روایت نوبخت از دلیل طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای

کدخبر: ۱۲۴۹۰۴
سخنگوی دولت گفت: سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم، ورود تکنولوژی و دانش فنی روز و استفاده از ظرفیت کشور برای تقویت تولید داخلی و افزایش صادرات از جمله اهداف دولت در مذاکره با هیات‌های اقتصادی خارجی است.
روایت نوبخت از دلیل طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای

محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در سخنانی در کتابخانه ملی ایران، گفت: امروز نیمه دوم دوره خدمت دولت یازدهم آغاز شد. نیمه اول با فراز و فرودهایی به پایان رسید. اگر دوم شهریور سال ۹۲ را که دولت استقرار یافت با وضعیت امروز مقایسه کنیم، می‌توانیم این فراز و فرودها را به خوبی و به وضوح ببینیم و نسبت به آنها داوری کنیم.

سخنگوی دولت افزود: در دوره نخست ما با یک پدیده خاص که شاید همه دولت‌ها در همه ادوار با آن مواجه نبوده‌اند، روبرو بودیم؛ دولت از همان آغاز، کار را با شش قدرت بزرگ جهانی در یک هماوردی سیاسی و دیپلماتیک آغاز کرد. از یکسو برای اینکه در جایگاهی برابر با قدرت‌های بزرگ به مذاکرات بنشینیم، نه از نظر یک دولت ضعیف و ورشکسته، ناچار بودیم شرایط داخلی را دستکم از نظر اقتصادی بهبود ببخشیم.

وی ادامه داد: برای اینکه این تصور که دولت یازدهم هم یک دولت ضعیف و ورشکسته است، برای طرف‌های غربی پیش نیاید و آنها تصور نکنند که تحریم‌ها که رشد منفی ۶.۸ درصدی و تورم بالای ۴۰ درصدی را به وجود آورده بود، کمر دولت را شکسته است؛ ناگزیر بودیم هم در جهت تقویت و تغذیه مردم و هم به‌عنوان دستاوردی در این هماوردی با شش قدرت بزرگ اقدامات موثری را انجام دهیم.

نوبخت افزود: همه سیاست‌های دولت در دو سال گذشته بر این مبنا بود که رشد منفی اقتصادی را مثبت و تورم افسارگسیخته را کنترل و بی‌ثباتی را در بازار ارز مهار کند و قدرت پول ملی که به یک سوم تقلیل یافته بود، بازیابی شود و همین اتفاق افتاد به اعتبار اینکه دیروز مرکز آمار ایران نرخ تورم ۱۲ ماهه را ۱۳.۸ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه را در مرداد ماه ۱۱.۵ درصد اعلام کرد.

معاون رئیس‌جمهور در عین حال به افزایش قیمت برخی کالاها در ماه‌های جاری اذعان کرد و گفت: از فروردین ۱۳۹۳ تا فروردین ۱۳۹۴ بیش از ۸۰۰ هزار نفر جدید وارد بازار کار شده اند. ما هر چه تلاش کردیم توانستیم فقط همین میزان فرصت شغلی ایجاد کنیم و این در حالی بود که درآمدهای ما از ۵۴ میلیارد دلار به زیر ۲۴ میلیارد دلار رسیده و قیمت هر بشکه نفت خام از ۱۰۸ دلار به زیر ۵۰ دلار کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین به سنگ‌اندازی مقامات عربستان سعودی در جریان مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ اشاره کرد و گفت: وزیر امور خارجه کشوری که ادعای اسلامی بودن می‌کند، در روزی که مذاکرات ما به نتیجه رسیده بود و قرار بود امضا شود، با یک هواپیمای اختصاصی به محل مذاکرات می‌رود و در همان فرودگاه با وزیر امور خارجه آمریکا صحبت می‌کند و نتیجه آن می‌شود که وزیر امور خارجه آمریکا قرارداد با ما را امضا نمی‌کند و می‌گوید این مذاکرات باید باز هم ادامه پیدا کند. البته ایرانی هیچ‌گاه به زانو درنمی‌آید و کار به جایی رسید که در نهایت سران آمریکا خودشان اذعان کردند که تحریم‌ها اثر ندارد.

نوبخت گفت: امروز هیات‌های خارجی یکی پس از دیگری در بالاترین سطوح وارد ایران می‌شوند و این در حالی است که قبلاً در حد مدیرکل هم از کشورهای خارجی به ایران نمی‌آمد؛ دیروز وزیر امور خارجه انگلیس در صدر یک هیات بلندپایه اقتصادی به ایران آمد، هفته گذشته تیمی بزرگ از ژاپن و هفته قبل‌تر هم وزیر امور خارجه فرانسه به کشورمان آمدند. آنها البته برای تهدید ما نیامده‌اند، بلکه آمده‌اند اعلام کنند که حاضرند در جهت جبران گذشته با ایران همکاری کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: ما در این ملاقات‌ها به دنبال سه چیز هستیم؛ اول سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم، دوم انتقال تکنولوژی و دانش فنی روز به ایران و سوم استفاده از ظرفیت‌های کشور برای تقویت تولید داخلی و افزایش صادرات که ما همه این موارد در قالب برنامه ششم توسعه دیده‌ایم و برای دو سال آینده برنامه داریم و حتما باید سیاست، اقتصاد و فرهنگ ایران از روزی که دولت مسئولیت خود را تحویل گرفته است، بهتر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید