اکونومیست گزارش داد

رشد اقتصادی موجب ارتقای شادی و رضایت از زندگی می شود

کدخبر: ۱۰۶۲۳۲
در سال 2014 میلادی میزان رضایت از زندگی در مردمان ساکن «کشورهای در حال گذار» نسبت به سال 2007 میلادی افزایش یافته و دلیل این مساله ارتقای نرخ رشد اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار ذکر شده است.
رشد اقتصادی موجب ارتقای شادی و رضایت از زندگی می شود

به گزارش «اقتصادنیوز» به نقل از اکونومیست، میزان شادی و رضایت از زندگی مردم دنیا با افزایش نرخ رشد اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار افزایش پیدا می کند. در این مطالعه میزان شادی مردم در زندگی به 10 گروه تقسیم شده و افرادی که شاد قلمداد شدند، افرادی بودند که میزان خوشحالی خود را در چهار رده بالا -از 6 تا 10- بیان کردند. در بیان شاخص خوشحالی و رضایت از زندگی مسائلی از قبیل استاندارد زندگی، امید به آینده، اطمینان از فضای اقتصادی و امنیت کشور در نظر گرفته شده بود و مشخص شد که در تمامی دنیا میزان شادی زنان به طور متوسط از مردان بیشتر است.

این مطالعه نشان داد که مردم ساکن در آمریکای لاتین بیشترین رضایت را از زندگی دارند و ساکنان کشورهای در حال گذار، کمترین رضایت را. آسیایی ها به زندگی خوش بین تر هستند و میزان خوش بینی به زندگی در میان ساکنان کشورهای خاورمیانه از دیگر کشورهای دنیا کمتر است. اما مهمترین مساله در میزان خوشحالی مردم، فضای اقتصادی حاکم بر کشور و فضای اقتصادی خانواده است.

طبق این مطالعه در سال 2007 میلادی 57 درصد از ساکنان کشورهای ثروتمند خود را خوشحال ارزیابی کرده بودند، در حالی که سهم افراد شاد در اقتصادهای در حال گذار دنیا برابر با 33 درصد جمعیت بود. در سال مورد مطالعه تنها 16 درصد مردم ساکن در کشورهای فقیر اعلام کردند که خوشحال هستند و شرایط زندگی آنها خوب است. اما زمانی که این مطالعه برای دومین بار در سال 2014 میلادی انجام شد، مشخص شد که 54 درصد از ساکنان کشورهای ثروتمند از زندگی خود خوشحال هستند،  ولی میزان شادی در ساکنان کشورهای در حال گذار دیگر برابر با 33 درصد نیست، بلکه به بالغ بر 51 درصد رسیده است.

دلیل این مساله افزایش تعاملات اقتصادی کشورهای در حال گذار با اقتصادهای توسعه یافته غربی، ارتقای نرخ رشد اقتصادی در این کشورها، افزایش فرصت های شغلی و فرصت های تفریحی در این کشورها بوده است. در میان 24 کشور در حال گذار که در این مطالعه مشارکت داده شدند، بیش از 12 کشور از جمله اندونزی و پاکستان شاهد افزایش سطح رضایت مردم از زندگی و شادی بودند.

مطالعات نشان می دهد افزایش نرخ رشد اقتصادی،  عامل مهمی در افزایش رضایت مردم از زندگی و خوشحالی آنهاست. در فاصله سال های 2007 تا 2014 میلادی که متوسط نرخ رشد اقتصادی چین حدود 10 درصد بود، سطح شادی و رضایت از زندگی مردم در این کشور 26 واحد افزایش یافت و این مساله سبب شد تا تمایل مردم به فعالیت در بازارهای داخلی هم بیشتر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید