عسگراولادی در گفت وگو با اقتصادنیوز:

هیچ پسته ای برای صادرات نداریم

کدخبر: ۱۰۲۵۰۲
به گفته رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران اقلام خشکبار صادراتی ایران شامل پسته، کشمش و انجیر تمام شده و فقط کمی خرما برای صادرات باقی مانده که آن هم در شرف اتمام است.
هیچ پسته ای برای صادرات نداریم

اسدالله عسگر اولادی  در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز درباره برنامه رشد تولید و صادرات خشکبار و به خصوص پسته با بیان این که قرار است صادرات پسته سال جاری  45 درصد افزایش یابد اظهار کرد:سال قبل میزان تولید پسته در کشور 180 هزار تن بود که امسال برنامه‌ریزی در راستای افزایش تولید این محصول را داریم.

وی ادامه داد:بر اساس این برنامه‌ریزی‌ها قرار است تولید پسته تا 250 هزار تن افزایش یابد.

عسگر اولادی با بیان این که هدف از افزایش تولید صرفا افزایش صادرات است وگرنه میزان مصرف داخلی کاملا مشخص است،خاطرنشان کرد:در اواخر تیر ماه امسال تمام پسته‌های صادراتی تمام شده و دیگر هیچ پسته‌ای برای صادرات نداریم، این درحالی است که تقاضا برای این کالا در دنیا وجود دارد.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که امسال صادرات پسته 140 هزار تن بوده است، بیان کرد:با توجه به هدف‌گذاری برای افزایش تولید پسته سال آینده میزان صادرات این کالا 40 هزار تن افزایش و به 180 هزار تن خواهد رسید.

وی با اشاره به این که بقیه اقلام خشکبار صادراتی نیز تمام شده است، گفت:علاوه بر پسته، کشمش و انجیر هم تمام شده، فقط کمی خرما برای صادرات باقی مانده که آن هم در شرف اتمام است.

عسگراولادی افزود:مصرف پسته بین 20 تا 30 درصد در جهان افزایش یافته و الان هم فصل مصرف است اما خشکبار صادراتی ما تمام شده و باید تولید را افزایش دهیم.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران درباره مقایسه صادرات پسته ایران و آمریکا به جهان تصریح کرد:کشور آمریکا در صادرات پسته از ایران عقب‌تر است اما ایران در تولید پسته از آمریکا عقب‌تر است.

وی ادامه داد:ایران صادرکننده اول پسته در جهان و آمریکا تولیدکننده اول این کالا است البته عمده پسته‌های تولیدشده در آمریکا به مصرف داخلی این کشور می‌رسد.

عسگراولادی با بیان این که مصرف داخلی پسته آمریکا 40 هزار تن بوده و درحال حاضر به 70 هزار تن رسیده است، خاطرنشان کرد:قیمت پسته صادراتی ایران کمتر از آمریکا است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید