در تحلیلی بررسی شد:

گره مجامع بانکی/از تقسیم سود ناچیز تا تنفس دسته‌جمعی

کدخبر: ۱۴۸۵۶۳
مجامع بانک‌های بورسی با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی کشور و وضعیت نامناسب مالی بانک‌ها و افزایش حجم مطالبات معوق به دلیل رکود اقتصادی به نظر می‌رسید در این مجامع سودی توزیع نشود، اما برخی از بانک‌ها سودهایی هرچند ناچیز توزیع کردند.
گره مجامع بانکی/از تقسیم سود ناچیز تا تنفس دسته‌جمعی

به گزارش اقتصادنیوز،  مجامع بانکی امسال در فصل مجامع حاشیه‌ها و جنجالهای بسیاری به خود اختصاص دادند و اغلب مجامع بانکی به علت بروز اختلافات به تنفس کشیده شدند. اما به طورکلی بر مجامع بانکی چه گذشت؟ این موضوعی است که مهدی میرزایی تحلیلگر بازارسرمایه به بررسی ان پرداخته است که در ادامه شرح این تحلیل را می‌خوانید. 

مجامع گروه بانکی امسال با موجی از اخبار برکنار‌ی‌ها  و انتقاد سران نظام و توصیه به برخورد جدی با متخلفان فیش‌های نجومی سالی بسیار متفاوت را پشت سر گذاشت. دراین‌بین مخالفت مجلس با کلیات لایحه اصلاحیه بودجه 95 نیز بر فضای مجامع سایه افکنده بود. دولت معتقد است نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها پایین است و به همین دلیل، ارتباط بانکی بین موسسات مالی و اعتباری خارجی با ایران برقرار نمی‌شود.

دولت نیز سرمایه‌ای ندارد تا در اختیار بانک‌ها قرار دهد. پس باید درآمد حاصل از افزایش قیمت ارز صرف پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها شود و مازاد آن به خزانه واریز شود. بدهی دولت به بانک‌ها ۲۱۹ هزار میلیارد تومان و بدهی شرکت‌های دولتی به بانک‌ها نیز ۱۸۷ هزار میلیارد تومان است که مجموعاً به ۴۰۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد. همچنین دولت معتقد است که با افزایش سرمایه، بانک‌ها می‌توانند به واحدهای تولیدی وام دهند و این کار باعث بهبود فضای کسب‌وکار می‌شود.

اما در این میان نمایندگان معتقدند که تسعیر دارایی‌های بانک مرکزی درواقع باعث کاستن از حجم بدهی دولت به بانک‌ها نمی‌شود، بلکه نوعی معامله صوری است که آثار تورمی دارد. درمجموع این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس رد شده است و بعید است با درخواست مجدد نیز رأی بیاورد.

 اما نگاهی کنیم به مجامع بانک‌های بورسی با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی کشور و وضعیت نامناسب مالی بانک‌ها و افزایش حجم مطالبات معوق به دلیل رکود اقتصادی به نظر می‌رسید در این مجامع سودی توزیع نشود، اما برخی از بانک‌ها سودهایی هرچند ناچیز توزیع کردند. سهامداران نیز کاملاً بر این مسئله واقف بودند که بانک‌ها در وضعیت مشکلی قرار دارند؛ مثلاً علی‌رغم سود 45 تومانی بانک ملت برای سال 94، تنها 9 تومان به‌صورت نقدی بین سهامداران توزیع شد.

بانک صادرت نیز 4 تومان و بانک تجارت نیز 1 تومان سود توزیع کردند؛ اما وضعیت بانک‌های کوچک بهتر بود. به‌طور مثال بانک انصار 28 تومان، بانک اقتصاد نوین 22 تومان و بانک دی 10 تومان سود توزیع کرده است. بانک پارسیان نیز سودی توزیع نکرد و برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در دستور کار دارد.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهد بانک‌های دولتی به دلیل طلب سنگین از دولت و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته و حجم بیشتر مطالبات معوق با مشکل نقدینگی و افت میزان اعطای تسهیلات روبرو هستند. در واقع این مطالبات نوعی شمشیر دولبه است.

علی‌رغم آنکه یکی از گروه‌های مورد اقبال بازار در پسابرجام گروه بانک بود، اما مشکلات ساختاری بانک‌ها اعم از سرمایه اندک در برابر شرکای خارجی، کارشکنی و مشکلات اساسی در اتصال بانک‌ها به شبکه جهانی باعث سرخوردگی فعالان بازار و اصلاح مجدد قیمت سهام این گروه شده است.

علی‌رغم آنکه قیمت سهام این گروه در محدوده کف قرار دارد، باید منتظر اخبار بهتر بنیادی از این صنعت باشیم تا مجدداً این گروه با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه شده و وارد مدار صعودی شود. مشکل دیگر گروه بانک عرضه‌های سنگین حقوقی‌هاست که هر رشد قیمت را فرصت نقد کردن می‌دانند و این مسئله باعث عدم اعتماد سهامدار حقیقی به این گروه شده است. همچنین انتشار اخباری در مورد تحقیق در مورد یک فساد سازمان یافته گسترده در این گروه نیز تأثیر منفی بسزایی بر روند معاملات این گروه خواهد داشت.

از حیث تکنیکی نیز شاخص بانکی‌ها در گام اول تنهایی رشد تا 740-750 واحد دارد. موج صعودی فعلی در واقع نوعی همراهی با شاخص کل و سایر گروه‌های بازار هست و یک اصلاح رو به بالا تعبیر می‌شود. در مجموع در کوتاه مدت با رشد بیشتر قیمتهای این گروه محتاطانه برخورد کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید