امروز در بازارهای جهانی چه گذشت؟

نبض بازارها در گرو تصمیمات بانک‌های مرکزی/ کرون نروژ و دلار استرالیا تضعیف شدند

کدخبر: ۱۲۹۸۵۵
در حالی‌که سرمایه‌گذاران در انتظار نتایج نشست فدرال‌رزرو آمریکا و بانک مرکزی ژاپن هستند، بازار سهام اروپا امروز با رشد روبرو شد.
نبض بازارها در گرو تصمیمات بانک‌های مرکزی/ کرون نروژ و دلار استرالیا تضعیف شدند
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، امروز سهام چین در بازارهای در حال ظهور کاهش یافت در حالی که طلا با رشد روبرو بود. شاخص بازارهای در حال ظهور و شاخص هانگ‌سنگ نیز بیشترین افت خود را در ماه جاری تجربه کردند. شاخص استاکس اروپا اما با رشد مواجه شد.
 
بازار سهام
شاخص MSCI  سهام کشورهای در حال توسعه با افت 0.6 درصدی ششمین جلسه کاهش خود را در هفت روز اخیر تجربه کرد. شرکت‌های منابع عمومی بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص استاکس اروپا داشتند در حالیکه در بین فلزات صنعتی مس ونیکل بیشترین افت را داشتند.
شاخص سهام آسیا-پاسیفیک نیز با افت سهام شرکت‌های انرژی‌، عقبگردی 0.4 درصدی را تجربه کرد. زیرشاخص شرکت‌های نفت و گاز در منطقه نیز 18 درصد در سال جاری کاهش داشته است. در این میان گروه معدن بعد از شرکت‌های شیمیایی بدترین عملکرد را داشت.

شاخص شرکت‌های چینی هانگ سنگ در ادامه افت 12 درصدی این ماه با افت 1.5 درصدی در هنگ کنگ مواجه شد. شاخص کمپوزیت شانگهای نیز عقبگردی 1.7 درصدی داشت. 

بر اساس این گزارش شاخص کامپوزیت جاکارتا نیز افت 1.5 درصدی داشت. شاخص بازارهای تایلند، تایوان،‌ مالزی و هند نیز همگی سقوط کردند. شاخص‌های بازارهای در حال ظهور از زمان نشست فدرال‌رزرو در ماه سپتامبر یکی از بیشترین رشدهای خود را ثبت کرده بودند.

در پی تقویت 4.7 درصدی سهام شرکت فانوک، شاخص تاپیکس توکیو با رشد 0.3 درصدی مواجه شد. این در حالی بود که این شرکت روبات‌سازی پیش‌بینی سود عملیاتی سالیانه خود را  افزایش داده بود. شرکت میتسوبیشی نیز با ثبت رشد 6.6 درصدی بیشترین صعود خود را از فوریه سال پیش تجربه کرد.

بازار کالا
شاخص کالاهای اساسی بلومبرگ بعد از افت 0.4 درصدی روز سه‌شنبه و ثبت پنجمین افت متوالی، اندکی تغییر کرد. قیمت طلا نیز در روز جاری رشد داشت. در میان نگرانی در کندی اقتصاد چین، مس برای تحویل در سه ماه پیش رو در بورس فلزات لندن افت 0.9 درصدی را تجربه کرد و نیکل نیز با کاهش قیمت 0.9 درصدی مواجه شد. قیمت سنگ آهن در بورس کالای شانگهای به کمترین میزان خود از 27 جولای رسید. این در حالی بود که قیمت نفت نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نکرد.

قیمت گاز طبیعی در معاملات آتی نیویورک با اندکی تغییر به 2 دلار و 9 سنت به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا رسید. این در حالی است که قیمت گاز طبیعی در یک سال گذشته بیش از 40 درصد کاهش داشته است.

بازار ارز
پس از اینکه دفتر آمار استرالیا اعلام کرد قیمت مصرف کننده در سه ماهه سوم 0.5 درصد افزایش داشته است، دلار استرالیا با سقوط 0.9 درصدی معادل 71.27 سنت معامله شد و در مقابل تمامی ارزهای اصلی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

بعد از اینکه قیمت کالاهای اساسی برای پنجمین جلسه متوالی سقوط کرده و در میان عدم اطمینان در مورد اینکه بانک‌های مرکزی ژاپن و آمریکا چه تصمیمی در نشست این هفته خود خواهند گرفت، بازار ارز با افت شدیدی مواجه شد.

امروز هر یورو با اندکی تغییر نسبت به جلسه گذشته  معادل 1.1041 دلار معامله شد.
بنویت کوئر، عضو هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا اعلام کرد:‌ «فشار رو به پایین بر روی قیمت موجب اعمال تسهیلات پولی بیشتری خواهد شد و سیاستگذاران در مورد این شرایط بحث خواهند کرد.»

قبل از اعلام تصمیمات بانک ژاپن و فدرال رزرو، ین در طول هفته تقویت شده بود. 

کرون نروژ نیز با ادامه افت 1.5 درصدی روز گذشته خود امروز 0.2 درصد دیگر سقوط کرد. رینگیت مالزی نیز به همراه وون کره جنوبی با افت مواجه شد. دلار نیوزلند  0.4 درصد تضعیف شد در حالی که روپیه اندونزی رشد 0.8 درصدی را تجربه کرد.

با این حال یوان چین با کمترین ارزش یک ماهه اخیر خود در بازار امروز مورد داد وستد قرار گرفت. بانک مرکزی چین اعلام کرد که یک بار دیگر نسبت سپرده قانونی را در سال جاری کاهش خواهد داد، ولی نرخ بهره و سود سپرده بانکی را تا سال 2017 در سطح کنونی ثابت نگه خواهد داشت.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید