روحانی در نشست مشترک هیأت دولت و استانداران:

تخریب و افترا جرم است/ مقایسه کارنامه دولت در زمان کاهش قیمت نفت با دولت قبل

کدخبر: ۱۴۹۶۹۸
رئیس‌ جمهور، استانداران را نماینده عالی و مظهر اراده دولت در استان‌ها دانست و اظهار داشت: یکی از وظایف اساسی استانداران به عنوان مجری سیاست‌های دولت، ایجاد آرامش، امنیت و امید در عرصه‌های مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی است.
تخریب و افترا جرم است/ مقایسه کارنامه دولت در زمان کاهش قیمت نفت با دولت قبل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست مشترک هیأت دولت و استانداران سراسر کشور، با بیان اینکه باید رفتار استانداران برگرفته از رفتار دولت بر مبنای تدبیر و امید باشد، گفت: نتیجه تدبیر نمایندگان عالی دولت در استان‌ها باید حل و فصل امور مردم و برطرف شدن مشکلات مردم و استان‌ها باشد.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید احساس آرامش و اتحاد داشته باشند، تصریح کرد: هرگونه ایجاد شکاف، انشقاق و دوقطبی در جامعه، به زیان مردم است و جامعه دو قطبی در ایران اسلامی مفهومی ندارد. لذا همه مسئولین و بویژه استانداران وظیفه دارند که آثار این‌گونه مسایل را برای مردم تبیین کنند.

رئیس‌ جمهور اضافه کرد: مردم ایران دارای قانون اساسی، دولت و مجلس واحدی هستند و از همه مهم‌تر ولایت امور بر عهده ولی فقیه است و این اساس و پایه‌ای است که در سایه خون شهدا و انقلاب به دست آمده است.

روحانی با اشاره به تلاش عده‌ای برای کمرنگ کردن انسجام، وحدت و یکپارچگی در جامعه، اظهار داشت: اگر افرادی از روی اغراض سیاسی و کم‌توجهی، به دنبال کم‌رنگ کردن انسجام هستند، باید آنها را نسبت به این موضوع توجه داده و در مسیر منافع و مصالح ملی هدایت و راهنمایی کرد.

تخریب و افترا جرم است
وی انتقاد سازنده، مفید و دلسوزانه را حق و وظیفه همگانی دانست و اظهار داشت: انتقاد هیچ ایرادی ندارد و طبیعی است که همه جناح‌ها و احزاب در آستانه انتخابات فعال می‌شوند، همه افتخارات ما به این است که کشوری انقلابی و اسلامی هستیم. بی‌تردید در چنین کشوری دروغ، تهمت و مأیوس کردن مردم نمی‌تواند رابطه‌ای با نظام اسلامی و منافع ملی داشته باشد.

رئیس‌ جمهور افزود: اگر چه نقد سازنده مفید بوده و همه باید از آن استقبال کنند اما در عین حال، تخریب، افترا، ‌دروغ و تشویش اذهان عمومی، حرام و جرم است و دستگاه قضایی باید با این موارد نه بخاطر فرد و یا شخص خاصی بلکه بخاطر صیانت از آرمان‌های انقلاب برخورد کند تا به دنیا اعلام کنیم که ایران کشوری پیرو سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) است.

سال 91 چه شد، سال 94 چه شد
رئیس شورای اقتصاد به تلاش برای ایجاد ثبات اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت:‌ سال 94، سال بسیار سختی از لحاظ اقتصادی بود و حتی برخی از کشورهایی که تولید و صادرکننده نفت در جهان هستند، با تورم سه رقمی مواجه شدند.

وی اضافه کرد: در سال 91 درآمد نفتی نسبت به سال 90، 43 درصد کاهش یافت و به واسطه آن شاهد نابسامانی‌ و عدم آرامش در عرصه بازار و نوسان‌های مختلف و روزانه در قیمت‌ کالاها بودیم. در سال 94 نیز درآمدهای نفتی نسبت به سال 93، حدود 40 درصد کاهش پیدا کرد، اما با این حال شاهد ثبات و آرامش و حتی کاهش تورم و رشد مثبت اقتصادی بودیم.

هدف اصلی برجام گشایش اقتصادی بود
رئیس‌ جمهور فراهم آوردن شرایط مناسب برای فعالیت آزاد اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و گفت: این موضوع نیز از جمله اهداف دولت است و همواره تلاش کرده موانع را از پیش پای فعالیت‌های اقتصادی مردم کنار بزند و در این رابطه یکی از آثار مهم برجام را می‌توان ایجاد گشایش‌های مختلف در فعالیت های اقتصادی دانست.

روحانی افزود: هدف اصلی این بود که راه برای فعالیت اقتصادی گشوده شود و اگر بنا است که پول جابجا شود مجبور نباشیم از شیوه‌های قرن نوزده و هجده استفاده کنیم و باید از سیستم بانکی برای این منظور استفاده کرد که تا کنون بیش از 500 مورد رابطه کارگزاری با بانک‌های کشورهای خارجی ایجاد شده و بیش از 60 بانک با ایران رابطه کارگزاری برقرار کردند، ضمن اینکه مشکل بیمه و کشتیرانی نیز برطرف شده است و اینها همه نمونه‌هایی از آثار و برکات برجام محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: البته ممکن است در گوشه و کنار مشکلاتی نیز وجود داشته باشد که در حال حل و فصل شدن است و هر روز که سپری می‌شود، یک گام بلند در راستای احقاق حقوق مردم برداشته می‌شود.

روحانی افزود: آزادی تجارت، دسترسی به بانک‌ها، تسهیل رفت و آمد هوایی از جمله حقوق مردم است، اما متأسفانه برخی اینگونه موارد را در محاسبات خود نمی‌گنجانند و برای اقداماتی که به منظور جلوگیری از اتلاف وقت مردم انجام شده، ارزشی قایل نیستند.

ایجاد اشتغال وظیفه اصلی استانداران است
روحانی در ادامه تلاش برای تسریع در روند اجرای اقتصاد مقاومتی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: امروز بزرگترین وظیفه برای همه دولتمردان و بویژه استانداران این است که زمینه‌های رونق اقتصادی را شناسایی و فعال کنند و حتی اگر بتوان با اقدامات خود فقط یک اشتغال ایجاد کنید، وظیفه دارید که نسبت به آن اقدام نمایید.

رئیس‌ جمهور سرعت اقدامات انجام شده در افزایش تولید نفت و گاز را تحسین‌برانگیز، دانست و گفت: امیدواریم تا یکسال آینده در تولید بنزین خودکفا شویم و در بخش کشاورزی نیز بعد سال‌ها موفق شدیم در تولید گندم به خودکفایی رسیده و حتی می‌توانیم بخشی از آن را صادر کنیم، ضمن اینکه در دو سال گذشته 15.5 درصد در تولید مواد غذایی پیشرفت داشته‌ایم و تراز تجاری‌مان در زمینه نیازمندی‌های مواد غذایی مرتباً در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: امسال باید در بخش صنعت اقدامات خوبی به انجام برسد و بنگاه‌های اقتصادی خرد و کوچک با تسهیلات بانکی فعال شوند تا به این ترتیب مردم بیش از پیش به آینده کشور امیدوار و راه برای آینده بهتر و روشن آماده تر شود.

منشور حقوق شهروندی بزودی منتشر می‌شود
رئیس‌ جمهور با اشاره به وعده خود در ایام انتخابات در خصوص منشور حقوق شهروندی، اظهار داشت: نسخه اولیه این منشور در 100 روز اول تهیه و در سایت منتشر شد و بزودی منشور حقوق شهروندی اعلام خواهد شد و امسال دولت همه تلاش خود را برای نشر، تبیین و اجرای حقوق شهروندی بکار می گیرد و امیدوارم همه دستگاه‌ها در اجرای آن همکاری کنند و در این زمینه در دنیا نمونه باشیم.

روحانی در ادامه با اشاره به سخنی از پیامبر گرامی اسلام(ص) مبنی بر اینکه اهانت به یک نفر مؤمن و مسلمان، اعلان جنگ با خدا محسوب می‌شود، گفت: نکند زمانی در برخی از رسانه‌ها و فضاهای حقیقی و مجازی، عده‌ای مرتباً در حال اعلان جنگ با خدا باشند؟

رئیس‌ جمهور تصریح کرد: یکی از وظایف مهم دولت این است که بتواند از حرمت، احترام و جایگاه مردم، صیانت کند. باید حقوق همه شهروندان، مذاهب و اقوام ایرانی محترم شمرده شود و نباید به هیچ قومیت و مذهب و دین رسمی که در قانون اساسی به آن تصریح شده است، توهین شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید