اجاره زمین‌های کشاورزی برزیل برای چه؟/ایرانی‌ها چگونه در برزیل کشت خواهند کرد؟

کدخبر: ۱۲۹۷۸۵
اخبار حاکی از آن است که ایران قصد دارد کشاوزری خود را در کشورهای دیگر از جمله برزیل گسترش دهد، این موضوع چه فوایدی برای کشور دارد؟
اجاره زمین‌های کشاورزی برزیل برای چه؟/ایرانی‌ها چگونه در برزیل کشت خواهند کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز، اخیرا آرماندو منتیرونتو، وزیر توسعه صنعت و تجارت خارجی برزیل از اجرایی شدن پیشنهاد کشت فراسرزمینی ایران در برزیل تا چند ماه دیگر خبر داد و درباره طرح کشت فراسرزمینی ایران در برزیل گفت: طرح کشت فراسرزمینی پیشنهادی است که هیات اقتصادی برزیل در اتاق بازرگانی ایران از آن مطلع شدند و قرار است با بازگشت ما به برزیل تحت بررسی مقامات مسوول در حوزه کشاورزی قرار گیرد و پیش‌بینی می‌شود تا چند ماه دیگر این طرح عملی شود.

 این پیشنهاد قبلا نیز توسط محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی ایران در دیدار سال گذشته خود با همتای برزیلی‌اش مطرح شده و وی از تصمیم ایران برای اجاره بلند مدت اراضی کشور برزیل توسط شهروندان ایرانی برای تولید و تامین محصولات مورد نیاز ایران خبر داده بود.

با مطرح شدن موضوع ورود ایران به کشت برون‌مرزی سوالی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه این قبیل اقدامات چه تاثیری بر کشاورزی ایران دارند؟ و آیا چنین اقداماتی مسبوق به سابقه است و تاکنون چه نتایجی از آن حاصل شده است؟

در این راستا، عنایت الله بیابانی، قائم‌مقام خانه کشاوزر در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، عنوان کرد: وقتی ما به دلیل کم‌آب بودن کشورمان در ارتباط با کشت محصولاتی مانند گندم و سایر محصولان آب‌بر دچار مشکل هستیم می‌توانیم اقداماتی کنیم که به موجب آن از ظرفیت موجود در زمین‌های کشورهای دیگر استفاده کنیم. به این ترتیب که زمین‌های کشورهای دیگر را اجاره کرده یا تفاهم‌نامه مشترکی با دیگر کشورها امضا کنیم که بتوانیم از زمین‌های دیگر کشورها استفاده کنیم.

او ادامه داد: برای استفاده از زمین‌های کشاورزی سایر کشورها نیازمندیم که تمام هزینه‌ها را برآورد کنیم و ببینیم که هزینه‌ تولید در ایران چقدر است و در کشوری که قصد اجاره کردن زمینش را داریم هزینه‌های تولید چقدر می‌شود؟ و در صورتی که با توجه به شرایط کم‌آبی اجاره زمین در کشورهای دیگر مقرون به صرف باشد اینکار را انجام دهیم.

بیابانی گفت: در چنین برنامه‌ای کشاورزان ما به کشورهای دیگر خواهند رفت و با تجربه و تخصصی که دارند، زمینی را در اختیار خواهند گرفت و ماحصل تولید را به کشور ما ارسال خواهند کرد. در واقع یک معامله داخلی محسوب می‌شود.

این کارشناس حوزه کشاوزی بیان کرد: اکنون خیلی کشورها این کار را می‌کنند. مثلا عربستان برخی زمین‌های حاصل‌خیز آفریقایی را اجاره کرده است و برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز در کشورهایی که تولید محصول کشاوزی در آنجا توجیه اقتصادی دارند، اقدام به اجاره زمین‌های کشاوزی کرده‌اند. البته این کار توسط کشاورزان ایرانی هم انجام شده است. تا کنون کشاورزان ما در کشورهایی مانند ازبکستان، قزاقستان و برخی کشورهای آفریقایی کشت محصولات کشاوزی برون‌مرزی را گسترش داده‌اند.

او همچنین اظهار کرد: امیدواریم این روند بتواند ضمن کمک به کار کشاورزان، نیاز داخلی کشور به محصولات کشاورزی را هم بر طرف کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید