اقتصادنیوز بررسی می‌کند

تداوم خوش‌بینی بازارها به «توافق»/تداوم رشد بورس و افت‌ آرام دلار و سکه

کدخبر: ۱۲۱۸۹۲
در معاملات یکشنبه، شاخص کل بورس رشد 1.24 درصدی را تجربه کرد، اما در بازارهای ارز و سکه شاهد افت به ترتیب 10 تومانی و 3 هزار تومانی بودیم. بازار مسکن نیز با افزایش سمت تقاضا همراه است.
تداوم خوش‌بینی بازارها به «توافق»/تداوم رشد بورس و افت‌ آرام دلار و سکه
بهزاد بهمن‌نژاد:

با نزدیک شدن به لحظات «تصمیم‌گیری» برای رسیدن به توافق هسته‌ای، بازارها بار دیگر روی خوش به نتیجه این رویداد تاریخی نشان دادند. روند بازارهای مالی کشور نشان از امیدواری معامله‌گران به نتیجه مذاکرات هسته‌ای دارد. این خوش‌بینی‌ها در شرایطی به وجود آمده است که هنوز نتیجه قطعی اعلام نشده است و به صورت مکرر، اخبار ضد و نقیض منتشر می‌شود. برخی رسانه‌ها و دیپلمات‌ها کار را تمام‌شده می‌دانند و معتقدند تا امشب یا نهایت فردا نتیجه اعلام خواهد شد، این در حالی است که برخی دیگر هنوز موانع جدی برای رسیدن به توافق نهایی را حل‌نشده ارزیابی می‌کنند.

در این میان، کفه اخبار مثبت بیش از اخبار منفی است؛ این موضوع در کنار ملحق شدن مقامات اصلی طرفین مذاکرات، نشان می‌دهد به پایان مذاکرات نزدیک شده‌ایم. به هر حال، واکنش بازارها در لحظات پایانی مذاکرات هسته‌ای مثبت بوده است؛ به طوری که ارز و سکه با افت قیمت همراه شدند و بورس تهران توانست رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند. در بازار مسکن نیز وضعیت تقاضا رو به بهبود است.

فتح سقف مقاومتی شاخص بورس
همانطور که انتظار می‌رفت با رشد خوش‌بینی‌ها به نتیجه مذاکرات هسته‌ای، بازار سهام با رشد قیمت‌ها به صورت «دسته‌جمعی» همراه شده است. به این ترتیب، شاخص کل با افزایش 829 واحدی (معادل 1.24 درصد) در رقم 67 هزار و 646 واحدی قرار گرفت. پیش از این، کارشناسان تکنیکال، محدوده 67800-67600 واحدی را سقف مقاومتی شاخص کل بورس ارزیابی کرده بودند. بنابراین، با دستیابی به این کانال و در ادامه در صورت حصول توافق هسته‌ای، می‌توان دستیابی به کانال‌های جدیدی را انتظار داشت. از نگاه بنیادی نیز، نسبت قیمت به درآمد (P/E) متوسط بازار که مدت‌ها است کمتر از متوسط تاریخی آن (یعنی، 6 مرتبه) قرار دارد، در حال حاضر با رشد نسبی همراه شده و به حدود 5.7 مرتبه رسیده است. بنابراین، اگر فرض کنیم بازار سهام توانایی آن را دارد که در کوتاه‌مدت به مقدار متوسط تاریخی خود از نظر نسبت P/E برسد، رسیدن شاخص تا سطح 71 هزار واحدی نیز قابل پیش‌بینی خواهد بود.

از سوی دیگر، در معاملات امروز حجم و ارزش معاملات مجددا با افزایش قابل توجهی همراه شدند و بر خلاف روز گذشته، ریسک‌پذیری سهامداران افزایش یافته بود. به طوری که در مجموع سهام به ارزش 174 میلیارد تومان معامله شد که نسبت به متوسط یک ماه اخیر، رشد بیش از 60 درصدی را نشان می‌دهد. در میان صنایع نیز، همچنان خوش‌بینی‌ها پا بر جا است و عمده صنایع با رشد همراه شدند. به طوری که از 37 گروه بورسی، فقط 7 صنعت با افت شاخص همراه شدند. در میان گروه‌های مثبت نیز، صنایعی که بیشتر از مذاکرات متاثر می‌شوند، مشابه هفته‌های اخیر با اقبال بیشتری همراه هستند.

در این شرایط، توصیه خبرگان این بازار توجه به سهام بنیادی و پرهیز از هیجان و صف‌نشینی است. گرچه عمده قیمت‌ها در این بازار مناسب است، اما این به معنای مناسب بودن وضعیت همه نمادهای فعال نیست. بنابراین، گروه‌ها و نمادهایی که از نظر بنیادی نیز می‌توانند به دنبال توافق هسته‌ای وضعیت رو به بهبودی داشته باشند باید مورد توجه سهامداران قرار گیرند. به عبارت دیگر، برخی نمادهای کوچک و بدون پتانسیل کافی برای رشد از طرفی در معرض خطر فعالیت سفته‌‌بازان هستند و از سوی دیگر به علت حجم مبنای پایین با سرعت بیشتری رشد پیدا می‌کنند. این موضوع ممکن است در مدت کوتاهی موجب ایجاد حباب در قیمت‌ها آنها و در نتیجه فشار فروش شود. بر این اساس، هوشیاری در شرایط رونق بازار بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

افت‌های آرام دلار و سکه
بررسی هیا اقتصادنیوز نشان می‌دهد که از سوی دیگر، بازارهای ارز و سکه با افت نسبی قیمت‌ها همراه شدند. به طوری که هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به قیمت 3255 تومان معامله می‌شد. به این ترتیب، فاصله قیمتی دلار آزاد و مبادله‌ای به حدود 300 تومان رسید که در صورت توافق نهایی هسته‌ای، زمینه برای تک‌نرخی کردن ارز فراهم باشد. در این شرایط، بر خلاف روزهای گذشته، فاصله نرخ خرید و فروش کاهش یافته است و با توجه به روند کاهشی قیمت‌ها، این موضوع بیان می‌کند، اطمینان در بازار ارز به نتیجه مثبت مذاکرات هسته‌ای را بیشتر نشان می‌دهد.

در بازار سکه اما، هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی به قیمت 880 هزار تومان معامله می‌شد. این موضوع بیان می‌کند بر خلاف روز گذشته که رشد دلار، اثر دوچندانی روی رشد قیمت سکه داشت، در روز کاهش قیمت دلار، واکنش سکه به افت قیمت‌ها محدودتر است. به عبارت دقیق‌تر، به علت وجود تقاضای مقطعی با نزدیک شدن به عید فطر، سکه تمایل زیادی به افت قیمت ندارد. در بازار اونس طلای جهانی که امروز تعطیل بود، اخبار یونان نگران‌کننده است. به طوری که نشست مقامات این کشور با وام‌دهندگان هنوز به  نتیجه نرسیده است. این موضوع دو پیامد در بازار طلا خواهد شد؛ نخست با ایجاد نگرانی از وضعیت اقتصادی اروپا، تقاضا برای کالای امنی مثل طلا را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، با توجه به کاهش ارزش یورو (در صورت خروج احتمالی یونان از اتحادیه اروپا)، شاخص دلار آمریکا رشد پیدا می‌کند که اثرگذاری منفی بر قیمت طلای جهانی خواهد داشت. بنابراین، بازار سکه نیز درباره اثرگذاری نتیجه وضعیت یونان بر قیمت طلا در ابهام به سر می‌برد.

نشانه‌های رونق بازار مسکن
بازار مسکن نیز نسبت به وضعیت مذاکرات هسته‌ای خوش‌بینی‌هایی دارد که می‌توان نشانه‌های آن را در معاملات آن جستجو کرد. آخرین گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد حجم معاملات مسکن در خردادماه نسبت به اردیبهشت حدود 10 درصد رشد داشته است. در بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز، گرچه بازه نوسان قیمت‌ها محدود است، اما قیمت‌ها به سمت سقف قیمت‌ها نزدیک شده است. به این ترتیب، «تسه»ها که مدت‌ها است در بازه 75-70 هزار تومانی نوسان می‌کنند، اکنون به قیمت‌های نزدیک و در برخی سررسیدها به بیش از 75 هزار تومان رسیده‌اند. رونق بازار مسکن، یکی دیگر از احتمالاتی است که در صورت رفع تحریم‌ها پیش‌بینی می‌شود. با این حال، رشد تقاضا به علت قرار داشتن در فصل تابستان نیز یکی دیگر از عوامل بهبود وضعیت بازار مسکن در این روزها است.

عملکرد بازارهای مالی کشور در معاملات یکشنبه

بازار

رقم پایانی

تغییرات روزانه (درصد)

تغییرات از ابتدای تابستان (درصد)

سهام (شاخص کل)

67646.4

1.2

6.0

ارز (دلار به تومان)

3255

-0.3

-0.8

سکه (طرح جدید به تومان)

880000

-0.3

-3.9

مسکن (اوراق تسهیلات مسکن به تومان)

74833

1.9

0.3

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید