اقتصادنیوز بررسی کرد:

موانع سرمایه‌گذاری خارجی از کجا آب می خورد؟/ مجلس آماده مقررات زدایی است

کدخبر: ۱۲۴۸۶۸
در حالی که از سرمایه گذاران خارجی و ورود تکنولوژی های نوین به عنوان دو فاکتور مهم ایجاد رشد اقتصادی یاد می شود، هنوز موانع و مشکلاتی بر سر راه فعالیت این سرمایه‌گذاران به چشم می‌خورد که نمایندگان مجلس راه های برطرف کردن این موانع را در گفت و گو با اقتصادنیوز مورد بررسی قرار داده اند.
موانع سرمایه‌گذاری خارجی از کجا آب می خورد؟/ مجلس آماده مقررات زدایی است

فائزه برمخ‌شاد: با حصول توافق ایران و گروه 1+5 و رفت و آمد هیات های تجاری از کشورهای مختلف این پرسش به وجود آمده که آیا فضای ایران برای ورود سرمایه گذاران خارجی فراهم است یا خیر و با توجه به وضعیت کسب و کار در کشورمان، سرمایه گذاران خارجی با چه تضمینی اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران خواهند کرد.

بررسی‌ها نشان می دهد که دخالت دولت در اقتصاد، وجود مراکز متعدد تصمیم گیر و موثر، قوانین و مقررات دست و پا گیر و نبود حمایت همه جانبه از سرمایه گذاران سبب شده تا در دهه های اخیر سرمایه گذاران خارجی با امنیت خاطر نتوانند سرمایه های خود را وارد ایران کرده و در بخش ها مختلف اقتصاد کشورمان اقدام به سرمایه گذاری کنند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان و صاحبنظران، مجلس به عنوان نهاد قانون گذاری نقش مهم و تعیین کننده ای را می تواند در بهبود فضای کسب و کار ایفا کرده و با در نظر گرفتن موقعیت ویژه کشور فضای مساعدی را به لحاظ امنیت روانی برای سرمایه گذاران به وجود آورد و تا آنها با خیال راحت تری در ایران به سرمایه گذاری بپردازند.

با توجه به اهمیت موضوع، نظر چند تن از نمایندگان مجلس را در این خصوص جویا شده ایم و پرسیده ایم که آیا شرایط اقتصادی کشور برای ورود این سرمایه‌گذاران مهیا است و قانون و مقررات موجود در کشور تا چه اندازه اجازه همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی را می‌دهد؟  

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اقتصادنیوز می‌گوید: برای رسیدن به رشد 8 درصدی  پیش‌بینی شده است که باید از تمام منابع خود استفاده کنیم چه برای سرمایه‌گذاری داخلی و چه برای سرمایه‌گذاری خارجی. باید بحث امنیت اقتصادی را مد نظر داشته باشیم و منافع طرف مقابل و منافع ملی را در نظر بگیریم تا همکارب برد- بردی با خارجی ها در بخش های مختلف اقتصاد داشته باشیم.

او ادامه می‌دهد: قوانین مربوطه ما برای سرمایه‌گذاران خارجی مناسب است و مشکلی در آن وجود ندارد. مشکلی هم در رابطه با ارتباطات اقتصادی نداریم اگر دستگاه‌های مربوطه مانند وزارت اقتصاد و صنعت و یا جهاد کشاورزی در مراودات اقتصادی احساس کنند که دچار مشکلاتی هستند در قالب لایحه‌ای آن را به مجلس می‌دهند و مجلس آن را رفع خواهد کرد و مانع خاصی وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح می‌کند: امکان آن وجود دارد که سرمایه‌گذاران درخواست هایی داشته باشند که این درخواست‌ها با ضوابط قانونی کشور ما هم‌خوانی نداشته باشد و دولت در هر جا که احساس کند باید تغییراتی در قوانین انجام دهد می‌تواند به صورت لایحه اعمال کند.

مهرداد لاهوتی عضو کمیسون عمران مجلس نیز در این باره می‌گوید: خوشبختانه با بحث مذاکرات شرایط را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم کردیم و لایحه‌ای برای رفع موانع تولید را در اختیار داریم و خلاء قانونی برای ورود سرمایه‌گذاران وجود ندارد. دولت باید اقدامات لازم را برای هجوم سرمایه‌گذاری انجام دهد و راه نجات ما هم حضور سرمایه‌گذاران است به جای اینکه خودرو وارد کنیم خط تولید در داخل کشور تولید شود و به جای اینکه کالا را از خارج وارد کنیم آن را به مرور زمان در داخل تولید کنیم.

لاهوتی خاطر نشان می‌کند:  سرمایه‌گذاری‌هایی که در کشور ضرورت دارد را باید در اولویت قرار دهیم ما در بخش ساختمانی 99 درصد لوازم آن را در داخل کشور تولید می‌کنیم ما باید نیاز داخل کشور را ببینیم که در چه بخش نیاز است که ورود پیدا کنند و به گونه‌ای نشود هر کسی به ایران آمد سرمایه گذاری کند، این دقت‌ها را باید مد نظر داشته باشیم.

همچنین موسی احمدی، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: ما باید در رابطه با این موضوع دو نگاه داشته باشیم یک نگاه به داخل و یک نگاه به بیرون. نگاه به داخل با توجه به سخنان مقام معظم رهبری خود باوری و اتکا به داشته‌های خود و افزایش تولید داخلی که در کشور داریم است کشور ما در همه ابعاد دارای منابعی است که با مدیریت صحیح اگر سرمایه‌گذاری شود بدون نگاه به خارج اداره و توسعه پیدا می‌کند.

او اظهار می‌کند: اما نگاه به بیرون ما از نظر قانون و حقوقی مشکلی نداریم قبل از انقلاب هم سرمایه‌گذاران به کشور می‌آمدند. بحث بستر سازی برای ورود سرمای‌گذاران خارجی وجود دارد و از طرفی اجرای این قانون متناسب با زمان و شرایط مطرح است. بنابراین هم شرایط به خصوص مذاکراتی که انجام شده است موقعیت‌های مناسبی ایجاد کرده است و اگر تحریم‌ها لغو شود و شرایط برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد شود سرمایه‌گذاران با هم برای شرکت در ایجاد سرمایه‌گذاری در کشوررقابت خواهند کرد.

احمدی بیان می‌کند: ما ظرفیت‌های بزرگی در اختیار داریم و صنایعی برای ورود این سرمایه‌گذاران آماده هستند در وزارت نفت فاز شمالی و جنوبی داریم و در هرمزگان و خوزستان بستر خوبی برای سرمایه گذاران خارجی داریم.

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره می‌گوید: ما مشکلی برای سرمایه‌گذاران خارجی نداریم اما مشکلات جزئی وجود دارد که باید برطرف شود البته این مشکلات جزئی قابل توجه هستند و در جذب و دفع سرمایه‌گذاران موثر هستند در بحث صدور مجوزهای لازم در کوتاه ترین مدت می‌تواند برای سرمایه‌گذار مهم باشد یعنی هر کشوری که کوتاه‌ ترین زمان را برای صدور مجوز برای سرمایه‌گذار داشته باشد مهم خواهد بود و یکی دیگر شرایطی که وجود دارد یکسان بودن شرایط سرمایه گذار با کشور است.

نکو تصریح می‌کند: بحث دیگر امنیت شخص سرمایه‌گذار است تا از امنیت لازم برخوردار باشد و قوانین موجود کشور هم از اهمیت ویژه‌ای برخور دار خواهد بود در بعضی از کشورها سرمایه‌گذار به ‌همراه مسئولین عالی رتبه به کشور می‌آیند و کشور ما هم باید این شرایط را ایجاد کند که این موانع احتمالی را در نظر بگیرند و اینگونه نشود که سرمایه‌گذار دل زده شود که در جذب سرمایه‌گذاران دیگر هم تاثیر بگذارد. با در نظر گرفتن این برنامه‌ها می‌توانیم رشد اقتصادیمان را با وجود سرمایه‌گذاران خارجی افزایش دهیم.

الله‌وردی دهقانی، دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به اقتصادنیوز می‌گوید: کشورهای همسایه ما نرخ رشد بالایی دارند در آذربایجان رشد اقتصادی نزدیک20 درصد است با توجه به پتانسیل‌های موجود در داخل کشور دولتمردان و مدیران باید بسترهای قانونی و مدیریتی را فراهم کنند و ذهنینت مدیران تغییر کند با ین وجود در زیر ساخت‌ها تحققی حاصل نمی‌شود و امکان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور به وجود نخواهد آمد.

او خاطر نشان می‌کند: باید سرمایه‌ها را واردکنیم تا ارزش افزوده ایجاد کنیم و با توجه به مزیت‌هایی که در اختیار داریم بتوانیم برنامه‌ها را در صنایع پتروشیمی خودرو حمل و نقل مخابرات میان مدت در دست بگیریم راه بسیار سخت و طولانی در پیش داریم اما شدنی است باید تا عقب افتادگی‌ها به سرعت جبران شود.

به گزارش اقتصادنیوز، یکی از برنامه‌های پنج ساله ششم توسعه رشد اقتصادی بالای 8 درصد است و این احتمال وجود دارد که با توجه به شرایط رو به بهبود اقتصاد کشور بتوان رشد اقتصادی را به 8 درصد رساند که یکی از راه های رسیدن به رشد اقتصادی هم حضور سرمایه گذاران خارجی است، حال باید نظاره گر آن باشیم که زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی تا چه اندازه فراهم خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید