گزارش بلومبرگ از تاثیرگذاری ایران در کاهش تولید اوپک

افزایش قیمت جهانی نفت برای سومین روزپیاپی

کدخبر: ۱۰۷۲۰۷
با ظهور نشانه هایی از تمایل ایران به کاهش تولید و پیگیری آن در نشست این هفته اوپک و پس از آنکه چین به طور غیر منتظره ای نرخ بهره را کاهش داد، قیمت نفت خام برنت و WTI برای سومین روز افزایش یافت.
افزایش قیمت جهانی نفت برای سومین روزپیاپی

سوده شیبانی‌فر- بلومبرگ امروز با اشاره به گزارش خبرگزاری مهر، اعلام کرد بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت ایران، ممکن است در ملاقات با همتای سعودی خود و پیش از نشست گروه در 27 نوامبر، پیشنهاد کند که سازمان کشو‌ر‌های صادر‌کننده نفت به‌اندازه یک میلیون بشکه در روز عرضه را کاهش دهند. چین، دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان، در‌پی حمایت از اقتصاد خود هزینه‌های استقراض را برای اولین بار از ژانویه 2012 کاهش داده است.

با تولید ایالات متحده در سریع‌ترین نرخ در بیش از سه دهه گذشته و در‌پی نشانه‌هایی از کاهش تقاضا، بازار نفت در رکود غوطه‌ور شده است. تولید‌کنندگان پیشرو در اوپک در حال مقاومت در برابر درخواست‌ها برای کاهش عرضه هستند در حالی که دیگران از جمله ونزوئلا و اکوادور به دنبال اقداماتی برای تقویت قیمت پیش از نشست وین هستند.

مدیر سرمایه‌گذاری در اتحادیه اوراق بهادار در سیدنی، در مصاحبه‌ای گفت: اعضای اوپک قطعاً به لحاظ آنچه می‌خواهند انجام دهند، تقسیم شده و نا‌همگن هستند. اگر به فشاری که بر عربستان سعودی برای کاهش تولید، به ویژه از سمت ایران و ونزوئلا وارد می‌شود دقت کنید، در واقع می‌تواند نشان‌دهنده ایجاد یک شکاف در میان اعضای گروه باشد.

برنت ژانویه 38 سنت بالا رفت و به 80.74 دلاردر هر بشکه در لندن رسید و 1.2 درصد در پنج روز منتهی به 21 نوامبر افزایش یافت که اولین افزایش هفتگی از سپتامبر محسوب می‌شود.

یک مقام مسوول در وزارت نفت ایران، در تماس تلفنی روز گذشته، در مورد گزارش خبرگزاری مهر اظهار‌نظری نکرد اما وزیر انرژی امارات متحده عربی بیان کرد که اوپک در جلسه خود بر عرضه و تقاضا تمرکز خواهد کرد.

براساس اطلاعات بلومبرگ، 12 عضو اوپک که حدود 40 درصد از نفت جهان را تامین می‌کنند، در ماه اکتبر 30.97 میلیون بشکه در روز تولید کرده‌اند که از سهمیه جمعی30 میلیون در روز، که برای اولین بار در ژانویه 2012 توافق شده بود، برای پنجمین ماه متوالی تجاوز کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید