مقایسه تورم روستایی و شهری در 11 ماهه سال جاری

هزینه زندگی کدام یک بیشتر شده است، شهری‌ها یا روستایی‌ها؟

کدخبر: ۱۱۲۵۵۴
تورم روستایی که از سال گذشته از تورم شهری پیشی گرفته بود، کاهش یافته و در مقابل تورم 15.2 درصدی بهمن ماه شهری به 14.2 درصد رسید و تورم گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها هم در مناطق روستایی تک رقمی شده است.
هزینه زندگی کدام یک بیشتر شده است، شهری‌ها یا روستایی‌ها؟

به گزارش اقتصادنیوز، معمولا در سال‌های اخیر تورم شهری از تورم مناطق روستایی بیشتر بوده است. مگر از مرداد ماه سال گذشته که تورم روستاها به 41.4 درصد رسید و از تورم 39 درصدی شهری پیشی گرفت. رویدادی که حسین راغفر در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد آن را امری «بی‌سابقه» در سال‌های اخیر دانست و سعید لیلاز هم این اتفاق را با تورم سال‌های 52 تا 56 مقایسه کرده بود.

بر اساس گزارشی که مرکز آمار از تورم شهر و روستا در ماه‌های اخیر منتشر کرده از مرداد ماه سال 92 تا شهریور ماه امسال نرخ تورم روستا همواره از شهر بیشتر بوده است. اما از مهر ماه امسال تفاوت میان نرخ تورم شهری و روستایی به حالت همیشگی بازگشته و تورم شهر از تورم روستا بیشتر شده است.

اما از همان مرداد ماه سال گذشته هم علت سبقت ناگهانی نرخ تورم روستا از شهر موضوعی بود که توجه همه را به خود جلب کرده بود. به گفته راغفر اگرچه سبدهای مصرفی خانوارهای شهری و روستایی با یگدیگر متفاوت است اما کالاهای اساسی و مواد غذایی سهم عمده هر دو سبد را تشکیل می‌دهد. پس هر گونه تغییری در قیمت کالاهای اساسی تاثیری مستقیم بر هزینه‌های زندگی افراد می‌گذارد. این در حالی است که سبد کالاهای مصرفی خانواده‌های شهری تنها محدود به کالاهای اساسی نمی‌شود و خدمات، پوشاک و موارد دیگر را هم در بر می‌گیرد. در ماه‌های مذکور هم چون قیمت کالاهای اساسی افزایش یافته است پس از منظر هزینه‌ای، به دلیل اینکه کالاهای اساسی و غذا سهم عمده سبد کالای خانواده روستایی را تشکیل می‌دهد، هزینه سبد خانوارهای روستایی افزایش یافته بود.

اما آنچه در گزارش‌های مرکز آمار دیده می‌شود این است که نرخ تورم کالاهای اساسی در ماه‌های گذشته کم کم کنترل شده و در نهایت در این ماه در زیربخش «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» شاخص نرخ تورم میانگین تک‌رقمی شده و به 9.9 درصد رسید. این موضوع هم در این ماه و هم در پنج ماه گذشته بر کاهش نرخ تورم روستایی موثر بوده است.

شاخص تورم میانگین روستایی در حالی در ادامه روند نزولی خود در بهمن ماه سال 93 به 14.2 درصد رسیده که این ماه، پنجمین ماه کمتر بودن این شاخص نسبت به تورم میانگین شهری بوده و در این ماه فاصله این دو شاخص به یک‌درصد رسیده است.

گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور در بهمن‌ماه سال 93 که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده، نشان می‌دهد رشد یک‌ماهه این شاخص در دی‌ماه امسال 0.2 درصد، تورم نقطه به نقطه 13.9 درصد و تورم میانگین 14.2 درصد بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید