وزیر نفت در صحن علنی مجلس مطرح کرد:

مخالف رانت خواری هستم

کدخبر: ۱۰۱۲۱۳
وزیر نفت در صحن علنی مجلس، گفت : با رانت خواری مخالفم و با این موضوع برخورد جدی می کنم.
مخالف رانت خواری هستم

به گزارش اقتصاد نیوز، بیژن نامدار زنگنه صبح امروز برای پاسخ به سوال نادر قاضی پور و علیرضا محجوب در صحن علنی مجلس حاضر شد.

زنگنه صحبت های خود را اینچنین آغاز کرد و گفت : تعهد خودم و وزرات نفت را در حمایت از ساخت و تولید داخلی بارها قاطعانه اعلام کرده ام. سابقه کاری بنده هم حکایت از این دارد که در تولید داخلی، نهایت حمایت از تولید داخلی حداکثر تلاش را کرده ام و بخش نامه ها و دستور العمل هایی که در دوره بنده در وزارت نفت صورت گرفته است، تایید عرایض اینجانب است.

او افزود : در سوال پرسیده شده که از خارج کشور لوله خریداری شده است، اما به طور روشن درک نکردم چه لوله ای از خارج خریداری شده است. ما در حال حاضر از خارج کشور ورق خریده ایم که در داخل کشور آنها را تبدیل به لوله کنند.

وزیر نفت خاطر نشان کرد : در میانه سال 1376 که وارد وزارت نفت شدم، در آن زمان به زحمت می توانستیم در عمل 30 درصد از ارزش عملیات را ساخت داخل کنیم، در میانه 1384 ما با مدیریتی که شد به راحتی به بیش از 60 درصد سهم تولیدات داخلی افزایش پیدا کرد و در حال حاضر با به بیش از 70 درصد رسیده ایم و این موضوع موفقیت بزرگی است.

زنگنه افزود : در سال 1376 ما حتی نمی توانستیم یک متر در دریا لوله گذاری کنیم اما الان تبدیل به قدرت اول در این زمینه در منطقه شده ایم. عرشه ها در داخل ساخته می شود و حداقل 4 شرکت توانمند در این زمینه در کشور وجود دارد. حفاری در دریا وضعیت خوب و بالایی دارد. تجهیزات برق و کنترل پشتیبانی توسط ایرانی ها صورت می گیرد، همچنین در نمایشگاه نفت امسال صدها شرکت ایرانی حضور داشتند که نشان دهنده توانمندی های ایرانی در این زمینه بود، اما همه این موضوعات به این معنی نیست که همه نیازهای صنعت نفت را در داخل تامین می کنیم، چرا که بخشی از این نیازها را در داخل نداریم و باید از خارج کشور بگیریم. ما 11 قلم کالا را در حال حاضر از خارج کشور تامین می کنیم که مهمترین آنها شامل؛ ماشین های دوار، لوله ها و تجهیزات در درون چاه ها، تجهیزات سر چاه ها، لوله های سنگین جداری و حفاری، می شود.

وزیر نفت در صحن علنی مجلس، تصریح کرد : برای افزایش تولیدات داخلی باید از شرکت های فعال در زمینه نفت و تجهیزات نفتی حمایت صورت بگیرد که ظرفیت شرکت های پیمانی افزایش پیدا کند، شرکت هایی چون، مپنا و پترو پارس در صنعت نفت که نیاز به حمایت دارند.

او تاکیید کرد : البته در موضوع ساخت داخل کشور باید کیفیت، استاندارد و رقابت را مورد توجه قرار دهیم و نباید اجازه دهیم شرکت ها و سازندگانی که در داخل کشور مشغول کار هستند،رانت خواری کنند و از شرایط تحریم سو استفاده کنند.

بیژن نامدار زنگنه در پایان صحبت های خود، گفت : من مخلص تمام تولید کنندگان داخلی هستم اما با رانت خواری مخالفم و با این موضوع برخورد جدی می کنم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید