در گفت‌وگو با یک اقتصاددان بررسی شد:

انتخابات مجلس چه اهمیتی برای اقتصاد ایران دارد؟

کدخبر: ۱۳۷۲۵۹
برگزاری انتخابات مجلس و ترکیب نمایندگانی که بر سر کار خواهند آمد، چه تاثیری بر فضای اقتصادی کشور خواهد گذاشت؟ آیا فضای اقتصاد از انتخابات مجلس تاثیر می‌پذیرد؟
انتخابات مجلس چه اهمیتی برای اقتصاد ایران دارد؟

عبدالمجید آهنگری، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران در گفت‌وگو با اقتصادنیوز در خصوص نقش انتخابات پیش رو بر اقتصاد گفت: در شرایط فعلی که کشور در دوران پساتحریم و پسابرجام قرار دارد، باید تصمیمات جدی و مهمی در خصوص اقتصاد گرفته شود. به همین دلیل است که کشور بیش از همیشه به نمایندگانی توانا و متخصص در حوزه‌های مختلف نیاز دارد که اقتصاد و فضای حاکم بر آن را بشناسند.

این استاد اقتصاد دانشگاه چمران به ضرورت ایجاد اجماع اقتصادی و سیاسی داخلی در شرایط پسابرجام اشاره کرد و گفت: در شرایطی که مشکل هسته‌ای با اجماع سیاسی حل شده است، شرایط پس از تحریم ایجاب می‌کند که ما با اجماع داخلی به اصلاحات و تغییرات اقتصادی داخلی دست بزنیم. چنین اجماعی نیازمند وجود مجلس و دولتی همصدا و هماهنگ است؛ به خصوص که مساله تصویب برنامه شش توسعه هم به مجلس آتی سپرده خواهد شد و این مجلس باید برنامه‌ای را تصویب کند که برای پنج سال نقشه راه اقتصادی کشور قرار می‌گیرد و به مثابه چراغ سبز یا قرمزی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: مدیران سطوح بالا که نقش کلیدی در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور دارند به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم از طریق انتخابات تعیین می‌شوند. همچنین چگونگی و کیفیت انتخابات علاوه بر این که بر کیفیت و خروجی نهایی آن یعنی انتخاب شدگان به‌طور مستقیم تاثیر گذار است نشانه مهمی از دیدگاه مسوولان نظام و کشور نسبت به جایگاه و نقش مردم و در واقع جمهوریت نظام است. به عبارتی در این میان بحث سرمایه اجتماعی مطرح است که این مساله هم بر اقتصاد و سرمایه‌گذاری و تعامل دولت و مردم تاثیرگذار است.

آهنگرانی همچنین گفت: مجلس به عنوان عصاره و برآیند افکار و خواسته‌های جامعه مهمترین رکن و نهاد سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و اجتماعی کشور است . انتخابات ضعیف و ناکارا منجر به نمایندگان ضعیف و ناکارا و منفعت‌طلب خواهد شد که هزینه سنگینی چه به لحاظ سیاست‌گذاری و چه به لحاظ عدم پیگیری منفعت‌طلبانه مطالبات به‌حق مردمی بر کشور تحمیل می‌کند.

این استاد دانشگاه با ذکر این موارد تاکید کرد: ما امیدواریم مسوولان با دید وسیع‌تر و به‌دور از سخت‌گیری‌های فکری و جناحی میدان رقابت را برای کاندیداهای بیشتری از گروه‌های سیاسی مختلف آماده کنند. چون همان طور که در حوزه اقتصاد رقابت یک عامل کارآیی است در صحنه انتخابات مجلس هم رقابت بیشتر و جدی‌تر منجر به مجلس کارآتری می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید