عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

جزییات سیاست های جدید دولت در بخش مسکن

کدخبر: ۱۰۰۷۰۵
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران، گفت: در بخش سوم طرح جامع مسکن، دولت بهسازی سکونتگاه های غیررسمی که بیشتر شامل مهاجرین روستایی و گروه های فقیر و کم درآمد جامعه می شود را مورد توجه قرار داده است و در نظر دارد برای 140 هزار واحد فرسوده، وام تعمیرات با سود 25 درصد و دوره بازپرداخت 10 ساله به متقاضیان بپردازد.
جزییات سیاست های جدید دولت در بخش مسکن

به گزارش سایت خبری اقتصاد و به نقل از خانه ملت، محمدرضا رضایی‌کوچی در گفت‌وگویی در تشریح جزییات طرح جامع مسکن پیشنهادی دولت گفت: رویکرد دولت در طرح پیشنهادی جامع مسکن بیشتر به سمت مسکن اجاره‌ای، خرید و بهسازی خانه‌های مسکونی بوده و به ساخت‌وساز و عرضه مسکن توجه کمتری شده است.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی افزود: در بخشی از طرح جامع مسکن پیشنهادی دولت، وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد به 70 هزار خانوار از دهک‌های اول و دوم جامعه بن اجاره‌ای بپردازد.

او با بیان اینکه در قالب بن اجاره‌ای دولت 60 درصد اجاره‌بهای خانه‌ها را می‌پردازد، تصریح کرد: بر این اساس دولت سالانه حدود پنج میلیون تومان بن اجاره به ازای هر خانوار پرداخت می‌کند.

رضایی‌کوچی در خصوص برنامه دولت برای تامین مسکن موردنیاز دهک‌های میانی کشور گفت: حدود 250 هزار خانوار نیازمند مسکن در دهک‌های میانی داریم که دولت اعلام کرده است به این افراد وام خرید مسکن با سود 25 درصد و دوره بازپرداخت 10‌ساله پرداخت می‌کند.

نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: دولت در نظر دارد 50 درصد وام خرید مسکن تا سقف 77 میلیون تومان یعنی 35 درصد اقساط را که معادل سالی هفت میلیون و 400 هزار تومان می‌شود را به عهده گیرد.

رضایی‌کوچی افزود: در بخش سوم طرح جامع مسکن دولت بهسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی که بیشتر شامل مهاجرین روستایی و گروه‌های فقیر و کم‌درآمد جامعه می‌شود را مورد توجه قرار داده است و در نظر دارد برای 140 هزار واحد فرسوده، وام تعمیرات با سود 25 درصد و دوره بازپرداخت 10‌ساله به متقاضیان بپردازد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: دولت در هیچ‌یک از برنامه‌هایی که در طرح جامع پیش‌بینی کرده است برای ساخت‌وساز و عرضه مسکن برنامه‌ی خاص و حمایتی ندارد و بیشتر به خرید، اجاره و بهسازی مسکن پرداخته است.

او تاکید کرد: چون رویکرد در طرح پیشنهادی مسکن، به سمت حمایت از ساخت‌وساز و عرضه مسکن نیست قطعاً در ایجاد تناسب در عرضه و تقاضا دچار مشکل خواهیم شد و نیاز مردم به واحدهای جدید تامین نمی‌شود.

نماینده مردم جهرم در مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن به علت نداشتن برنامه ساخت‌وساز از سوی دولت قطعی است، تصریح کرد: از سوی دیگر چون دولت به تناسب نرخ تورم قیمت مصالح ساختمانی را افزایش می‌دهد گرانی مسکن را شاهد خواهیم بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: دولت باید در طرح پیشنهادی جامع مسکن بازنگری کرده و برای ساخت‌وساز و عرضه مسکن برنامه‌ریزی کند در غیر این صورت روز به روز قیمت خانه گران‌تر شده و مشکلات بخش مسکن به قوت خود باقی می‌ماند چرا که 44 درصد مردم یعنی 9 میلیون نفر اجاره‌نشین و فاقد مسکن شخصی هستند و دولت باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی برای پاسخ به نیاز این افراد ساخته و به بازار عرضه کند.

رضایی‌کوچی افزود: با افزایش قیمت‌ها و رویکرد غیر حمایتی دولت نسبت به ساخت و تولید مسکن جدید قطعاً گرانی‌ها در بازار مسکن تداوم می‌یابد.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون عمران با یادآوری اینکه ساخت‌وساز هر واحد مسکونی 50 فرصت شغلی ایجاد می‌کند، گفت: کمیسیون عمران تاکید دارد دولت برای ساماندهی وضعیت نابسامان بخش مسکن رویکرد حمایتی نسبت به ساخت‌وساز و عرضه مسکن را در دستور کار قرار دهد چرا که رونق ساخت‌وساز مسکن باعث رونق اقتصادی می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید