گفت‌و گوی اقتصادنیوز با چند نماینده مجلس:

مخالفت مجلس با گرانی دوباره حامل‌های انرژی

کدخبر: ۱۲۰۷۹۰
مجلسی‌ها نسبت به افزایش دوباره نرخ حامل‌های انرژی چه موضعی دارند؟
مخالفت مجلس با گرانی دوباره حامل‌های انرژی
فائزه برمخ‌شاد:

چند روز پیش معاون اول رئیس جمهور در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزادراه آبیک- چرمشهر گفته بود: میزان انرژی مصرف شده در ایران با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست و تغییر قیمت هم تأثیر چشم‌گیری نداشت و اگر نیاز باشد در آینده هم تغییرات قیمتی برای حامل‌های انرژی خواهیم داشت. با این حال، آیا دولت می‌تواند در این مورد خودش تصمیم‌گیری کند یا نیاز به هماهنگی با نهادهایی مثل مجلس است؟

در همین مورد نادر فریدونی، عضو کمیسیون انرژی مجلس به اقتصادنیوز می‌گوید: بعد از هدفمندی یارانه‌ها مجلس به دولت این اجازه را داده که قیمت حامل‌های انرژی را تا پایان برنامه پنج ساله که پایان انتخابات است به صلاح خودش تعیین کند. البته دولت باید مصالح نظام و مردم را هم در نظر بگیرد.من به عنوان نماینده مردم می‌گویم که تغییرات در سال 94 به صلاح مردم نیست و نباید مشکلات اضافی بر مردم تحمیل کنیم، من مخالف افزایش مجدد حامل‌های انرژی هستم.

فریدونی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس در این رابطه ورود خواهد کرد؟ بیان می‌کند: قطعا در این رابطه مجلس نقش نظارتی خواهد داشت.

در این میان موسی احمدی، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس هم به اقتصادنیوز می‌گوید: در رابطه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی با توجه به موقعیت زمانی که ما در آن هستیم منطقی نیست.

او بیان می‌کند: امسال از طرفی بنزین تک نرخی شد و از طرف دیگر برق و گاز هم افزایش قیمت پیدا کرد، بحث افزایش حامل‌های انرژی اگر در کمیسیون انرژی مطرح شود قطعا نمایندگان تمایلی برای افزایش آن نخواهند داشت، اما این موضوعات در حال حاضر در دولت مطرح شده است، افزایشی هم که اخیرا در حامل‌ها صورت گرفت مجلس از آن بی‌اطلا ع بود. گاهی ما می‌شنویم که بر اساس دستور مجلس بعضی کارها را انجام می‌دهیم اما اینگونه نیست، مجلس مسائل کلی را بیان می‌کند، مخصوصا برای برنامه توسه پنجم در زمانی نوشته شده که قیمت حامل‌های انرژی به 90 درصد قیمت فوق خلیج فارس برسد که آن زمان زمانی بود که ما از نظر اقتصادی و درآمدی وضعیت بسیار خوبی داشتیم و مردم از لحاظ معیشتی موقعیت خوبی داشتند.

او تصریح می‌کند: در چنین موقعیتی فضای تحقق این بحث آن هم در وضعیت فشار مالیات و عوارض و مشکلات اقتصادی درست نیست، حتی قیمت‌ها و تورم آن‌چنان بالاست که زمینه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌ها وجود ندارد.

احمدی خاطرنشان می‌کند: اخیرا کمیسیون انرژی در مقابل افزایش قیمت نرخ مربوط به لنج‌دارها ورود کرده است. جلسه‌های متعدد با مسئولان وزارت نفت داشتیم که در این جلسات در رابطه با این موضوع و دغدغه‌های دیگر هم صحبت شد .

وی در پایان تاکید می‌کند که مجلس در ارتباط با افزایش نرخ حامل‌های انرژی به این موضوع ورود خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید