گزارش اقتصادنیوز از معاملات امروز بازار سهام

فشار عرضه‌ها به افت شاخص بورس ختم شد

کدخبر: ۱۳۴۹۳۲
در حالی که از ابتدای دی ماه بیش از 10 روز معاملاتی شاخص کل بورس تهران توانسته بود از مسیر نزولی فاصله گرفته و روند مثبتی را در کسب بازدهی ثبت کند، اما در روز جاری به دنبال فشار عرضه‌ها و خروج برخی سهامداران از جریان معاملات که در روزهای قبل به خصوص سه‌شنبه و چهارشنبه هفته پیش بازدهی مورد انتظار خود را کسب کرده بودند، شاخص منفی شد.
فشار عرضه‌ها به افت شاخص بورس ختم شد
حدیث موسوی:

در حالی که از ابتدای دی ماه بیش از 10 روز معاملاتی شاخص کل بورس تهران توانسته بود از مسیر نزولی فاصله گرفته و روند مثبتی را در کسب بازدهی ثبت کند، اما در روز جاری به دنبال فشار عرضه‌ها و خروج برخی سهامداران از جریان معاملات که در روزهای قبل به خصوص سه‌شنبه و چهارشنبه هفته پیش بازدهی مورد انتظار خود را کسب کرده بودند، شاخص منفی شد.

به گزارش اقتصادنیوز، به این ترتیب امروز یکشنبه، 20 دی ماه شاخص کل حدود 194 واحد (معادل 0.31 درصد) افت کرد تا نماگر بازار از میانه کانال 62 هزار واحدی عقب نشسته و رقم 62 هزار و 461 واحد را در پایان معاملات ثبت کند.

شاخص کل هم‌وزن اما امروز با رشد 9.1 واحدی همراه شد که می‌تواند نشان دهنده چرخش معامله‌گران به سوی سهم‌های کوچک‌تر با وضعیت بنیادی مناسب‌تر باشد.
در جریان معاملات امروز بازار سهام، نماد گروه مپنا و گسترش نفت و گاز پارسیان با 29 واحد و نماد شرکت فولاد مبارکه با 27 واحد به ترتیب سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه ملی با 17 واحد و ماشین سازی اراک و سایپا هرکدام با 13 واحد بالاترین تاثیر مثبت را بر این شاخص داشتند.

در ساعت پایانی معاملات، شاهد عرضه‌های گسترده در اکثر گروه‌ها بودیم. هرچند در میانه‌های بازار در برخی گروه‌ها و نمادها حجم عرضه‌ها اندکی کاهش یافت و به تبع شاهد سبز پوش شدن آنها بودیم ولی بار دیگر تشدید عرضه‌ها و فشار فروش در اغلب این نمادها منجر به ثبت قیمت‌های نزولی و افت شاخص کل شد.

سه نماد بانک ملت، بانک صادرات ایران و صنایع آذرآب یه ترتیب سه نماد پرببینده امروز بورس تهران بودند. در نماد «وبملت» معامله‌گران شاهد دادوستد 18 میلیون سهم به ارزش 35 میلیارد ریال در جریان معاملات بودند. در نماد «وبصادر» بالغ بر 22 میلیون سهم به ارزش 20 میلیارد ریال خریدوفرش شد. بررسی معاملات نماد «فاذر» نیز نشان می‌دهد امروز 20 میلیون سهم به ارزش 76 میلیارد ریال دست به دست شده است.

در همین حال بیشترین حجم معاملات امروز بورس تهران در اختیار نماد شرکت سایپا با دادوستد بالغ بر 58 میلیون سهم به ارزش 59 میلیارد ریال بود.
در میان صنایع بورسی 12 صنعت با تغییرات مثبت شاخص تا سطح حداکثر 2.44 درصد همراه شدند و در غیاب تغییر شاخص 5 صنعت، تعداد 20 گروه تا سطح 3.8 درصد افت شاخص را تجربه کردند. برترین گروه‌های صنعت نیز امروز خودرو، محصولات فلزی و بانک‌ها بودند.

در جریان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، ماشین‌سازی اراک، لیزینگ ایرانیان، حق تقدم و خرید سهام صنایع مس شهید باهنر، حق تقدم خرید سهام لیزینگ صنعت و معدن، حق تقدم خرید سهام لامپ پارس شهاب، حق تقدم خرید سهام پخش البرز بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع جوشکاب یزد،‌ صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان، چرخشگر، صنعتی و سرمایه‌گذاری سپنتا، اوراق اجاره سمگا، اوراق اجاره سخاور، اوراق اجاره صایتل، بهمن لیزینگ، مجتمع صنعتی آرتاویل تایر، لیزینگ رازی، قند هگمتان، لامیران، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، توسعه شهری توس گستر، تأمین ماسه ریخته‌گری متوقف شدند.

امروز در پی دادوستد 723 میلیون سهم در 54 هزار و 835 دفعه معاملاتی، ارزش دادوستدهای بورس تهران به یک هزار و 583 میلیارد ریال رسید.با توجه به اینکه اعلام شده سه‌شنبه هفته جاری لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه اقتصادی از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود، معامله‌گران انتظار دارند با رصد قیمت منظور شده برای نفت، دلار و رقم بودجه‌های عمرانی به درک مشخصی از روند آتی شرایط اقتصادی کشور دست یابند.

در این میان در شرایطی که قیمت نفت کماکان در مسیر نزولی قرار داشته و سخنگوی دولت اعلام کرده وابستگی بودجه به نفت را کاهش داده‌اند، باید دید سازوکار دولت برای رهایی از کسری بودجه احتمالی در بودجه سال آینده چیست و به چه منایعی برای تامین بودجه اتکا کرده است.

به هر ترتیب بازار سهام منتظر ورود نقدینگی تازه به روند معاملات است تا بتواند مسیر روبه ‌رو رشدی را که به واسطه نزدیک شدن به زمان اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها مدتی است در پیش گرفته با روند قوی‌تری در روزهای آینده ادامه بدهد به خصوص آنکه به نظر می رسد یکی از مهمترین چالش‌ها و ابهامات موجود در بازار سهام بر سر تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در حال برطرف شدن است و امید به رشد پایدار بورس را در میان اهالی تالار بیش از پیش پررنگ کرده است.

امروز قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی از تعیین نرخ خوراک پتروشیمی در هفته آینده خبر داد و گفت: اگر وزارت نفت قانون را رعایت کند، نرخ خوراک پتروشیمی‌ ها بین ۸ تا ۸.۵ سنت قیمت‌گذاری شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید