گفت‌و‌گوی اقتصادنیوز با چند نماینده مجلس:

قوانین فعلی چقدر در بروز فساد دخیل بوده‌اند؟

کدخبر: ۱۲۰۹۳۶
فسادهای رخ داده در اقتصاد ایران چقدر متاثر از ضعف قوانین است؟
قوانین فعلی چقدر در بروز فساد دخیل بوده‌اند؟
فائزه برمخ‌شاد:

در چند وقت اخیر فسادهایی رو شده‌اند که هرکدام حاکی از تخلفات چند میلیاردی در بخش‌های مختلف از نفت گرفته تا حوزه بانکی بوده است. مشکل از کجاست؟ آیا ضعف قوانین در بروز این فسادها تاثیر داشته یا موارد دیگری در این مورد دخیل بوده‌اند؟

محسن صرامی فروشانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این مورد به تخلفات حوزه بانکی اشاره می‌کند و  به اقتصادنیوز می‌گوید: مجلس در این رابطه طرح بانکداری بدون ربا را تهیه کرده و منتظر لایحه دولت است که سیاست‌های پولی و بانکی را نشان ‌دهد. دو سالی است که دولت قول ارسال این لایحه به مجلس را داده ولی به آن عمل نکرده است.

 او تصریح می‌کند: به لحاظ اینکه نظارت در بانک مرکزی و نظارت بر موسسات مالی به صورت خود نظارتی وجود دارد و از طرفی دچار خلاء قانونی هم هستیم متاسفانه هر روز بر تعداد موسسات غیر مجاز افزوده می‌شود البته از یک طریق بانک مرکزی می‌تواند وارد شود و آن هم اعلام موسسات غیر مجاز به مردم است. مردم با اعتمادی که به بانک مرکزی دارند، اگر بدانند که این موسسات مجوز بانک مرکزی را ندارد مطمئنا از رشد روز افزون آنها جلوگیری می‌شود.

 او خاطر نشان می‌کند: از طرفی موسساتی که در سراسر کشور شعباتی را دارا هستند باید مدیریت شوند و ضوابط و شرایط بانک مرکزی را بپذیرند تا رسانه‌ای نشوند. قطعا اگر این موسسات از بانک مرکزی پیروی نکنند مجلس با رسانه‌ای کردن این موسسات غیرمجاز موافقت خواهد کرد.

 در این میان غلامرضا اسدالهی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اقتصادنیوز می‌گوید: سیستم زاییده ساختار و رفتار است، ما باید یک نظارت جدی در این سیستم‌ها داشته باشیم و در انتخاب کارگزاران دقت بیشتری داشته باشیم که از این فسادها جلوگیری کنیم. با کسانی که اختلاس می‌کنند باید برخورد شدیدی شود. در سراسر کشور اگر مشکلی در دستگاه دولتی پیش آید وزیر مربوطه استعفا می‌دهد. ما باید با کسانی که مسئول این اتفاقات هستند برخورد قاطعی داشته باشیم تا نتیجه و عملکرد ما در برهه‌ای از زمان ایجاد کاهش معنادار فساد باشد.

وی ادامه می‌دهد:متاسفانه در بسیاری از مشکلات اقتصادی به صورت جدی برخورد نمی‌شود و فساد روز به روز گسترش پیدا می‌کند و سیستم را منفعل می‌کند. باید ساختارهایی که زمینه فراهم کردن این فسادها را ایجاد می‌کند از ریشه نابود شوند.بعضی از مقررات که در قانون ما وجود دارند زمینه‌ فسادها و رانت‌ها را فراهم می‌کند و دولت باید آسیب‌شناسی جدی از سیستم انجام دهد و قوانین در این رابطه را اصلاح کند.

 اسدالهی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس برای جلوگیری از فساد برنامه‌ای در دستور کار خود دارد؟ بیان می‌کند: مجلس به این مباحث ورود خواهد کرد اما وظیفه اصلی را دستگاه‌های نظارتی و دولت در اختیار دارند. مجلس آماده اصلاح قوانین است، کار کارشناسی در بدنه انجام می‌شود و بر این مبنا دولت باید هر چه زودتر لایحه‌ای در این رابطه آماده کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید