تشدید کسری تراز تجاری کشاورزی

کدخبر: ۱۰۰۵۴۱
عضو هیات علمی موسسه پژوهش های کشاورزی گفت: در دهه 80 سهم ایران در تجارت جهانی کشاورزی کم بوده و ایران نتوانسته صادر کننده محصولات مهم کشاورزی به بزرگ ترین کشورهای وارد کننده این محصولات باشد و بازار خود را در کشورهای کوچک جست و جو کرده است.
تشدید کسری تراز تجاری کشاورزی

 عضو هیات علمی موسسه پژوهش های کشاورزی و برنامه ریزی  وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با  اقتصاد روز، مطرح کرد: بررسی روند تجارت محصولات کشاورزی و فرآورده های غذایی کشور در دهه 80 نشان می دهد؛ در این مدت اهمیت نسبی تجارت محصولات کشاورزی در ایران، به استثنای سهم کشاورزی از ارزش واردات کاهش یافته است. روندی که کم و بیش دیده می شود.

امید گیلان پور افزود: در دهه 80 سهم ایران در تجارت جهانی کشاورزی ناچیز و تشدید کسری تراز تجاری کشاورزی مشهود بود.

به اعتقاد وی در این دوره واردات کالاهایی کشاورزی گران تر و سبدصادراتی کشاورزی کشور متنوع تر شد. اما روندهای تجاری ناپایدار و نوسانات تقریبا دائمی بودند.

این کارشناس ارشد بخش کشاورزی، یکی دیگراز مشکلات تجاری دهه 80 را تداوم وابستگی کامل سیاست های تجاری کشور به نوسانات کوتاه مدت تولید دانست و افزود: محدود بودن بازارهای اصلی صادراتی و وارداتی کشاورزی کشور و محدودتر شدن این بازارها در سال‌های 80 تا 90 بود.

از دید وی مشکل دیگر تجارت محصولات کشاورزی، تغییرات شدید شرکای تجاری بود. در این دوره بازارهای اصلی هدف صادراتی تغییر کرد و کشورهای بزرگ واردکننده محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی توسعه یافته جای خود را به کشورهای کم درآمد منطقه دادند.

این تحلیلگر بازار محصولات کشاورزی افزود: تنوع بیشتر کالاهای تجارت شده و توجه به صادرات محصولاتی که تنها در منطقه امکان مبادله تجاری دارند و افزایش قابل توجه سهم تجارت فرآورده های غذایی بویژه در عرصه صادرات معضل دیگر این سال هاست که هنوز پابرجاست.

گیلان پور اذعان کرد: برپایه آمار گمرک ایران هنوز روند صادرات محصولات کشاورزی در دهه 90نسبت به دهه 80 تغییر محسوسی نکرده است و براین اساس بخش کشاورزی نیاز به یک برنامه ریزی بلند مدت و پایدار است تا بتواند مشکلات تجاری پیش رو را بر طرف کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید