رییس سازمان بورس:

بورس به نقطه تعادل رسیده است/از پالایشگاهی‌ها حمایت می‌کنیم

کدخبر: ۱۱۰۹۵۳
برای اولین بار رئیس سازمان بورس صبح امروز در وزارت اقتصاد پاسخگوی خبرنگاران رسانه‌های مختلف بود و بیشتر درباره راهکار‌ها جهت خروج از رکود بورس و آخرین وضعیت بازگشایی نماد پالایشگاهی‌ها سخن گفت.
بورس به نقطه تعادل رسیده است/از پالایشگاهی‌ها حمایت می‌کنیم

به گزارش اقتصادنیوز، محمد فطانت در نخستین نشست خبری‌اش با اشاره به اینکه پس از یک سال که بورس در شرایط بحرانی قرار داشت، به نقطه تعادل رسیده است، اظهار کرد:  وقتی بازار در شرایط رکودی قرار می‌گیرد، افراد تلاش می‌کنند سهام خود را حتی اگر ارزش بالایی داشته باشد، بفروشند ولی در شرایط مثبت همه خریدار هستند.

رییس سازمان بورس با بیان این‌که نقش گروه‌های مرجع در ایجاد ثبات روانی و فکری بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار سرمایه به تعادل رسیده و نوسانات این بازار که به دلیل کاهش قیمت نفت و قیمت سنگ آهن بود متعادل شده است. همچنین بازار ریسک‌های سیستماکی خود را تعدیل کرده و متناسب با استراتژی که هر فرد می‌تواند داشته باشد امکان اینکه بتواند پرتفویی برای خود تشکیل دهد خواهد داشت.

فطانت عامل اصلی رکود در بورس را حاصل جو روانی یاس آمیز حاکم بر بورس دانست و گفت: برای رفع این مشکلات و ایجاد تعادل در بازار چند ابزار جدید در کمیته فقهی بازار طراحی شده است.

این ابزار به کنترل نوسانات کمک می‌کند، همچنین ابزار اوراق صکوک با نرخ شناور نیز در همین راستا به کار گرفته می‌شود که بتواند اوراق مشارکت را با نرخ تورم تعدیل کند.

قیمت گذاری خودرو در بورس کالا
فطانت با بیان اینکه تابلوهای بورس کالا به طریقی کار می‌کنند که قیمت را در محدوده عرضه و تقاضای واقعی تعیین می‌کنند، گفت: قیمت گذاری خودرو در بورس کالا باعث می‌شود حاشیه سود مربوط به تولیدکننده و سهامدار افزایش یابد.

شاخص‌های جدیدی در راه است
فطانت ضمن اشاره به محاسبه شاخص قبلی بورس، گفت: بحث‌هایی درمورد محاسبه شاخص مورد مطالبه فعالین بازار سرمایه بود که از سال ۱۳۸۷ محاسبه شاخص قبلی بورس متوقف شد و از‌‌ همان زمان به دلیل محدودیت‌های نرم افزاری شاخص قیمت مورد محاسبه قرار نگرفت و شاخص بازده جایگزین آن شد.
او افزود: به طور متناسب به نوبه خود شاخص مناسبی برای تصمیم گیری و تحلیل است. اما به دلیل آنکه محاسبه شاخص در آن زمان متوقف شده بود مجبور شدیم با شبیه سازی شاخص نقدی را از‌‌ همان عدد محاسبه کنیم که اکنون درحال بررسی شاخص هستیم که امیدواریم به سرعت اقدامات لازم انجام شده و شاخص جدید بتواند به صورت مشخص در درگاه‌های اطلاع رسانی به نمایش گذاشته شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز معاملات آنلاین بورس کالا در هفته جاری خبر داد و به تغییرات سامانه کدال اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک سیستم کدال را با تغییراتی که در آن انجام شده به صورت آنلاین زیربار خواهیم برد.

به گفته وی، سیستم جدید کدال از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای برخوردار شده و زبان‌های مختلفی توسط این نرم افزار پشتیبانی می‌شود. همچنین از نظر سرعت پردازش نیز اشکالات سیستم قبلی برطرف می‌شود.

فطانت در ادامه خاطرنشان کرد: تعامل بسیار خوبی با مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوصی سیاست گذاری‌هایی که لازم است در خصوص تدوین برنامه ششم توسعه انجام شود صورت گرفته تا بتوانیم از چارچوب احکام برنامه ششم توسعه برای تقویت بازار سرمایه به صورت ویژه استفاده کنیم که از تمام اصحاب رسانه وصاحب نظران درخواست می‌شود همه هر آنچه را که به ذهنشان می‌رسد برای ایجاد احکام مناسب دربرنامه ششم توسعه به سازمان بورس ارائه کنند.

رییس سازمان بورس همچنین در خصوص اقدامات سازمان بورس برای فرهنگ سازی گفت: در جهت فرهنگ سازی و برقراری ارتباط مناسب با مخاطبین استودیوی اختصاصی رادیو و تلویزیون در شرکت اطلاع رسانی بورس ایجاد شده است که طی روزهای آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: در فاز اول تحلیل و اخبار بورس از شبکه اول ارائه شده و امیدواریم مقدمه‌ای باشد تا در آینده زمینه ایجاد شبکه بورس با زیرساخت‌های مناسب فراهم شود تا بازار سرمایه بتواند از آن استفاده کند.

وی در خصوص بین المللی شدن بازار بورس گفت: در خصوص بین المللی شدن بازار سرمایه و اینکه بتوانیم در بورس اوراق و کالای سایر کشور‌ها معامله انجام دهیم اقداماتی در حال انجام است و باید در بحث مقررات اقدامات لازم در خصوص استاندارهای حسابرسی بین المللی انجام شود که در این راستا مذاکراتی با سازمان حسابرسی صورت گرفته و این اختیار به سازمان بورس داده شده است که به صورت موازی از شرکت‌ها بخواهیم صورت‌های مالی خود را در قالب استانداردهای بین المللی عرضه کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: همچنین در بورس کالا سعی می‌کنیم ارتباط مناسبی بین سامانه تسویه وجوه با کشورهای حاشیه خلیج فارس در نوبت اول پیدا کنیم و سپس آن را تعمیم دهیم تا کالاهای ثبت شده در تابلو به صورت موازی مورد معامله قرار گیرند.

وی اضافه کرد: این موضوع شفافیت و انحصار را در عرضه و تقاضا از بین برده و مشکلات صنعت را برطرف می‌کند. در این صورت اجازه خواهیم داد که حقیقی‌ها هم در صنعت فلزات و محصولات ذوب آهن به معامله بپردازند.

جایگزینی خرید تضمینی با قیمت تضمینی
فطانت تصریح کرد: همچنین در تعاملاتی که با مجلس و دولت صورت گرفته تلاش می‌کنیم که در رینگ‌های کشاورزی بورس کالا خرید تضمینی را با قیمت تضمینی محصولات جایگزین کنیم. زیرا هر سال بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی انجام می‌شود.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: به دنبال این هستیم قیمت تضمینی در بورس کالا انجام شده و مابه التفاوت آن از محل بودجه‌هایی که در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار دارد تصحیح شود. البته این موضوع نیازمند آن است که دولت و مجلس حمایت‌های لازم برای تحقق آن انجام دهد.

وی افزود به درخواست وزارت نفت، نفت خام وارد رینگ معالاتی بین المللی با قیمت ریالی شده است و امیدواریم با تغییراتی که در برخی دستورالعمل‌ها لازم است این موضوع تحقق یابد تا حداقل نفت خام بتواند برای عرضه بین المللی در بورس انرژی به عنوان محصول جدید عرضه شود.

فطانت در ادامه این نشست به عملکرد بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون اشاره کرد و گفت: ‌ در حال حاضر ارزش بورس و فرابورس به ۳۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده و حجم معاملات از ابتدای سال تاکنون از ۷۷ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در بورس کالا و معاملات آتی سکه بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان از ابتدای امسال معامله شده و ۳۴ هزار میلیارد تومان معامله در این بورس صورت گرفته است. همچنین در محصولات فیزیکی بورس انرژی ۱۲۰۰ میلیارد تومان معامله صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: بازار سرمایه برای پیشرفت خود به تحول اساسی در تامین نقدینگی بنگاه‌های مالی نیاز داشته و باید زیرساخت‌های الکترونیکی بازار تقویت شود و نهادهای مالی به صورت ویژه مورد حمایت قرار گیرند و متناسب با نیازهای خود ارتقا پیدا کنند.

فطانت اظهار کرد: در این راستا باید ابزارهای مورد نیاز بازار سرمایه طراحی شده و سایر ابزارهای طراحی شده نیز به تولید انبوه برسد زیرا رشد بازار سرمایه باید زیرساخت‌های لازم برای توسعه اقتصادی کشور فراهم کند.

سازمان بورس از پالایشگاهی‌ها حمایت می‌کند
رییس سازمان بورس در خصوص بازگشایی نماد پالایشگاهی در بورس گفت: اولین کاری که برای از بین رفتن نگرانی‌ها در بورس انجام دادیم این موضوع بود که تلاش کردیم با رفع مشکلات نماد این گروه‌ نیز در بازگشایی شود.

وی افزود: به تعویق افتادن کیفی سازی‌ها و تغییر زمان آن‌ها از ۳ سال به ۵ سال، باعث شده است که برنامه‌ای برای پالایشگاه‌ها در نظر گرفته شود که بخشی از سرمایه را صرف کیفی سازی و برخی نیز صرف سود سهامداران شود.

فطانت درباره قیمت سهام پالایشگاهی و تاثیری که در بورس دارند، اظهار کرد: سهام پالایشی ممکن است به علت مختلف مثل کیفی سازی و بهای خوراک در محدوده منفی ارائه شود و یا تاثیر منفی زیادی بر شاخص داشته باشد اما سازمان بورس تمام قوای برای حمایت از شاخص به کار خواهد گرفت.

توصیه فطانت به سهامداران
فطانت به سهامداران توصیه کرد با استراتژی مشخص وارد بازار شوند و از حرکت‌های هیجانی پرهیز کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید