرو با شرکت خودروساز دایملر (مالک مرسدس بنز، آ ام گ و اسمارت) تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده و براساس این قرارداد، دو شرکت مشترک میان ایران و این شرکت آلمانی ایجاد خواهد شد. وزیر صنعت نیز از عقد قرارداد با پژوی فرانسه تا یک هفته آینده خبر داد. انتشار اخبار خوب در صنایعی که در خط مقدم آثار مثبت رفع تحریم‌ها هستند بازخورد خود را امروز در بورس تهران نیز گذاشت.

امروز در ساعت اول معاملات، گروه خودرو و ساخت قطعات تقریبا یکدست سبزپوش بود و اغلب نمادهای مورد معامله در این گروه با رشد قیمت و افزایش حجم تقاضا نسبت به عرضه سهام همراه شدند. از آنجا که گروه خودرو را به نوعی لیدر بازار نیز می‌دانند، روند معاملاتی این گروه در اغلب صنایع دیگر نیز اثر مثبت گذاشت و منجر به سبزپوشی سهام در سایر صنایع شد.

به گزارش اقتصادنیوز،‌ در نماد پارس خودرو به عنوان چهارمین نماد پربیننده معاملات امروز بورس تهران سهامداران حقیقی 97 درصد خریدار «خپارس» هستند. در نماد ایران خودرو نیز حقیقی‌ها مشارکت 72 درصدی در خرید «خودرو» تا ساعت اول معاملات داشته‌اند و 10 میلیون سهم در این نماد جابه جا شده است. در سایر نمادهای این گروه نیز تشکیل صف‌های خرید و رشد قیمت‌ها مهمترین مشخصه معاملات به شمار می‌رود.

در ساعت اول بازار، شرکت ارتباطات سیار ایران، سرمایه گذاری غدیر و مخابرات ایران بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص تا سطح 134 واحد گذاشته‌اند و اغلب نمادهای مورد معامله نیز اعم از سهم‌های بزرگ با ارزش بازاری زیاد و نیز سهم‌های کوچک با رشد قیمت‌ها همراه شده‌اند.

در فرابورس ایران نیز شاخص تا ساعت 10 صبح با رشد حدود 18 واحدی آیفکس را به رقم 729 واحدی رسانده است. امروز در فرابورس شاهد عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت دارویی کاسپین تامین معادل 15 میلیون سهم از این شرکت در بازار اول هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید