سویا در بنادر جنوبی 700 تومان گرانتر از بازار جهانی

کدخبر: ۱۰۰۴۹۲
دبیر انجمن مرغداران گوشتی گفت: ذرت در بندر ایران کیلویی 500 تومان و سویا کیلویی 700 تومان گرانتر از قیمت آن را در بازار جهانی بفروش می رود.
سویا در بنادر جنوبی  700 تومان گرانتر از بازار جهانی

بهرام پاکزاد در گفت‌وگو با اقتصاد روز اظهار کرد: در حال حاضر هزینه تولید مرغ و تخم‌مرغ به دلیل قیمت تمام شده آن بسیار بالاست.
او افزود: در بازار موجود هزینه تولید جوجه یک‌روزه بیش از سایر اقلام خود است؛ اکنون قیمت جوجه یک‌روزه 2 2200 تومان بفروش می‌رود که این رقم برای صنعت مطلوب نیست.
این فعال صنعت طیور بر این باور است که اگر دولت و تولیدکنندگان بخواهند برنامه‌ای برای صادرات داشته باشند، باید هزینه‌های تولید را کاهش دهند؛ تا در بازارهای هدف جای برای سخن گفتن داشته باشند.
او ادامه داد: برای کاهش هزینه‌های تولید باید قیمت نهاده‌ها کنترل شود؛ اکنون سویا و ذرت آمریکایی و برزیلی در بازار 45 تا 47 سنت و ذرت درجه‌یک 17 تا 19 سنت به فروش می‌رود.
این در حالی که به گفته پاکزاد، مابه‌التفاوت قیمت جهانی ذرت با قیمت آن در بندر ایران 500 تومان در هر کیلو و مابه‌التفاوت سویا 600 تا 700 تومان در هر کیلو است.
او با اشاره به توان صادراتی ایران برای مرغ و تخم‌مرغ افزود: دولت با جلوگیری از واردات نهاده‌ها از سوی افراد خاص می‌تواند قیمت نهاده‌ها را در بازار منطقی کند و راه صادرات را برای تولیدکنندگان باز کند.
از دید دبیر انجمن مرغداران گوشتی، برای توسعه صادرات، دولت باید تعرفه‌های واردات مرغ و تخم‌مرغ را افزایش و در مقابل تعرفه صادرات آنها را کاهش دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید