عربستان و ترکیه بازار شیر را قبضه کردند

ایران بازار شیر منطقه را از دست داد

کدخبر: ۱۰۰۸۴۱
عضو هیت مدیره انجمن لبنی کشور گفت: عربستان و ترکیه بازار صادرات شیر را در منطقه قبضه کردند.
ایران بازار شیر منطقه را از دست داد

علی رضا سجادی در گفت و گو با قتصاد نیوز اظهار کرد: درحالی که صنایع لبنی ایران ظرفیت تولید و صادرات شیر خام و کره را دارند؛ عربستان و ترکیه این بازارها را قبضه کردند.

وی افزود: اکنون کشورهایی همچون عراق، کویت و افغانستان  قادر به شیر تولید نیستند  و بازار خوبی برای ایران به شمار می‌آیند؛ اما  متاسفانه عدم حمایت دولت از  دامداران و تولیدکنندگان صنعت نه تنها باعث شده این بازار صادراتی از دست تولیدکنندگان خارج شود؛ بلکه ما را در تامین نیاز داخل دچار مشکل کرده است.

این فعال صنعت لبنی با اشاره به برنامه توسعه صنعت لبنی گفت: قرار بود تولید شیر خام در دامداری‌های کشور به 12 میلیون تن برسد و متناسب با آن صنایع رشد کنند. صنایع ظرفیت را افزایش دادند؛ اما به دلیل اختلال در تامین نهاده‌های موردنیاز ، عدم قیمت گذاری صحیح و برهم خوردن توازن کشت غلات، تولید شیر خام افزایش پیدا نکرد.

وی ادامه داد: درحال حاضر به دلیل ضعف مدیریت دولتی در حمایت از تولید 50 درصد دامداری‌های کشور و 400 تا 500 کارخانه لبنی تعطیل شدند.

سجادی  با اشاره به رویکرد کشورهای توسعه یافته درخصوص تامین نیاز  مصرف کنندگانش گفت: اتحادیه اروپا به تولیدکنندگانش یارانه شیر می‌دهد تا آن را صادر کنند. حال ما برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان خود نیز یارانه نمی‌دهیم. درحالی که اگر این اتفاق در ایران بیفتد ما می‌توانیم غیر از تامین نیاز داخل ، شیر و انواع لبنیات  را صادر کنیم.


اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید