نرخ فقر در آلمان به بالاترین سطح خود در 25 سال اخیر رسید

بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا درگیر معضل فقر

کدخبر: ۱۱۱۷۸۸
سازمان‌های رفاه اجتماعی در آلمان اعلام کردند: نرخ فقر در قدرتمندترین اقتصاد حوزه یورو به بالاترین میزان خود از زمان اتحاد دو آلمان رسید.
بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا درگیر معضل فقر

به گزارش‌ اقتصادنیوز، در حال حاضر 12 میلیون و 500 هزار نفر در آلمان زیر خط فقر زندگی می‌کنند که این رقم بالاترین رکورد فقر در تاریخ 25 ساله اتحاد دو آلمان است. جالب اینجاست که برلین، پایتخت موتور حرکت اقتصاد منطقه یورو، یکی از فقیر ترین مناطق این حوزه محسوب می‌شود. این آماری است که ازسوی سازمان‌های رفاه اجتماعی آلمان منتشر شده‌است.

به گزارش یورونیوز، خط فقر در آلمان برای هرنفر 892 یورو در ماه و 1873 یورو به‌ازای یک خانواده 4 نفره تعیین شده‌است. بنابر آمارهای اعلامی، شهر برلین با داشتن 21.4 درصد جمعیت فقیر، فقیرترین شهر این کشور است درحالی که ایالت باواریا با داشتن تنها 11.3 درصد جمعیت فقیر، ثروتمند ترین ایالت آلمان محسوب می‌شود.

این گزارش تصریح می‌کند: فقر و نابرابری در آلمان هیچ‌وقت تا این اندازه بالا نبوده‌است. «اولریش اشنایدر» رییس سازمان برابری رفاه آلمان در این‌باره گفت: فقر در آلمان یک مشکل تماما اقتصادی نیست بلکه ناشی از غفلت سیاسی است و این تنها عاملی است که می‌توان به روشنی درباره علت فقر اعلام کرد. ما فرصت این را داشته‌ایم تا به‌عنوان پنجمین کشور ثروتمند جهان با فقر مبارزه کنیم، اما آن‌طور که پیداست در عصر رونق و شکوفایی با مشکلات جدی در زمینه تقسیم منابع مواجه هستیم.

در این گزارش، از بیکاران به عنوان یکی از گروه‌های در معرض خطر نام برده شده که 40 درصد از آنها به‌رغم دریافت مزایای اجتماعی، هم‌اکنون در فقر بسر می‌برند. همچنین گفته‌ می‌شود همچنان مزایای احتمالی اجرای قانون دستمزد حداقلی 8.5 یورو در هر ساعت که از ماه ژانویه اجرایی شد، به چشم نمی‌خورد.

به گزارش دویچه‌وله، طبق تعریف خط فقر در آلمان، هر شهروندی که کم‌تر از 60 درصد درآمد مورد نیاز برای زندگی در این کشور را داشته باشد، از فقر نسبی رنج می‌برد.
با توجه به این تعریف، نرخ فقر نسبی در سال 2013 میلادی، به‌‌طور کلی از 15 به 15.5 درصد افزایش یافته است. ایالت‌هایی که بیشترین آسیب را از فقر در این کشور دیده‌اند شامل ایالت‌های برمن، مکلنبورگ ـ فورپومرن و برلین، پایتخت آلمان، است که نرخ فقر در آنها بیش از 20 درصد بوده است، در حالی که در بایرن و بادن ورتمبرگ، نرخ فقر 11 درصد است. نرخ فقر نسبی تنها در دو ایالت، نسبت به سال 2012 کاهش جزئی یافته که در زاکسن آنهالت از 21.1 در صد به 20.9 و در براندنبرگ از 18.1 درصد به 17.7 درصد رسیده‌است.

این درحالی است که «آندرا نالس»، وزیر کار آلمان، ماه گذشته از برنامه‌ای برای ایجاد هزاران شغل برای شهروندان نیازمند آلمان خبر داده‌بود. این طرح با صرف مبلغ دو میلیارد و 700 میلیون یورو از صندوق اجتماعی اروپا (ESF) بعلاوه رقم چهار میلیارد و 300 میلیون یورویی ازسوی دولت آلمان اجرا خواهد شد و تا سال 2020 میلادی 26 برنامه شغلی در این کشور اجرا خواهد کرد.

حدود 40 درصد از این مبلغ در بخش ترویج یکپارچگی اجتماعی و مبارزه علیه فقر هزینه خواهد شد. درحال حاضر، مادران سرپرست خانوار و افراد بی‌سواد گروه‌های اصلی در معرض خطر فقر در آلمان هستند. گروه اول، 43 درصد افرادی را که در فقر نسبی زندگی می‌کنند، تشکیل می‌دهند. ضمن اینکه میزان تحصیلات نیمی از این افراد، کمتر از کلاس نهم است.

به گفته‌ اشنایدر، در سال 2013 میلادی، هم‌چنین گروه جدیدی به نیازمندان جامعه افزوده شده که شامل بازنشستگان، به ویژه کسانی که در ایالت‌های شرقی آلمان زندگی می‌کنند، می‌شود. او در این رابطه می‌گوید: این افراد که حالا به مرحله‌ بازنشستگی رسیده‌اند، پس از اتحاد دو آلمان، اغلب بیکار بودند و در نتیجه نتوانستند حق بیمه‌ بازنشستگی بپردازند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید