یک اقتصاددان و مدرس اقتصاد گردشگری تاکید کرد:

تولید محصول، لازمه صنعت گردشگری ایران/ گردشگری داخلی متحول شده است

کدخبر: ۱۴۳۰۱۶
یک اقتصاددان و مدرس اقتصاد گردشگری با تاکید بر اینکه ایران باید در صنعت گردشگری تولید محصول داشته باشد، مطرح کرد: توسعه صنعت گردشگری مقدمه‌ای برای توسعه سرمایه‌گذاری دیگر بخش‌های اقتصادی است که لازمه آن حضور در زنجیره جهانی گردشگری و نظام‌های بزرگ سامان یافته است.
تولید محصول، لازمه صنعت گردشگری ایران/ گردشگری داخلی متحول شده است

محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: ایران حتما باید به سمت تولید محصول حرکت کند. عرضه و تقاضا هر دو با همدیگر رابطه‌ای معنادار در گردشگری دارند. باید در سال 95 که محدودیت‌های بین‌المللی برداشته و مسیر دیپلماسی ایران عوض شده، به هر صورت پتانسیل‌های لازم برای جذب بیشتر گردشگر به وجود بیاید تا این دو در کنار هم جلو بروند. نقاط بکری در ایران وجود دارد که می‌توان با سرمایه‌گذاری در آنها محصولات باکیفیت توریستی به گردشگران عرضه کرد. ضمن اینکه در حال حاضر می‌بینیم که گردشگری داخلی کشور رشد بسیاری داشته است. در حالی که تا دو دهه قبل، شهرستان‌های ما هتل، مراکز خرید، شهربازی و دیگر مراکز تفریحی و رفاهی را نداشته است. الان دیگر اینطور نیست و شرایط از زمین تا آسمان تغییر پیدا کرده است. وضعیت گردشگری داخلی‌مان تغییر بسیاری کرده است.

او افزود: یکی از دلایل آن هم می‌تواند افزایش سرانه خودرو باشد. بیشتر خانواده‌های ایران در حال حاضر خودرو دارند در حالی که بیست سال گذشته اصلا این چنین نبود. از سویی الان سفرها با تکنولوژی‌های جدید مجهز شده است. وجود چادرهای مسافرتی سفرها را راحت کرده و مسافران به هر شهری که می‌رسند می‌توانند سریع چادر بزنند و اقامت داشته باشند. در صورتی که بیست سال گذشته اصلا این طور نبود و برای چادر زدن باید چند نفر جمع می‌شدند و با زحمت بسیار این کار را انجام می‌دادند.

اقتصاددان و مدرس اقتصاد گردشگری تصریح کرد: این تجهیزات به معنای ارتقای تکنولوژی سفر مردم است. مجموعه اینها باعث شده گردشگران به لحاظ فرهنگی هم سمت مکان‌های تاریخی سفر کنند. هر شهری را در روزهای تعطیل ببینید، متوجه می‌شوید مسافرهایی آمده‌اند تا مکان‌های تاریخی را بینند. تعداد بازدید از شهرها افزایش پیدا کرده و همین سفرهای کوتاه و تجهیزات ساده هزینه‌هایشان را کاهش داده است. بنابراین گردشگری داخلی نسبت به بیست سال گذشته بسیار بهتر از گذشته شده است.

فرزین بیان کرد: امروزه در کشورها گسترش صنعت گردشگری علاوه بر نقش و تاثیر آن در ابراز هویت ملی و ایجاد امنیت اجتماعی، سبب ارتقای ابعاد وسیع اقتصادی از جمله ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدزایی، کاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعی و رفاه در جامعه می‌شود و توسعه صنعت گردشگری مقدمه‌ای برای توسعه سرمایه‌گذاری دیگر بخش‌های اقتصادی است که لازمه آن حضور در زنجیره جهانی گردشگری و نظام‌های بزرگ سامان یافته است.

او در پایان گفت: در سال‌های اخیر خاورمیانه بیشترین رشد را در زمینه گردشگری داشته است، اما جایگاه ایران در بازار بزرگ گردشگری همچنان پایین است. در حالی که امروزه شهرداری‌ها با پی بردن به اهمیت گردشگری در اقتصاد شهری و همچنین زیباسازی شهرها به صورت فعال در این حوزه ورود کرده‌اند و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. بنابراین استفاده از این ظرفیت ایجاد شده به عنوان یک فرصت طلایی برای رشد گردشگری باید حائز اهمیت قرار بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید