برای نخستین‌بار پس از رای به «برگزیت»

چشم‌انداز پوند تیره و تار شد

کدخبر: ۱۴۸۶۱۸
با توجه به آماری که نشان می‌دهد اقتصاد بریتانیا ممکن است یک ماه پس از رای به خروج از اتحادیه اروپا با سقوط مواجه شود، پیش‌بینی می‌شود رشد اخیر پوند دیگر ادامه پیدا نکند.
چشم‌انداز پوند تیره و تار شد
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، نمودارهای تورمی و نیروی کار بریتانیا که در برگیرنده دوره قبل از برگزیت بود، هفته گذشته منتشر شد؛ نمودارهایی که فراتر از پیش‌بینی تحلیلگران بوده و باعث شد تا پوند از پایین‌ترین سطح 31 سال اخیر خود در برابر دلار به شدت فاصله بگیرد. اما این صعود در روز جمعه و پس از انتشار گزارش شاخص مدیران خرید که دوره پس از همه‌پرسی را نیز در برداشت، متوقف شد. این گزارش نشان می‌دهد که بخش تولید کارخانه‌ها و صنایع خدماتی در این ماه با افت مواجه شده‌اند.

تحلیلگران بازار معتقدند احتمال کاهش نرخ بهره بریتانیا در چهارم آگوست توسط کمیته سیاست پولی 87 درصد خواهد بود. این در حالی است که پس از اینکه بانک مرکزی انگلیس در اعلامیه 14 جولای خود اعلام کرد سیاست‌های پولی را ثابت نگاه داشته است، احتمال کاهش نرخ بهره 52 درصد بود.

نیل جونز، رئیس مرکز فروش اعتبارات بانک میزوهو در لندن اعلام کرد: «آمار PMI تاییدی بر احتمال زیاد کاهش نرخ بهره در نشست ماه آگوست بانک‌مرکزی خواهد بود. این دقیقا همان جابجایی در شاخص‌های اقتصادی اساسی و کلانی است که کمیته سیاست‌ پولی برای کاهش نرخ به دنبال آن می‌گردد. با این ارقام شکی باقی نمی‌ماند که نرخ بهره در ماه آگوست کاهش خواهد یافت.» 

پوند در هفته گذشته با افتی 0.8 درصدی معادل 1.3092 دلار ارزش داشت. این در حالی است که در پانزدهم جولای و یک روز پس از اعلامیه بانک مرکزی انگلستان، هر پوندی ارزشی معادل 1.3481 دلار داشت.  پس از تقویت 1.9 درصدی پوند در برابر یورو در دو هفته گذشته، هفته قبل هر یورو 83.76 پنی معامله شد که نشان از افت 0.1 درصدی پوند استرلینگ داشت.

شاخص شگفتی
پس از تصمیم بانک مرکزی انگلستان برای حفظ سیاست‌های پولی و آمار فراتر از انتظاری که مربوط به زمان قبل از رفراندوم بود، واحد پول بریتیانیا در اوایل این ماه تقویت شد.

شاخص شگفتی اقتصادی سیتی‌گروپ،‌ که قدرت آمار مربوط به انتظارات تحلیلگران را اندازه می‌گیرد روز جمعه برای نخستین بار در 14 روز اخیر، سقوط کرد. یک روز قبل از آن این شاخص به بالاترین سطح 3 سال اخیر خود صعود کرده بود. ارقام مثبت نشان‌ می‌دهد که آمار منتشر شده فراتر از انتظارات اقتصاددان بوده است.

کریس ترنر، تحلیلگر ارز گروه ING اعلام کرد: «‌به نظر من سطح 1.35 دلاری پوند و نرخ مبادله یورو-استرلینگ 82.5 واحدی،‌ بالاترین سطوحی است که پوند در نیمه‌دوم سال به خود خواهد دید.»
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید