به گزارش موسسه بین‌المللی صلح استکهلم

آمریکا نیمی از تسلیحات دنیا را تامین می‌کند

کدخبر: ۱۰۸۱۹۵
در سال 2014 میلادی فروش تسلیحات نظامی در دنیا با کاهش 1.4‌درصدی همراه بوده است در این سال آمریکا فروشنده 55.9 درصد از تسلیحات نظامی در دنیا بوده است و فروش تسلیحات نظامی در این کشور با کاهش 4.5‌درصدی نسبت به سال قبل از آن همراه بود.
آمریکا نیمی از تسلیحات دنیا را تامین می‌کند

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از موسسه مطالعات بین‌المللی صلح استکهلم، در سال 2014 میلادی فروش تسلیحات نظامی در دنیا دو درصد نسبت به سال قبل از ان کاهش داشت که اصلی‌ترین دلیل آن را می توان عملکرد ضعیف شرکت‌های امریکایی در عرصه فروش تسلیحات در دنیا دانست . آمریکایی‌ها در یک سال گذشته فروش تسلیحات نظامی خود را 4.5 درصد کاهش دادند و این کاهش در کشوری که بالغ بر نیمی از فروش تسلیحات نظامی در دنیا را به خود اختصاص داده بود تاثیر زیادی روی بازار فروش تسلیحات نظامی و ارتشی در جهان داشت.

در سال 2014 میلادی 55.9 درصد از کل سلاح‌های فروخته شده در دنیا توسط شرکت‌های تولید اسلحه و مهمات‌سازی و تجهیزات ارتشی آمریکایی مبادله شده است. اما در سال 2014 میلادی نسبت به سال 2013 میلادی فروش سلاح توسط آمریکا 4.5 درصد کمتر شده است که در مورد دلایل آن می‌توان به کاهش شمار نیروهای نظامی آمریکا در عراق و افغانستان و تلاش این کشور برای عدم مداخله نظامی در دیگر کشورها ذکر شده است.

این در حالی است که در یک سال گذشته فروش تسلیحات ارتشی و اسلحه در کشور روسیه با افزایش 20.4‌درصدی همراه بوده است. دلیل این رشد را می توان سرمایه‌گذاری بالغ بر 700 میلیارد دلاری دولت روسیه در ارتقای کیفی و کمی تسلیحات نظامی در این کشور تا سال 2025 میلادی دانست. دولت روسیه این سرمایه‌گذاری را از ابتدای سال 2013 میلادی آغاز کرده است.

دولت روسیه اعلام کرده است در فاصله سال‌های 2012 تا 2017 میلادی هزینه دولت در پروژه‌های تولید تسلیحات نظامی در این کشور 85 درصد رشد می‌کند. روسیه از نظر بودجه دفاعی بعد از آمریکا و چین در جایگاه سوم دنیا قرار دارد و اگر این سرمایه‌گذاری‌ها طبق برآورد پیش برود در آینده‌ای نه چندان دور می‌توان انتظار داشت در جایگاه دوم دنیا قرار گیرد.

دومین کشور از نظر سهم بالای فروش تسلیحالت نظامی و اسلحه در دنیا کشور انگلستان است. این کشور در سال 2014 میلادی 11.1 درصد از کل فروش تسلیحات نظامی دنیا را به خود اختصاص داده بود. سهم کشور روسیه در این عرصه برابر با 7.9 درصد و سهم کشور فرانسه برابر با 6.3 درصد از کل فروش تسلیحات نظامی در دنیا بود. ایتالیا در این عرصه سه درصد از فروش و آلمان 1.7 درصد از فروش را به خود اختصاص داده بود . سهم بازارهای در حال گذار برابر با 3.6 درصد از فروش تسلیحات نظامی در دنیا بود و بقیه کشورهای دنیا تنها 10.4 درصد از فروش را به خود اختصاص داده بودند.

اما از نظر نرخ رشد فروش تسلیحات نظامی کشور روسیه رکورددار است. در سال 2014 میلادی فروش تسلیحات نظامی توسط کشور روسیه 20.4 درصد رشد کرد و در کشور فرانسه با رشد 9‌درصدی همراه بود . این در حالیست که در سال 2014 میلادی فروش تسلیحات نظامی در کشور انگلستان 0.2 درصد نسبت به سال قبل از آن کمتر شد و در ایتالیا با کاهش 16.6 درصدی همراه بوده است. در سال 2014 میلادی فروش تسلیحات نظامی در دنیا نه‌تنها رشد نداشته است بلکه با کاهش 1.4‌درصدی همراه بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید