مشاور وزیر کشاورزی در بخش تحقیقات و آموزش کشاورزی

کشور الگوی کشت درستی ندارد

کدخبر: ۱۰۱۳۰۱
مشاور وزیر کشاورزی در بخش تحقیقات و آموزش کشاورزی، گفت: اگر می خواهیم کشاورزان طبق الگوی پیشنهادی ما محصول کشت کنند؛ باید منافع آنها را فراموش نکنیم.
کشور الگوی کشت درستی ندارد

علی آهون‌منش در گفت‌وگو با اقتصاد نیوز اظهار کرد: اگر امروز کشور با بحران کم‌آبی روبه‌رو است و میزان مصرف آب در بخش کشاورزی زیاد است؛ به این دلیل که کشاورزان هنوز هر محصولی که دوست دارند و هر کجا که می‌خواهند کشت می‌کنند.

 

او ادامه داد: هنوز ما الگوی کشت درستی نداریم؛ البته ارائه الگوی کشت درست باید به همراه اهرمی قانونی باشد تا کشاورزان الگوی کشت درست را رعایت کنند.

 

آهون‌منش با بیان اینکه ما در کشور اهرم کافی برای رعایت الگوهای صحیح کشاورزی نداریم؛ افزود: البته ما نمی‌توانیم کشاورزان را مجبور به کاری کنیم که منافعی در آن نداشته باشند. در نتیجه دولت و وزارت جهاد و کشاورزی باید منافع کشاورزان را تامین کند تا آنها انگیزه برای اجرای دستورات آن داشته باشند.

 

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: کشاورزان بدون منفعت الگوی کشت خود را تغییر نمی‌دهند؛ چون آنها بر اساس منافع‌شان تصمیم به کشت می‌گیرند. پس اگر می‌خواهیم به کشاورزان بگویم برنج کشت نکنند باید محصولی را پیشنهاد بدهیم تا آنها بتوانند با کشت و تولید آن محصول، نیاز خود و خانواده‌شان را تامین کنند.

 

او به نبود گسترده تکنولوژی اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی ما به صورت جدی نیز تکنولوژی را وارد مزارع کشاورزی نکرده‌ایم. اگر ما تکنولوژی را وارد تولید کنیم؛ میزان تولیدات ما 50 تا 60 درصد افزایش پیدا می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید