سوال نمایندگان در آستانه انتخابات مجلس بالا گرفت

قانع شدن مشروط نماینده همدان از وزیر کار

کدخبر: ۱۲۴۹۵۵
بعد از وزیر اقتصاد، این بار نوبت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود تا برای پاسخ دادن به سوالات یکی از نمایندگان به مجلس برود. سوالاتی که بیش از دغدغه‌های اقتصادی، شائبه سیاسی دارند آن هم در آستانه انتخابات مجلس.
قانع شدن مشروط نماینده همدان از وزیر کار

به گزارش اقتصادنیوز، حل معضل بیکاری، علی ربیعی را به مجلس کشاند تا به این سوال نماینده همدان پاسخ دهد که چرا عزم راسخ، مدیریت هماهنگ و برنامه هدفمندی برای کمک به حل معضل بیکاری رو به رشد کشور وجود ندارد؟

اگرچه علی ربیعی، توضیحاتی در پاسخ سوال ابراهیم کارخانه‌ای ارائه داد اما نماینده همدان اعلام کرد تنها با یک شرط حاضر است اعلام کند که از پاسخ‌های وزیر قانع شده و سوال خود را بازپس بگیرد؛ به این شرط که ربیعی از هیئت دولت که در همدان حضور دارند، بخواهد تا مصوبه‌ای را تصویب کند که حل معضل بیکاری در راس برنامه‌های همه دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد و این دستگاه‌ها ظرف 3 ماه برنامه‌ای را در رابطه با اشتغال‌زایی مصوب کنند و به شورای عالی اشتغال بدهند.

اما نکته این است که اگرچه باید عزمی همه جانبه در همه دستگاه‌ها و بخش‌ها برای حل مشکل بیکاری ایجاد شود، اما نماینده مردم همدان احتمالا به این موضوع توجه نکرده که مشکل بیکاری در ایران مساله‌ای نیست که به صورت دستوری حل شود و صرف کشاندن وزیر کار به مجلس و گرفتن قول مساعد از وی برای توجه به مشکل بیکاری، این معضل چند ساله اقتصاد ایران حل شود.

هم کارشناسان اقتصادی و هم مسئولان دولتی بارها پیش‌شرط‌های ایجاد اشتغال را عنوان کرده‌اند. پیش‌شرط‌هایی مانند افزایش و ثبات نرخ رشد اقتصادی تا افزایش سرمایه‌گذاری اقتصادی و خروج واحدهای تولیدی و صنعتی از رکود. مواردی که اگرچه حمایت و تلاش دولت را می‌طلبد اما قطعا به صورت دستوری حل نمی‌شود.

نکته دیگر در این سوال نماینده همدان موردی بود که ابوترابی‌فرد، نایب رئیس اول مجلس در واکنش به این شرط کارخانه‌ای گفت و تاکید کرد: «شما به مسائل سیاسی و اداری اشراف دارید و می‌دانید که تنها می‌توان از وزیر انتظار داشت که این موضوع را با ارائه گزارش و مستندات در هیئت دولت مطرح کند و چنین پیشنهادی را بدهد و نمی‌توان انتظار داشت که این موضوع حتما در هیئت دولت مصوب شود.» اما حتی اگر موضوع تصویب مساله اشتغال در دولت هم مطرح باشد، دو هفته پیش بود که معاون اول رئیس جمهور به رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ماموریت داد تا آمار دقیقی از بازار کار ارائه دهد و اعلام کرد اشتغال به اصلی‌ترین اولویت دولت یازدهم تبدیل شده است. این نشان می‌دهد موضوع اشتغال در اولویت دولت قرار گرفته و چه نماینده همدان تاکید کند و چه نه، دولت به این موضوع توجه دارد.

اما در آستانه انتخابات مجلس و در حالی که هر کدام از نمایندگان سعی در ارائه کارنامه مثبتی از خود دارند، ارائه چنین سوالی و بیان چنین شرطی دور از انتظار نیست. کارخانه‌ای هم در پاسخ ابوترابی‌فرد گفت: برای من قول وزیر مهم است تا قول دهد این موضوع را در هیئت دولت مطرح کند تا به حل این مشکل اساسی کشور اقدام شود.

در چنین شرایطی پاسخ وزیر کار هم دور از انتظار نبود. ربیعی قول داد این موضوع را در جلسه هیئت دولت که امروز (سه‌شنبه) قرار است در همدان برگزار شود، مطرح کند و به این ترتیب نماینده مجلس از پاسخ وزیر قانع شد.

دو هفته گذشته هم این موضوع در خصوص وزیر اقتصاد رخ داد. مهرداد بذرپاش، علی طیب‌نیا را به مجلس کشاند و با طرح سوالاتی که در حیطه کاری وی نبود، نمایندگان مجلس سومین کارت رزد را به طیب‌نیا دادند. در تحلیل این اتفاق بسیاری از نمایندگان مجلس صراحتا اعلام کردند در کارت زرد وزیر و طرح استیضاح وی دلایل سیاسی دخیل بوده و در استانه انتخابات مجلس هر کدام از نمایندگان سعی دارند، کارنامه بهتری از خود نشان دهند. دلیلی که محمدرضا تابش به آن اشاره کرده و گفته بود: در آستانه انتخابات مجلس نمایندگان هر کدام می‌خواهند دستمایه‌ای برای کسب رای داشته باشند و این می‌شود که استیضاح طیب‌نیا وسیله می‌شود. اما بهانه‌ها اقتصادی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید