مدیرعامل فولاد مبارکه در گفت وگو با اقتصادنیوز

آزادسازی قیمت سنگ آهن معنایی ندارد

کدخبر: ۱۰۲۰۹۶
مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: آزادسازی قیمت سنگ آهن به دلیل اینکه یک فرمول مشخص دارد و با توافق معدنکاران و فولادسازان تعیین می شود، معنایی ندارد.
آزادسازی قیمت سنگ آهن معنایی ندارد

بهرام سبحانی در گفتوگو با اقتصادنیوز با بیان اینکه آزادسازی قیمت سنگ آهن معنایی ندارد، اظهار کرد: کسانی که حرف از آزادسازی قیمت سنگ آهن می‌زنند شفاف‌تر بگویند منظورشان چیست.


او گفت: در حال حاضر معدن‌کاران و فولادسازان بر اساس یک فرمول مشخص قیمت سنگآهن را تعیین می‌کنند. به طور مثال قیمت قیمت سنگ آهن تابعی از قیمت شمش فولاد است، به این صورت که با توجه به ضریبی از قیمت جهانی شمش فولاد قیمت سنگ آهن را مشخص و تعیین می‌کند.


سبحانی افزود: اگر قیمت شمش فولاد بازارهای جهانی افزایش یابد، قیمت سنگ آهن داخلی بالا می‌رود و اگر قیمت شمش فولاد در این بازارها کاهش یابد، قیمت سنگ آهن داخلی هم کاهش می‌یابد.


مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: اینکه گفته می‌شود قیمت سنگ آهن باید آزاد شود، با توجه به این فرمول و توافق معدنکاران و فولادسازان، آزادسازی قیمت سنگ آهن معنا ندارد.


او درباره اینکه اگر قیمت سنگ آهن آزاد شود در صنعت فولاد چه تاثیری گذاشته خواهد شد، گفت: در صنعت فولاد به دلیل اینکه اکثر کارخانه‌ها از سنگ آهن دانه‌بندی استفاده می‌کنند تاثیر زیادی ندارد اما در کارخانه ذوب‌آهن چون از روش کوره بلند استفاده می‌شود این آزادسازی تاثیر به‌سزایی دارد.


سبحانی بیان کرد: تعیین عوارض صادرات سنگ آهن محدودیتی است که موجب توسعه تولید داخلی کشور می‌شود.


در همین زمینه عضو هیات مدیره تولیدکنندگان و صادرکنندگان انجمن سنگ آهن نیز گفت: در جلسه چهارشنبه اخیر انجمن موضوع عوارض صادرات سنگآهن مطرح  و مستنداتی هم ارائه شده است.


پروا سلطانی افزود: تعیین عوارض و آزادسازی قیمت سنگ آهن درخواستی است که مطرح شده  اما هنوز در دستور کار اصلی شورای اقتصاد قرار نگرفته است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید