تعلیق عوارض صادرات سنگ آهن تا پایان سال

کدخبر: ۱۰۲۴۹۴
همزمان با روزهایی که صنعت سنگ آهن ایران حال و روز چندان خوشی ندارد، وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده تا در صورت تصویب عوارض 20 درصدی صادرات سنگ آهن خام در شورای اقتصاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را تا پایان سال 93 اجرایی نکند.
تعلیق عوارض صادرات سنگ آهن تا پایان سال

بررسی‌های اقتصادنیوز نشان می‌دهد، با توجه به اینکه سنگ‌آهن در سال گذشته توانسته بود برای نخستین بار صدرنشین فهرست کالاهای صادرات غیرنفتی ایران شود، امسال به دلیل عواملی مانند کاهش قیمت جهانی و موضوع عوارض صادرات فعلا این عنوان را از دست داده است.

در تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران اشاره شده است در سه ماهه نخست سال جاری بیش از چهار میلیون و 80 هزار تن سنگ آهن هماتیت دانه‌بندی با خلوص آهن کمتر از 40 درصد به ارزش 284.1 میلیون دلار از کشور صادر شده که این میزان صادرات از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 16 و 3.24 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته است.

آن‌طور که ایسنا گزارش داده، در خرداد ماه سال جاری اوضاع صادرات سنگ آهن بدتر هم شده است؛ به طوری که در سومین ماه فصل بهار صادرات سنگ آهن ایران از نظر وزنی و ارزشی در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل به ترتیب 28.66 و 23.34 درصد کاهش یافته است. در خرداد ماه بیش از یک میلیون و 197 هزار تن سنگ آهن هماتیت دانه‌بندی با خلوص آهن کمتر از 40 درصد به ارزش 85.2 میلیون دلار از کشور صادر شده است.

این در حالی است که نایب رئیس خانه معدن به تازگی خبر داده است: وزیر صنعت، معدن و تجارت قول مساعد داده تا در صورت تصویب عوارض 20 درصدی صادرات سنگ‌آهن خام در شورای اقتصاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را تا پایان سال 93 اجرایی نکند.

محمدرضا بهرامن درباره نتایج نشست اخیر فعالان حوزه معدن با وزیر صنعت، معدن و تجارت و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: در این جلسه قرار شد تا وضع هرگونه عوارض بر روی صادرات مواد معدنی تا پایان سال جاری به حالت تعلیق درآید.

او افزود: در این جلسه مباحث کارشناسی مربوط به بخش معدن به‌خصوص عوارض صادرات موادمعدنی مطرح شد و بخش خصوصی به‌طور شفاف نظرات خود را به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه کرد.

بهرامن معتقد است: با توجه به شرایط نامناسب حاکم شده بر بخش معدن که رکود و کاهش تقاضا از شاخصه‌های اصلی آن است، وضع هرگونه عوارض و محدودیت های صادراتی منطقی نیست.

او افزود: خانه معدن ایران در این جلسه وضعیت نامناسب بخش معدن ایران را در گزارشی به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه و تاکید کرده که در صورت ایجاد محدودیت و موانع بر تولید و صادرات موادمعدنی، شاهد تعطیلی بیشتر معادن خواهیم بود.

نائب رئیس خانه معدن ایران تصریح کرد: هرگونه تصمیم گیری باید مبتنی بر نگاه کارشناسی باشد، در غیر این صورت بخش معدن آسیب می بیند.

او افزود: اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت تعامل سازنده با بنگاه‌های معدنی داشته باشد، خانه معدن ایران به نمایندگی از بخش خصوصی معدن می‌تواند تعادل مناسب را در تولید و تامین نیاز واحدهای فولادسازی داخلی به مواد اولیه نظیر سنگ‌آهن دانه‌بندی، کنسانتره و گندله و صادرات این محصول ایجاد کند.

در حال حاضر افت صادرات سنگ آهن ایران باعث شده تا رقبا نیم نگاهی هم به گرفتن سهم ایران در بازار چین بیندازند. ایران چهارمین تامین کننده بزرگ سنگ آهن چین در سال گذشته بود و سال قبل 22.4 میلیون تن سنگ آهن به چین صادر کرد، این در حالی است که استرالیا با صادرات 417 میلیون تن سنگ آهن به چین در صدر قرار گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید