در بازارهای در حال گذار دنیا به ثبت رسید

رشد بانکداری سایه بیش از بانکداری رسمی

کدخبر: ۱۰۵۲۲۷
ارزش «بانکداری سایه» در دنیا طی سال گذشته با رشد مواجه شده و در بازارهای در حال گذار، نرخ رشد این نوع بانکداری بیشتر از بانکداری رسمی بوده است؛ قوانین سختگیرانه بانکی در کنار پایین بودن نرخ بهره واقعی دو عامل مهم رشد بانکداری سایه معرفی شده است.
رشد بانکداری سایه بیش از بانکداری رسمی

به گزارش «اقتصاد نیوز» به نقل از صندوق بین المللی پول در سال های اخیر بانکداری سایه در کشورهای صنعتی و در حال توسعه دنیا رشد کرده است. بانکداری سایه آن بخش از عملیات بانکی است که توسط موسسات و بازارهای مالی‌ای انجام می شود که نظارتی بر عملکرد آنها وجود ندارد. این موسسات همانند بانک ها اقدام به دریافت منابع مالی از سرمایه گذاران و قرض دادن آن به متقاضیان می کنند ولی از انجا که توسط نظام مالی و بانکی کشورها کنترل نمی شوند و نظارتی بر عملکرد انها وجود ندارد، فعالیت انها بسیار پر ریسک است.

در سال گذشته میلادی بیشترین حجم معاملات بازار بانکی سایه در آمریکا انجام شد که دلیل این مساله را می توان علاوه بر بزرگی اقتصاد این کشور، قوانین سخت گیرانه بانکی و ضعیف نظام مالی ایالات متحده در نتیجه بحران های اقتصادی سالهای اخیر دانست. در سال گذشته ارزش بانکداری سایه در آمریکا بین 15 تا 25 هزار میلیارد دلار بود و در منطقه یورو ارزش بانکداری سایه بین 13.5 تا 22.5 هزار میلیارد دلار آمریکا تخمین زده می‌شود. ارزش بانکداری سایه در کشور ژاپن در سال 2013 میلادی بین 2.5 تا 6 هزار میلیارد دلار اعلام شده و ارزش بانکداری سایه در بازارهای در حال گذار دنیا نیز از 7 هزار میلیارد دلار فراتر رفته است.

نکته مهم اینجاست که نرخ رشد بانکداری سایه در بازارهای در حال گذار دنیا، بیشتر از نرخ رشد بانکداری قانونی در این کشورها بوده است و همین مساله باعث شده ریسک اقتصادی بزرگی این کشورها را تهدید کند.

گاستون گلوس رییس بخش تحلیل مالی جهان در صندوق بین المللی پول در مورد دلیل رشد بانکداری سایه در دنیا می گوید: «مطالعات ما نشان داده است دلیل رشد بانکداری سایه در تمام کشورها مشابه است؛ زمانی که نظام بانکی کشور دارای قوانین سخت گیرانه و نرخ بهره واقعی پایین باشد، تمایل سرمایه گذاران برای وارد شدن به نظام بانکی قانونی کم می شود و بانک های سایه رشد می کنند. در نظام بانکی سایه، نرخ بازدهی سرمایه بیشتر از نظام بانکی قانونی است ولی ریسک از بین رفتن سرمایه در معاملات هم بالاتر است؛ زیرا هیچ نظارتی بر عملکرد این موسسات مالی وجود ندارد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید