کسپرسکی‌ هشدار داد

بزرگترین سرقت اینترنتی تاریخ همچنان قربانی می‌گیرد

کدخبر: ۱۱۱۳۸۵
حساب‌های بانکی پرشماری در روسیه، ژاپن، آمریکا و اروپا هدف حمله یک بدافزار بسیار پیشرفته قرارگرفته‌اند که می‌توان از این حمله هکری، به‌عنوان بزرگترین سرقت اینترنتی تاریخ نام برد.
بزرگترین سرقت اینترنتی تاریخ همچنان قربانی می‌گیرد

به گزارش اقتصادنیوز، کمپانی «کسپرسکی‌لب» (Kaspersky Lab)، که در زمینه امنیت رایانه و اینترنت فعالیت می‌کند، در گزارشی که نیویورک‌تایمز آن را منتشر کرده اعلام کرد: بانک‌های روسیه، ژاپن، آمریکا و اروپا به بدافزار بسیار پیشرفته‌ای آلوده شده‌اند که به عاملان انتشار آن این امکان را داده تا از سال 2013 میلادی تاکنون صدهامیلیون‌ها دلار از حساب‌های بانکی مشتریان سرقت کنند. بنابر این گزارش تاکنون بیش از 100 بانک به این بدافزار آلوده شده‌اند که در این فرآیند بیش از 300 میلیون دلار از حساب‌های آنها سرقت شده‌است.

اگرچه تاکنون هیچ بانکی به این مساله اعتراف نکرده اما کارشناسان امنیت رایانه از این حمله هکری به‌عنوان یکی از بزرگترین سرقت‌های بانکی تاریخ یاد می‌کنند. کریس دوگت»، مدیر دفتر کمپانی کسپرسکی در آمریکای شمالی به نیویورک‌تایمز گفت: این حمله هکری از نظر شیوه و نحوه‌ اجرا، احتمالا یکی از بزرگترین سرقت‌های بانکی تاریخ محسوب می‌شود به‌طوریکه هویت مجرمان این سرقت اینترنتی همچنان مخفی مانده‌است.

انجام حملات اینترنتی با این وسعت زمان‌بر است و کسپرسکی می‌گوید هکرها در اجرای نقشه خود بسیار صبور بوده‌اند. سارقان اینترنتی برای سرقت مبلغی بالغ بر 10 میلیون دلار از چند مشتری به‌طور مداوم باید کامپیوترهای بانک را هدف حمله قرار داده و به این بدافزار آلوده کنند و با نصب نرم‌افزارهای تجسسی به‌صورت روزانه و از راه دور رفتار کارمندان و سیستم‌های بانک قربانی را رصد کنند. آنها سپس با تقلید از رفتارهای کارکنان بانک می‌توانند دست به تراکنش‌های پولی بزرگ بزنند؛ درست مثل اینکه یک معامله عادی انجام گرفته باشد. حال برای خارج کردن پول از بانک، نخست باید آنرا به حساب‌های جعلی منتقل کرد. یکی از مشتریان محصولات امنیتی کسپرسکی مدعی شده طی انجام تراکنش از طریق یک دستگاه خودپرداز، مبلغی حدود هفت میلیون و 300 هزار دلار از وی سرقت شده‌است.

نیویورک‌تایمز گزارش می‌دهد، اکثریت قریب به اتفاق بانک‌های قربانی این بدافزار در روسیه قرار دارند اما تا امروز این بانک‌ها در قبال این حملات سکوت اختیار کرده‌اند درحالی که مرکز تحلیل و تبادل اطلاعات خدمات مالی تصریح کرده به بانک‌ها هشدارهای لازم را در این زمینه داده‌است. با این حال بانک‌ها مشتریان را درباره این سرقت‌ها مطلع نکرده‌ و به آنها هشدارهای لازم را نداده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید