ضیافتی برای بازگشت سرمایه

کدخبر: ۱۰۲۳۶۵
ضیافت افطاری روزنامه «دنیای اقتصاد» با حضور اعضای فراکسیون فرهنگی و اقتصادی ایرانیان خارج از کشور دیشب در هتل اسپیناس برگزار شد.
ضیافتی برای بازگشت سرمایه

به گزارش اقتصادنیوز، دوشنبه 29 تیرماه طبقه سیزدهم هتل اسپیناس میزبان نمایندگان فراکسیون فرهنگی و اقتصادی ایرانیان خارج از کشور مجلس شورای اسلامی بود. این ضیافت افطاری و شام توسط روزنامه «دنیای اقتصاد» به مدیر مسوولی علیرضا بختیاری برگزار شده بود.

در این ضیافت تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله محمدرضا پورابراهیمی، احمدرضا دستغیب، محمدرضا تابش، عباس رجایی و تعدادی دیگر از نمایندگان خانه ملت به همراه افرادی که در تلاش هستند تا ایرانیانی که به خارج از کشور کوچ کرده‌اند به وطن بازگردند، حضور داشتند.

عباس رجایی بعد از مراسم افطار چند دقیقه‌ای به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: فراکسیون فرهنگی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی مدت کوتاهی است که متولد شده و افرادی که در این فراکسیون حضور دارند، افرادی فرهیخته از تمام استان‌های کشور به همراه اقلیت‌های دینی و مذاهب مختلف هستند که این فراکسیون را تشکیل داده‌اند و سعی کرده‌اند نمونه کوچکی از جامعه ایران را در این فراکسیون ایجاد کنند.

رجایی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه پنج کارگروه در این فراکسیون تشکیل شده و نمایندگان در این کارگروه‌ها تقسیم و مشغول به فعالیت شده‌اند، گفت: امیدواریم در این دوره با حرکت‌های هر چند کوچک راه را برای اهداف نظام ایران هموار کنیم.

رئیس فراکسیون فرهنگی و اقتصادی مجلس تصریح کرد: دیدگاه ما در مجلس این است که مجلس نماد مردم‌سالاری دینی و قوه‌ای است که مردمسالاری دینی به وضوح در آن نمایان است که می‌توانیم با هموار کردن ورود ایرانیان خارج از کشور به وطن، از ظرفیت‌های آنها و سایر ملل استفاده کنیم.

او گفت: برای استفاده از ظرفیتهای ایرانیان خارج از کشور باید اول نگاهمان به هموطنان خارج از کشور را تغییر دهیم و از نگاه امنیتی فعلی دوری کنیم و به این سمت برویم که آنها هموطن ما هستند.

نماینده مجلس نهم با بیان اینکه باید به ایرانیان خارج از کشور نگاه غیردولتی داشته باشیم و هر ایرانی را نمونه‌ای از سفیران جمهوری اسلامی ایران بدانیم، گفت: البته آن تعداد اندکی که با نظام عناد دارند و ضد انقلاب هستند با آنها کاری نداریم بلکه نگاه ما به آن قشر زیادی است که در این مقوله نیستند که برای آنها برنامه داریم.

رجایی خاطر نشان کرد: در حوزه غیر رسمی می‌توانیم با تشکیل تشکل‌ها، دیپلماسی غیر رسمی را در کشور احیا و فضایی ایجاد کرده تا لابی جمهوری اسلامی در جهان قوی شود و از ظرفیت ایجاد شده استفاده کنیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه ایرانیان در بین ملل دیگر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و بسیاری از ایرانیان در نقاط مختلف دنیا، در پست‌های کلیدی حضور دارند، گفت: نگاه ما به ایرانیان خارج از کشور باید مجموعه‌ای باشد و نباید ایرانیان را فقط دلار و یورو ببینیم، بلکه باید آنها را باید به سهم خودشان وارد امور اجرایی کشور کنیم تا نفع خودشان را به نظام برسانند.

رجایی که در دوره‌های هفتم و هشتم هم نماینده مجلس بود، بیان کرد: در این دوره از مجلس که خیلی هم از عمرش باقی نمانده است، با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف و همینطور وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه و ... زمینه‌هایی را برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور به وطن فراهم کرده‌ایم. همچنین طرح‌هایی داخل فراکسیون در حال بررسی است که به زودی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

او در ادامه افزود:دو ، سه مشکل برای جوامع ایرانی خارج از کشور به داخل کشور وجود دارد، اولین مشکل تردد آن دسته از ایرانیانی است که نمی‌توانند گذرنامه داشته باشند که در قانونی که در دست بررسی است سعی شده برنامه‌ای ویژه برای این دست از هموطنانمان داشته باشیم. دومین مشکل تابعیت مضاعف است که بنا شده است در قانون راهی برای این  در نظر گرفته شود و همینطور ایرانیانی که اموالی در کشور داشته‌اند و از راه مشروع بوده مورد مصونیت قانونی قرار بگیرند و همچنین آن دسته از افرادی که با نظام رفاقتی داشته‌اند، در داخل کشور حضور پیدا کنند و از ظرفیت‌های آنها استفاده شود.

رئیس فراکسیون فرهنگی و اقتصادی مجلس بعد از این صحبت ها ابراز امیدواری کرد که با حضور و مشارکت سه قوه بتوان مشکلات فعلی در این زمینه را حل کرد و به سمت آزادسازی ظرفیت‌ها رفت.

رجایی با بیان اینکه این کار شروع حرکت‌های فراکسیون فرهنگی و اقتصادی مجلس است، گفت: امیدواریم این حرکت نقطه عطفی در مجلس در این زمینه باشد.

این نماینده مجلس نهم در پایان صحبت‌هایش در ضیافت افطاری «دنیای اقتصاد»، گفت : در این طرح دو مجموعه منطقه آزاد کیش و قشم محل ورود ایرانیان خارج از کشور در نظر گرفته شده است که در این مناطق هم از ظرفیت‌های آنها استفاده شود و بستری برای سرمایه‌گذاری آنها باشد. بعد از ماه رمضان جلسات کارشناسی در این زمینه داریم که همه تلاش و امیدمان به این است تا ایرانی بهتر، آبادتر و سرافرازتر و با آینده‌ای بهتر داشته باشیم تا بتوانیم تمدن ایرانی–اسلامی را به حد اعلای خودش برسانیم.

گزارش تصویری این مراسم را در لینک زیر می‌توانید مشاهده کنید:

ضیافتی برای بازگشت

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید