سالانه 10 هزارهکتار از باغ های پسته خشک می شوند

کدخبر: ۱۰۱۹۴۲
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر تاثیر منفی بحران آب در تولید محصولات کشاورزی و بویژه تولید پسته خبر داد: سالانه 8 هزار تا 10 هزار هکتار از باغ های پسته کشور خشک می شوند.
سالانه 10 هزارهکتار از باغ های پسته خشک می شوند

محسن جلال‌پور در گفتگو با اقتصاد نیوز با اشاره به صادرات 130 هزار تنی پسته در سال گذشته؛ گفت: در سال جاری حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار پسته صادر می‌شود که این رکورد جدیدی برای صادرات پسته ایران است.

وی میزان تولید پسته سال جاری یعنی سال تولیدی مهر تا شهریور سال آینده را نیز 22 هزار تن خواند و گفت: امسال 150 هزارتن پسته صادر خواهد شد.
جلال‌پور درخصوص بحران آب نیز گفت: کشور با توجه به بحران آب مشکل حادی در تولید محصولات کشاورزی و همچنین پسته دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر باغ جدیدی جایگزین نکردیم؛ افزود: اکنون برای جلوگیری از کاهش حجم تولید و صادرات پسته به دنبال کمبود آب سه راه در پیش داریم.

این فعال بخش کشاورزی اظهار کرد: یکی از راه‌های جلوگیری از کاهش حجم تولید، افزایش بهره‌وری در باغ‌ها پسته است. دومین راه‌ حل اینکه مناطقی که پسته‌خیز را احصاء کنیم و زیر کشت پسته ببریم؛ در واقع اراضی جدیدی را زیر کشت پسته ببریم.

وی افزود: در باغ‌های موجود حداکثر ظرفیت خود را به کار بگیریم و باغ‌های موجود را با مکانیزه کردن و آبیاری تحت فشار حفظ و نگهداری کنیم.

البته جلال‌پور تاکید کرد: در زمینه افزایش سطح کشت و افزایش بهره‌وری دولت نباید ورود پیدا کند. دولت فقط باید سیاست‌گذاری کند و بخش‌خصوصی به صورت عملیاتی وارد کار شود؛ البته ما در زمینه احصاء باغ‌ها شروع به کار کردیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید