یک وعده فراموش شده در مناطق آزاد

پول هایی که به مردم نرسید

کدخبر: ۱۰۲۲۲۷
عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس در مخالفت با الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم از اختلاف طبقاتی در مناطق آزاد گلایه و خاطرنشان کرد: قرار بوده دولت 10 درصد از درآمد حاصله را به مردم اختصاص دهد اما در عمل این کار را انجام نداده است.
پول هایی که به مردم نرسید
به گزارش اقتصادنیوز، نمایندگان مجلس 18 تیر امسال  در صحن علنی مجلس کلیات لایحه الحاق جزیره قشم به محدوده منطقه آزاد قشم را تصویب کردند. از 236 نماینده حاضر در صحن علنی 148 نماینده به این لایحه رای مثبت دادند، 61 نماینده با آن مخالفت کردند و نظر 14 نماینده نیز ممتنع بود.
نوذر شفیعی، نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس یکی از نماینده‌های مخالف کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم بود که در مخالفت با این لایحه چند دقیقه‌ای در صحن علنی صحبت کرد. 
او در صحن علنی در 18 تیر ماه گفت که اگر قرار است هرمز به یک منطقه آزاد تجاری صنعتی تبدیل شود نیازمند تغییر رویکردهای نظام به این جزیره، خلیج فارس و دریای عمان است. شفیعی که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است در صحبت های خود در صحن علنی گفت که در جزیره قشم به جای اینکه به مردم خدمت شود شکاف طبقاتی حادث شده است.
شفیعی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز نیز در رابطه با مخالفت‌های خود در رد لایحه الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم با بیان اینکه اگر قرار است این مناطق به منطقه‌های آزاد تبدیل شوند باید رویکردهای سیاسی، امنیتی و استراتژیک کنار گذاشته شود، گفت: باید رویکردهای نظام به رویکردهای تجاری، صنعتی و اقتصادی تبدیل شود که در شرایط فعلی با توجه به محیط امنیتی ایران الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم به صلاح نیست.
او افزود : در  حال حاضر خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان برای جمهوری اسلامی محیطی امنیتی است. در محیط امنیتی باید کشتی‌های جنگی و سلاح‌های جنگی داشته باشیم و در شرایط فعلی باید به این محیط امنیتی نگاه کنیم. 
شفیعی تصریح کرد: رویکرد اقتصادی، تجاری و صنعتی در حوزه خلیج فارس که با تهدیدات مختلفی روبرو هستیم جواب نمی‌دهد مگر اینکه سیاست‌های نظام تغییر کند و گفته شود قصد داریم با محیط منطقه‌ای تعامل نرم و سازنده داشته باشیم که البته با این رویکرد می‌شود گفت منطقه آزاد احداث کردن و موفق شدن در آن شدنی است. 
او خاطر نشان کرد: معمولاً تجربه نشان داده است زمانی مناطق آزاد تجاری عملکرد مثبتی دارند که با محیط بین‌المللی و کشورهای همسایه، کشور رویکرد خوبی داشته باشد اما زمانی که رویکرد مناسب نباشد، سرمایه‌ای جذب نمی‌شود و این مشکلات پایه‌ای و اساسی باید حل شود. 
شفیعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: شاید دولت به دنبال تغییر رویکرد است و قصد دارد سیاست مسالمت‌آمیز با کشورهای دیگر را در پی بگیرد و به همین دلیل فکر همه عوامل را کرده و این لایحه را به مجلس فرستاده است. 
اما این عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس دلایل دیگری هم در رد این لایحه دارد. شفیعی عنوان کرد: منطقه آزاد شدن هرمز عقلانی نیست. چرا که مناطقی نزدیک جزیره قشم و در خود جزیره قشم است که فاصله آنها نسبت به جزیره هرمز کمتر است و کار عقلانی این است که تلاش شود چنین مناطق نزدیکی به قشم جذب مناطق آزاد شوند. 
نماینده مجلس نهم در رابطه با گفته‌های خود در صحن علنی در رابطه با ایجاد شکاف طبقاتی در منطقه قشم، گفت : دولت موظف شده بود 10 درصد از درآمد حاصله را به مردم اختصاص دهد اما در عمل این کار را انجام نداده است.
او در رابطه با فعالیت دولت‌های نهم و دهم در رابطه با مناطق آزاد، بیان کرد: این لایحه زمینه‌اش به قبل‌تر از روی کار آمدن دولت یازدهم بر می‌گردد و من ترجیح می‌دهم به این بحث در شرایط فعلی ورود پیدا نکنم.
 شفیعی افزود: این نوع نگرش به مسائل که بگوییم همیشه در هر کاری دست‌هایی پشت پرده است اشتباه است.
پیش‌تر در صحن علنی مجلس در 18 تیر‌ماه، حسن کامران دستجردی در مخالفت با کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم گفته بود بحث توسعه قشم از سال 71 در مجلس مطرح است و یک جریان پشت پرده این موضوع را هدایت می‌کند که آن را افشا خواهیم کرد. دستجردی در صحبت‌هایش در صحن علنی مجلس گفته بود طرحی از طرف مشایی و جریان حاکم اطراف وی طرحی شده بود مبنی بر اینکه کل جزیره قشم آزاد شود که در نهایت همان 300 کیلومتر شمال شرق آزاد شد. 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید