در گفت وگو با اقتصادنیوز اعلام شد:

تهاتر نفت ایران با 2 میلیون تن برنج هندی

کدخبر: ۱۰۵۷۰۸
به گفته رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران، ایران در نیمه دوم سال ۹۱ و نیمه اول سال ۹۲ در ازای فروش نفت خود به کشور هند نزدیک به دو میلیون تن برنج به کشور وارد کرده است.
تهاتر نفت ایران با 2 میلیون تن برنج هندی

مجید رضا حریری در گفت‌و‌گو با «اقتصادنیوز» با بیان اینکه واردات برنج در شش ماهه اول سال جاری کاهش یافته است، بیان کرد: دلیل آن نیز کاهش تحریم‌ها و اجازه برگشت بخشی از پول بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر است.

وی ادامه داد: پیش از این ایران در حالی نفت خود را به کشورهای دیگر و به خصوص هند صادر می‌کرد که به دلیل تحریم‌های بانکی امکان بازگشت پول حاصل از فروش نفت به ایران نبوده است.

حریری با بیان اینکه از جمله کشورهایی که نفت ایران را خریداری کرده ولی امکان پرداخت پول ایران از طریق بانک‌ها را نداشته است، کشور هند است، اظهار کرد: در واقع برنج کشور با نفت ایران تها‌تر شده و به جای پول نفت به ایران کالا صادر کرده است.

رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با اعلام اینکه در نتیجه تها‌تر کالا بین ایران و هند در سال قبل نزدیک به دو میلیون تن وارد کشور شد، بیان کرد: این درحالی است که مصرف سالانه برنج در ایران سه میلیون تن است و نزدیک به دومیلیون تن تولید داخلی داریم.

وی یادآور شد: اما در سال جاری از آنجا که به دلیل کاهش تحریم‌ها اجازه داده شده بخشی از پول بلوکه شده ایران به کشور بازگردد واردات برنج در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه کاهش چشمگیر داشته است. در این مدت تنها ۷۰۰ هزار تن واردات برنج داشتیم که اخیرا هم واردات آن در فصل برداشت به طور کامل ممنوع شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید