6 صاحب نظر در گفت وگو با اقتصادنیوز مطرح کردند

مکمل های نسخه خروج از رکود دولت

کدخبر: ۱۰۲۳۵۴
ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت هفته گذشته در گزارشی تحلیلی دلایل بروز رکود تورمی را در کشور مورد بررسی قرار داد و جزییاتی از بسته خروج از رکود را منتشر کرد که از نگاه برخی اقتصاددانان اجرای این بسته نیاز به مکمل هایی دارد.
مکمل های نسخه خروج از رکود دولت
فریبا رسولی:

از نگاه برخی دلیل انتشار این بسته تحلیلی، مورد نقد و تحلیل قرار گرفتن از سوی صاحب‌نظران است که با وفاق مورد نیاز بین تصمیم‌سازان دولت و همه بخش‌ها سیاست‌های خروج از رکود اجرا شده و نتیجه مثبتی حاصل شود.

محتوای این سرفصل‌ها باعث شد در یک نظرخواهی از صاحب‌نظران علم اقتصاد سوالی مطرح شود که آیا نسخه خروج از رکود تورمی که از سوی دولت تدوین و در پایگاه اطلاع‌رسانی منتشر شده است می‌تواند وضعیت اقتصادی کشور را از رکود تورمی خارج کند یا خیر؟

اکثر صاحب‌نظران قبل از پاسخ به این سوال کمی مکث می‌کنند و اعتقاد بر این دارند که این سیاست‌ها بسیار کلی مطرح شده‌اند و نمی‌توان با استناد بر این چند سرفصلی که مطرح شده است اظهار نظری کرده و باید صبر کرد بسته تفصیلی این نسخه هم منتشر شود.

برخی دیگر از کارشناسان نیز که از محتوای این بسته اطلاع دارند و آن را با دقت مورد مطالعه قرار داده‌اند سرفصل های عنوان شده برای خروج از رکود را تحت شرایطی قابل اجرا و نجات بخش تولید در این فصل از اقتصاد ایران می‌دانند.

برنامه‌ها با عملکرد معنا پیدا می‌کند
حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با بیان اینکه برنامه‌های اعلام شده در نسخه خروج از رکود تورمی بسیار کلی هستند، به اقتصادنیوز گفت: رویکرد و برنامه‌ها با توجه به عملکرد دولت معنا پیدا می‌کنند و بهتر است منتظر برنامه‌های جدی دولت باشیم.

این کارشناس اقتصادی معتقد است که سیاست‌های تعدیل ساختاری دولت شبیه به سیاست‌های دهه 70 است و این سیاست‌ها یک بار شکست خورده هستند و لزومی ندارد مجددا همان سیاست‌ها دنبال شود.


استفاده از فرصت‌ها
شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در همین زمینه بیان کرد: برای خروج از رکود امکانات خوبی در اختیار داریم و می‌توان از فرصت‌ها و برنامه‌هایی که در نسخه خروج از رکود تورمی مطرح شده است، به خوبی استفاده کرد.

نماینده سیرجان و بردسیر افزود: با توجه به اینکه هفته گذشته نشستی در نهاد ریاست جمهوری همراه با نمایندگان مجلس داشته‌‌ایم، در آن جلسه رئیس کمیسیون‌ها بسیار شفاف مسائل کشور را مطرح کردند که در حوزه اقتصادی، کشاورزی، تولید و ... حمایت‌های لازمی صورت بگیرد.

وی افزود: بحث صنعت که در این نشست مطرح شد، با این تدبیر که صنعت نیمه‌جانی داریم و این بخش نیاز به کمک دارد، دولت هم بحث حمایت خود را از این بخش اعلام کرد.

حسن‌پور اظهار امیدواری کرد: با توجه به برنامه‌های مناسبی که در نسخه خروج از رکود در نظر گرفته شده است و پرداخت یارانه‌های تولید، اگر از این موقعیت‌ها به طرز مناسبی استفاده شود، می‌توان شاهد یک وضعیت مطلوب اقتصادی در چند ماه آینده بود.


نیاز به یک محاسبه دقیق
داوود سوری، اقتصاددان دیگری نسخه خروج از رکود را با توجه به سرفصل‌هایی که در آن عنوان شده است، بسیار شفاف دانست.

این اقتصاددان با بیان اینکه در این نسخه به صنایع معدنی و پتروشیمی‌ها به عنوان یک منبع کسب درآمدی نگاه شده است، گفت: این بخش‌ها با وجود شرایط سخت تحریم‌ها مطمئنا قابلیت ایفای نقش‌های موثری را دارند، اما سرفصل‌ها در این نسخه تحلیلی بسیار کلی عنوان شده‌اند و برای اینکه بتوان به‌درستی قضاوت کرد باید نسخه تفصیلی را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: اگر دولت منابع مالی توسط اجرای این سیاست‌ها به‌دست بیاورد یا نیاورد این موفقیت یا شکست وابسته به محاسبات خوب و دقیقی که انجام می‌شود است.


با کدام منابع مالی؟
در همین زمینه موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان مدافع اقتصاد آزاد معتقد است که ارزیابی کلیات این نسخه به نحوه عملکرد آن از سوی دولت بستگی دارد.

وی افزود: یکی از سرفصل‌های این نسخه اشاره دارد به تجهیز منابع مالی. اما نکته مهم این است که از چه محلی دولت می‌خواهد تزریق و تجهیز مالی داشته باشد. در شرایطی که دولت به لحاظ قدرت مالی تضعیف شده است، با تکیه بر کدام بخش و درآمد می‌خواهد کشتی ضد رکود و تورم خود را به ساحل آرامش بنشاند؟

برنامه‌های کوتاه‌مدت، نیاز اقتصاد ایران
حسن درگاهی، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی نیز در این باره به اقتصادنیوز گفت: سیاست‌های اعلام شده بسیار کلی هستند و زمانی که این نسخه با چنین کلیتی منتشر می‌شود، نمی‌توان بر اساس آن تصمیم یا قضاوتی داشت.

از نظر این اقتصاددان دولت توانسته در گزارش خود تحلیلی علمی از وضع موجود اقتصاد ارائه دهد تا فضایی برای بحث درباره اقتصاد ایران به وجود آید و کارشناسان با پذیرفتن وضعیت موجود راه‌حل‌های خود را برای حل مسائل اقتصاد ایران ارائه دهند.

درگاهی معتقد است: روی آوردن دولت به برنامه‌های کوتاه‌مدت مانند بسته خروج از رکود را باید به فال نیک گرفت چون اگر قرار بود حل مسائل اساسی اقتصاد ایران در قالب برنامه‌های بلندمدت نظیر برنامه ششم توسعه صورت بگیرد توان کارشناسی کشور تلف می‌شد و مشکلاتی مانند رکود بر سر جای خود باقی می‌ماند.

این اقتصاددان گفت: دولت هم اکنون با جدیت سیاست کنترل تورم را در پیش گرفته و در این نسخه نیز به آن اشاره کرده است که باید گفت مهار تورم شرط لازم برای حل مسائل فعلی اقتصاد ایران است اما کافی نیست. درست است که تورم پایین انتظار تورمی را پایین می‌آورد اما باید پرسید این کاهش تورم چقدر به رونق تولید کمک خواهد کرد.

اولویت با کاهش تورم است
علی مدنی‌زاده، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف نیز در این رابطه به اقتصادنیوز گفت: بسته‌ خروج از رکود که از سوی دولت تدوین و منتشر شده، تحلیلی مختصر و مفید از سیاست‌های اقتصادی است که به نظر می‌رسد نشان‌دهنده کلیت این نسخه باشد.

این اقتصاددان افزود: به دلیل اینکه سیاست‌های ضدتورمی در این بسته محوریت دارد می‌توان گفت دولت بسته‌ای مناسب طراحی کرده است. در واقع با حرکت در مسیر این سیاست‌ها و هماهنگی آن با عملکرد از سوی دولت می‌توان به باورپذیری مردم در اینکه سیاست‌ها بر مبنای کاهش تورم تدوین شده است، کمک کرد.

مدنی‌زاده با بیان اینکه در این سیاست‌ها تکیه بر صنایع مطرح شده است، افزود: بخش کشاورزی و خدمات بخش‌هایی هستند که کمتر تحت تاثیر رکود قرار گرفته‌اند و در حال حاضر سرنوشت منابع نفتی گروی وضعیت تحریم‌هاست، بنابراین بخش صنعت و معدن تنها بخش از صنایع هستند که می‌توان تاثیر سنگینی رکود را بر شانه‌هایشان حس کرد و با توجه به این بخش‌ها این امر امکان‌پذیر است. اما باید دنبال صنعتی بود که در کوتاه‌مدت منفعتی برایمان داشته باشد و دنبال اثرات رونق آن در بلندمدت نبود.

وی افزود: حمایت از یک صنعت باید به شکلی باشد که در صورت قطع آن صنعت با مشکلات و بحران‌هایی روبه‌رو نشود.

مدنی‌زاده بیان کرد: نکته مهم این است که بحث تسهیل در امر صادرات در بخش صنعت و معدن باید وجود داشته باشد اما نه اینکه به بخش خاصی معطوف شود.
اگر قرار است صنعتی تجهیز مالی شود باید این را در نظر داشت که تاثیرات رونق آن در مدت کوتاهی ظاهر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید