اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

خسارت 60 میلیون یورویی آتش‌سوزی پتروشیمی ماهشهر/این آتش‌سوزى چه تبعات بیمه‌ای به جا گذاشت؟

کدخبر: ۱۴۷۵۴۴
عضو کمیسیون بیمه کمیته ایرانى اتاق بازرگانى بین‌المللى (ICC) از تبعات بیمه‌ای آتش‌سوزى پتروشیمى بوعلى و خسارات ناشى از آن که تقریبا 60 میلیون یورو برآورد شده است، سخن گفت.
خسارت 60 میلیون یورویی آتش‌سوزی پتروشیمی ماهشهر/این آتش‌سوزى چه تبعات بیمه‌ای به جا گذاشت؟

كيوان پورشب در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: موضوع آتش‌سوزى پتروشيمى بوعلى و خسارات ناشى از آن كه تقريبا 60 ميليون يورو برآورد شده است؛ مساله‌اى شايان توجه در عرصه مديريت ريسك‌هاى عمده كشور، محسوب مى‌شود. منابع بيمه‌اى كشور اعلام كرده‌اند، 60 درصد اين ريسك توسط بيمه ايران تحت پوشش بيمه‌اى قرار داشته و مابقى نيز در داخل و میان چند شرکت بیمه‌گر داخلی اتكايى شده است.

او گفت: جريان مديريت نگهداشت و انتقال ريسك‌هاى عمده به خارج از كشور در قالب قراردادهاى واگذارى اتكايى همچنان و در دوران پسابرجامى كه موضوع رفع تحريم‌هاى بيمه‌اى بر رفع محدوديت هاى بانكى رجحان داشت، در هاله‌اى از ابهام و بيم و اميد است.

عضو كميسيون بيمه كميته ايرانى اتاق بازرگانى بين‌المللى (ICC) به موضوع تقسیم ریسک‌های سیستماتیک پرداخت و گفت: با قابلیت پذیرش پوشش‌های بیمه‌ای، پدیده‌ای فنی در صنعت بیمه تحت عنوان پوشش‌های اتکایی داخلی شناخته می‌شود. اما بطور معمول باید تا ریسک‌های عمده و مهم بنا به دو شرط اساسی به خارج از کشور، منتقل شوند: نخست اینکه اساسا" از یک سو باید پیشتر، ظرفیت نگهداری ریسک‌های بزرگ و حساس در بستر شبکه بیمه‌ای کشور وجود داشته باشد که از آن به " توانگری بیمه " – Solvency Margin یاد می‌شود و البته محدود و معین است و از سوی دیگر، این ظرفیت‌ها تابعی از حد کفایت سرمایه – Capital Adequacy و حجم کفایت ذخایر بیمه‌ای – Coverage Reserve هستند و همه شرکت‌های بیمه توان بیمه‌گری ریسک‌های عمده را ندارند و منطق مدیریت ریسک نیز ایجاب نمی‌کند تا به عبارت مشهور، تخم مرغ‌ها در یک سبد نگهداری شوند.

او ادامه داد: دوم اینکه در عرصه بیمه‌های بازرگانی که وجه افتراق معینی با بیمه‌های تامین اجتماعی دارند، مبادلات بازرگانی ایجاب می‌کند تا فضا برای تجارت بین المللی یعنی "واردات و صادرات بیمه ای" نیز در این رابطه، به جریان بیفتد. مسئله ای که صنعت بیمه در ایران از تجربه چنین بازاری همواره بی بهره بوده و حتی در دوران قبل از هجمه تحریم های ثانویه ، صرفا" ریسک های بزرگ برای خرید پوشش اتکایی به خارج واگذار می شد که همان واردات در تجارت بیمه ای محسوب می شد و ما به ازای آن ، حق بیمه – Premium یعنی ارز از کشور خارج می‌شد.

پورشب افزود: این در حالی است که موضوع قبولی اتکایی از خارج ( یعنی گرفتن ریسک از خارج ) در مقابل واگذاری ریسک های داخلی به ایشان موضوعی جذاب در عرصه بیمه گری است و این پدیده ، تحت عنوان صادرات بیمه ای شناخته می شود که امکان ارزآوری را برای کشور بشدت افزایش می دهد.

او در ادامه گفت‌وگویش با اقتصادنیوز بیان کرد: حال با مقدمه‌ای که باختصار، وضعیت یک سر باخت تجارت بین الملل بیمه در دوران پیش از اعمال تحریم‌های ثانویه تشریح شد، امروز و در شرایط پسا برجام که انتظار می‌رود، مبادی بانکی و بیمه‌ای به عنوان پیش قراولان این مهم، باید تحرکی موثر می‌داشتند اما شاهد نوعی رکود در این بخش نیز هستیم که، بیمه‌ها نیز به سرنوشتی شبیه به بانک‌ها دچارند اما با این تفاوت که از نظر نگارنده، موضوع ايجاد " ظرفيت اتكايى مشترك" كه در دوران دولت قبل و با ابتكار بيمه مركزى، سنديكاى بيمه‌گران ايران و صندوق توسعه ملى بوجود آمد، مانع از تغيير در شكل ماهوى انتقال ريسك به خارج و واگذارى اتكايى در شكل معمول شده و می‌شود.

پورشب گفت: اهميت توجه به Exposure هاى حساس و شكننده كشور و وابستگى بخش هاى مهم اقتصاد از جمله بازار سرمايه به اتفاقاتى از اين دست و آثار تبعى آن بر EPS بازار و ساير متغيرها است كه مى بايست چاره اى براى آن انديشيد.

عضو كميسيون بيمه كميته ايرانى اتاق بازرگانى بين‌المللى (ICC) افزود: ساختار مقابله و يا جريان دور زدن تحريم ها، نه البته با تعابيرى مثل دلالى و كاسبى تحريم و ... كه مورد پسند نيست چرا که هر چند با اشکال اما نباید فراموش کرد که در دوران سخت تحریم‌ها و محدودیت ها ، روش‌های غیرمعمول و به تعبیری دورزدن‌های محدودیت، سازه‌هايى را در قامت سازمان‌هاى پدافندى بوجود آورد كه البته دیگر امروز بايد جامعه اقتصادى و حاكميت اقتصادى کشور با اتکا بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، جریانات عمومی و خصوصی اقتصاد را به سمت نرماليزه كردن هدایت کند.

به گزارش اقتصادنیوز، پیش از این گروهی معتقد بودند که حتما خسارت‌های این آتش‌سوزی میلیون دلاری بوده است.

در همین حال مدیر دفتر بررسی‌ آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفته است: تیمی برای بررسی خسارت مناطق زیستی پیرامون پتروشیمی بوعلی سینا اعزام و شدت آسیب آنها برآورد خواهد شد.

آنگونه که شانا گزارش داده، ضیاالدین الماسی، مدیر دفتر بررسی‌ آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، درباره ارزیابی خسارت زیست محیطی آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا گفت: هنوز ارزیابی خسارت زیست محیطی آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا انجام نشده است. با این حال تیمی برای بررسی خسارت مناطق زیستی پیرامون پتروشیمی بوعلی سینا اعزام و شدت آسیب آنها برآورد خواهد شد.

از سوی دیگر مدیر بیمه‌های آتش سوزی بیمه ایران، میزان خسارت تخمینی ناشی از حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا را 60 میلیون یورو اعلام کرد.

محمد رضایی با بیان این مطلب گفت: کارشناسان این مجموعه، خسارت وارده به مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا را حدود 60 میلیون یورو تخمین زده‌اند که دراسرع وقت و پس از تکمیل گزارش‌ها پرداخت می‌شود.

او با اشاره به اینکه کارشناسان بیمه ایران به دستور مدیرعامل بیمه ایران از ساعات اولیه بروز حادثه آتش سوزی در محل حاضر شدند تا بتوانند هرچه سریعتر میزان خسارت وارده را برآورد کنند، افزود: از آنجا که این مجموعه دارای بیمه نامه تمام خطر نزد کنسرسیومی متشکل از شرکتهای بیمه به راهبری بیمه ایران است، بزودی غرامت تعیین شده در وجه بیمه گذار کارسازی خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید