اقتصادنیوز گزارش می‌دهد

موافقت وزارت صنعت با احیای معادن متروکه

کدخبر: ۱۲۰۹۴۲
طرح احیا و اکتشاف معادن متروکه ایران توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تهیه و در سازمان توسعه و نوسازی تایید و در نهایت به تایید وزارت صنعت ، معدن و تجارت رسید.
موافقت وزارت صنعت با احیای معادن متروکه

به گزارش اقتصادنیوز، گرچه بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین دلایل غیرفعال بودن معادن ایران نبود منابع مالی مکفی و سرمایه‌گذار است اما همین امر باعث شده دولت در راه‌اندازی بسیاری از واحدهای معدنی خود به تنهایی دست به کار شود. اما حالی است که بیشتر مقامات دولتی معتقدند که دولت دیگر توانایی سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های معدنی را ندارد و به نوعی حال دیگر نوبت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است که در این بخش اقتصادی عرضه اندام کند.

بر این اساس، اگرچه توقف فعالیت دو هزار و 200 معدن دلایل مختلفی دارد اما عمده‌ترین دلیل این تعطیلی‌ها می‌تواند اتمام ذخایر معدنی باشد که پس از مدتی دیگر قابل برداشت نیستند. در کنار آن اختلافات محلی و مشکلات با سازمان محیط زیست بسیار تعیین کننده بوده است و از سویی مسائل زیست محیطی بهره‌برداران معدنی به چالش‌های این بخش دامن زده است. زیرا برخی از بهره‌برداران به دلیل بی‌اطلاعی از جوانب آلودگی فعالیت معدن در حین بهره‌برداری رعایت مسائل زیست‌محیطی را نادیده‌ می‌گیرند که سازمان محیط زیست ممنوعیت‌ ادامه کار معدن را در این صورت ممنوع کرده اما برخی فعالان معدنی هم درگیر بوروکراسی‌های پیچیده با این سازمان هستند که نهایتا مانع از بهره‌برداری می‌شوند.

اما غیر از این عوامل سرنوشت‌ساز، تعریف معدن متروکه در ایران با کشورهای پیشرفته متفاوت است. معدنی متروکه به‌شمار می‌رود که ذخایرش به پایان رسیده باشد، در حالی که معادن ایران عمدتا به این دلیل متروکه نام نگرفتند و بلکه بر اساس عوامل دیگری مانند نبود تجهیزات لازم، ضعف در تکنولوژی‌های بروز، شرایط اقتصادی، مسائل فرهنگی و تنگناهای مالی چرخه اقتصادی‌‌شان ذخایرشان مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد.

این در حالی است که اخیرا مجری طرح احیاء و اکتشاف معادن متروکه فلزی از برنامه‌ریزی برای احیای 25 معدن متروکه خبر داده است. به گزارش ایمیدرو، محمدرضا عابدینی در این رابطه گفته است: در کشور معادن بسیاری وجود دارد که با وجود دارا بودن ذخایر معدنی به دلیل نبود زیرساخت در سال‌های گذشته تعطیل شده‌اند، به این جهت احیاء و اکتشاف معادن متروکه کشور کلید خورد و سال 93 در اولین اقدام معادن متروکه کشور شناسایی و از میان 300 معدن متروکه، 40 معدن در کمیته اکتشاف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران انتخاب و 25 معدن در اولویت احیاء قرار گرفت.

او در ادامه تصریح کرد: پس از شناسایی و اخذ مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه، عملیات اکتشافی، ذخیره یابی و تجهیز انجام و در نهایت پروانه بهره‌برداری برای این معادن صادر می‌شود.

مجری طرح احیاء و اکتشاف معادن متروکه فلزی در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای احیای 25 معدن اولویت دار، گفت : از 25 معدن انتخاب شده، پرونده 11 معدن فعال شده است. به عنوان مثال معدن سرب و نقره چاه خربزه در اصفهان مجوز تجهیز و آماده‌سازی گرفته و پیمانکار تجهیز در این معدن مشغول به فعالیت است. همچنین معدن سرب و روی ازبکوه در خراسان جنوبی موافقت شورای عالی معادن را کسب کرده و در انتظار ابلاغ سازمان صنعت، معدن و تجارت بیرجند و دریافت پاسخ استعلام‌های قانونی است.

عابدینی افزود: معدن پلی متال طلای خونی در اصفهان موافقت سازمان صنعت، معدن و تجارت را اخذ کرده و در حال رایزنی با محیط زیست است. از سوی دیگر معدن سرب و روی سرمه در اصفهان موافقت سازمان صنعت، معدن و تجارت را اخذ کرده و به دنبال دریافت سند مالکیت از اداره ثبت استان است. در استان سمنان هم پیگیر اخذ سند مالکیت چهار معدن متروکه آهن، سرب و کرومیت از طریق دادگستری هستیم و نقشه‌های هوایی چهار معدن آهن و سرب و روی در استان اصفهان هم تهیه شده و در مرحله اقدام برای اخذ سند است. در استان یزد هم موافقت اولیه سازمان صنعت، معدن و تجارت برای یک معدن سرب و روی اخذ شده است.

عابدینی در پایان اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری معدن چاه خربزه به مرحله بهره‌برداری برسد و اکتشافات تکمیلی معدن سرب و روی ازبکوه هم به اتمام برسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید