وزیر نیرو خبر داد:

بودجه اضطراری برای انتقال آب به تهران

کدخبر: ۱۰۴۴۷۶
وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیات دولت گزارشی تشریحی در خصوص منابع و مصارف آب در پایتخت را تشریح کرد.
بودجه اضطراری برای انتقال آب به تهران

به گزارش اقتصادنیوز، حمید چیت‌چیان گفت: تهرانی‌ها حدود 25 درصد از کل آب شرب کشور را مصرف می‌کنند. این در حالی است که 12 درصد کل جمعیت کشور را شامل می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد پایتخت‌نشینان دو برابر متوسط کل کشور آب مصرف می‌کنند.

او گفت: مصرف آب شرب تهران در تابستان یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب بوده که دبی آن حتی به 38 مترمکعب در ثانیه نیز رسیده است.

چیت‌چیان افزود: با اینکه نرخ رشد جمعیت در تهران 1.8 درصد است، مصرف آب سه درصد افزایش داشته است.

او با بیان اینکه آب تهران از سه سامانه شرق، غرب و چاه‌های جنوب شهر تامین می‌شود، گفت: در سامانه شرق، سدهای لار و لتیان و در سامانه غرب، سدهای طالقان و کرج این آب را تامین می‌کنند که با توجه به کاهش بارندگی ذخایر این سدها کاهش یافته و برداشت از چاه‌ها بیشتر شده است.

او گفت: در چهار سد اطراف تهران در شهریور ماه گذشته حدود 716 میلیون مترمکعب آب ذخیره داشته‌ایم که امروز این رقم به 355 میلیون مترمکعب رسیده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در تهران بارندگی‌ها 35 درصد کاهش داشته است، گفت: تهران از نظر منابع آبی در تنگنا و محدودیت جدی قرار گرفته است و دیگر نمی‌توان انتقال آب را از نقاط دیگر به این شهر انجام داد. چرا که ظرفیت بیشتری برای انتقال آب وجود ندارد و مردم باید آب را با مدیریت در نحوه مصرف آن استفاده کنند.

وزیر نیرو گفت: تهرانی‌ها باید خودشان را با طبیعت این شهر وفق دهند و با نقاط دیگر کشور مصرف‌شان را تطبیق دهند.

چیت‌چیان افزود: تنها سدی که در اطراف تهران برای انتقال آب باقی‌ مانده، سد ماملو است که سامانه انتقال آب از این سد در حال انجام است و امروز نیز هیات دولت اعتبار مناسبی برای اجرای سریع این پروژه به صورت اضطراری اختصاص داد.

او در خصوص سیاست‌های دولت برای مدیریت مصرف آب در کشور گفت: مصوب شد در نخستین اقدام آب مشترکان پرمصرف قطع شود و در صورت ادامه، تجهیزاتی نصب شود تا آن مشترکان نتوانند بیش از حد مجاز آب مصرف کنند.

چیت‌چیان همچنین افزود: نظام تعرفه‌ای پلکانی در شهر تهران آغاز شده است که مشترکان پرمصرف باید پول بیشتری را برای مصرف آب بپردازند تا از طریق ابزار قیمتی بتوانیم مصرف زیاد آب را کنترل کنیم.

او در پایان اظهار کرد: جدولی در این خصوص تهیه شده که اوایل هفته‌ آینده منتشر خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید