جزئیات حمایت جدید گمرک از تولید و صادرات/تسهیلات 17 گانه برای حمایت از تولید

کدخبر: ۱۴۷۳۰۱
معاون فنی و امور گمرکی گمرگ ایران رویکرد حمایتی جدید گمرک به تولید و صادرات را تشریح کرد. 
جزئیات حمایت جدید گمرک از تولید و صادرات/تسهیلات 17 گانه برای حمایت از تولید

به گزارش اقتصادنیوز، فرود عسکری، معاون فنی و امور گمرکی گمرگ ایران از رونمایی بسته جدید حمایتی گمرک از تولید و صادرات خبر داد و گفت: نسخه جدید حمایت از تولید و صادرات گمرک در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شده است.

او اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین بندهای این بسته مربوط به ثبت الکترونیکی اطلاعات شرکت‌های تولیدی در سامانه جامع گمرکی و ارائه خدمات هوشمند به تولیدکنندگان است.

عسکری که رویکرد حمایتی جدید گمرک به تولید و صادرات را در گفت‌وگو با «رادیو اقتصاد» تشریح می‌کرد، در ادامه گفت: گمرک به طور مستقیم در ارتباط با بحث تولید، اشتغال، رشد و توسعه اقتصادی کشور دخیل است. این سازمان برای صادرات و واردات مواد اولیه، ماشین آلات خطوط تولید و سایر کالا‌ها تسهیلاتی برای فعالان اقتصادی قائل شده تا کالا‌ها هرچه سریع‌تر در پروسه تولید قرار گیرد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرگ ایران همچنین عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی گمرک در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی مجاز است. به طوری که اگر اشخاص حقیقی و حقوقی در خدمت تولید بوده و فعالیت‌های اقتصادی شفافی دارند مشمول تسهیلات 17 گانه خواهند بود که در این بسته حمایتی به تفصیل در مورد این تسهیلات توضیح داده است.

او در ادامه گفت: به منظور حمایت از تولید و تسهیل در امور صادرکنندگان، گمرک و استاندارد تسهیلات جدیدی ارائه می‌کنند. با توجه به این بسته حمایتی امکان صدور کالا‌ها بدون نیاز به اخذ مجوز موردی از سازمان در خصوص صادرکنندگان دارنده گواهی صادرکننده بر‌تر از سازمان استاندارد و کالاهای دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد معتبر فراهم شده است.

عسکری سپس اعلام کرد: امکان ورود کالا‌ها بدون نیاز به اخذ مجوز موردی از سازمان استاندارد فراهم شده و واحدهای تولیدی که به طور مستقیم به موجب بند (ت) از ماده 38 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و آیین نامه آن مبادرت به واردات مواد اولیه و تجهیزات حد واسط و اجزا و قطعات ماشین آلات خط تولید در حد نیاز سالانه آن‌ها و شمول استاندارد اجباری می‌کنند پس از اخذ یکبار مجوز از سازمان استاندارد می‌توانند در موارد بعدی با ارائه گواهینامه ثبت مواد اولیه / حد واسط (همام کالا با‌‌ همان مشخصات) پس از تایید سازمان استاندارد بدون نیاز به اخذ مجوز جدید با رعایت سایر مقررات کالای خود را وارد کنند.

او همچنین گفت: شرکت‌های بازرگانی فقط با ارائه قرارداد بین شرکت و واحد تولیدی که به طور مستقیم کالاهای سرمایه‌ای و ماشین آلات خط تولید خود را با تایید دستگاه ذیربط وارد می‌کنند و کالای ورود موقت (مشمول استاندارد اجباری) نیز به تشخیص گمرک مطابق مندرجات مواد 50 و 51 قانون امور گمرکی از شمول کنترل و نظارت سازمان استاندارد معاف خواهند بود.

معاون فنی و امور گمرکی گمرگ ایران در ادامه عنوان کرد: سامانه گزارش‌های روزانه آمار تجارت خارجی در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و راه‌اندازی پنجره واحد تجارت فرامرزی مطابق بند (ج) ماده 38 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و نیز قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تهیه شده و گمرک جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار با هدف شفاف‌سازی امر تجارت و امکان اتخاذ تصمیمات آگاهانه از سوی مدیران، مسئولان ذی‌ربط، تجار و غیره به صورت روزانه اقدام به انتشار اطلاعات آمار مقدماتی تجارت خارجی می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید