رسانه های ترکیه ای اعلام کردند

جزییات مذاکرات روحانی در ترکیه درباره صادرات گاز طبیعی

کدخبر: ۱۰۰۹۴۳
روسای جمهور ایران و ترکیه امروز(دوشنبه) در آنکارا درباره مسائل مربوط به انرژی و مناسبات اقتصادی مذاکره خواهند کرد.
جزییات مذاکرات روحانی در ترکیه درباره صادرات گاز طبیعی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از روزنامه دلی صباح، حسن روحانی رییس جمهور ایران امروز اولین سفر رسمی خود به ترکیه را از زمان روی‌ کار آمدن انجام می‌دهد که موضوع انرژی یکی از محورهای اصلی این سفر خواهد بود.

بایرام سینکایا عضو هیات علمی دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه بایزید به بررسی سفر روحانی به ترکیه پرداخت و گفت: ایران و ترکیه در حال افزایش تلاش‌های خود برای ارتقای روابط دوجانبه هستند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع انرژی و تجارت محور اصلی برنامه دیدارهای روحانی در ترکیه خواهد بود.

سینکایا افزود: در جریان این سفر گفت‌وگوها روی بازار‌یابی گاز ترکمنستان در اروپا که از ایران و ترکیه می‌گذرد متمرکز خواهد بود. پیشتر ما درباره خط لوله نابوکو که گاز ایران را از طریق ترکیه به اروپا منتقل می‌کند صحبت کردیم، اما این پروژه متوقف شد و برخی اقدامات جدید ممکن است در این خصوص انجام شود.

سران دو کشور احتمالا درباره حضور ایران در خط لوله گاز ترانس آنوتولی مذاکره خواهد کرد و این موضوعات قطعا مطرح خواهد شد.

سینکایا همچنین خاطرنشان کرد که روند دادرسی درباره کاهش قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه که توسط ترکیه در دیوان داوری بین‌المللی آغاز شده نیز در جریان است.

وی گفت: ایران پیشنهاد کرده که توافقنامه گاز طبیعی با ترکیه را تجدید کند و در آن قید شود که ترکیه مقدار واردات گاز طبیعی از ایران را افزایش دهد.

پیشتر ترکیه موفق شد در دادگاه داوری بین‌المللی 900 میلیون دلار خسارت از ایران دریافت و قیمت گاز وارداتی از ایران را 16 درصد کاهش دهد.

استاد دانشگاه ترکیه‌ای گفت که دو کشور ممکن است توافقنامه‌هایی را در زمینه انتقال برق امضا کنند. ترکیه در برخی مناطق از ایران برق می‌خرد و به‌طور مشابه ایران نیز در برخی مناطق خود به واردات برق از ترکیه احتیاج دارد.

دو کشور به احتمال زیاد همچنین درباره‌ پروژه احداث یک شهرک صنعتی مشترک در منطقه "ایگدیر" صحبت خواهند کرد که یکی‌ دیگر از نکات مهم مورد بررسی خواهد بود. از آنجا که این توافق بین دو کشور مستلزم برگزاری یک نشست همکاریهای استراتژیک است، ممکن است راه را برای امضای تعدادی توافقنامه بیشتر هموار کند.

تعدادی زیادی از وزرای ایران و ترکیه در این گفت‌وگوها حضور خواهند داشت.

در دیدارهای همکاری استراتژیک که تاکنون برگزار شده توافقات زیادی امضا شده است. در جریان دیدارهای قبلی همکاری استراتژیک که در سوریه و عراق برگزار شد حدود 30 الی 40 توافقنامه به امضا رسیده است.

روند دادرسی درباره قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه در 17 فوریه آغاز شده و ترکیه خواهان کاهش 25 درصدی قیمت گاز ایران است. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرده که اگر ترکیه واردات گاز از ایران را افزایش دهد ممکن است که بتواند از ایران در زمینه قیمت تخفیف بگیرد.

در حال حاضر ترکیه سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از ایران وارد می‌کند. ایران گاز طبیعی وارداتی از ترکمنستان را مجددا به ترکیه می‌فروشد. ترکیه بخش عمده‌ نیاز گاز طبیعی خود را از روسیه وارد می‌کند، اما گرانترین گاز را از ایران می‌خرد. مذاکرات بین مقامات دو کشور در این باره در جریان است.

ارتباطات تجاری بین ایران و ترکیه از طریق هالک بانک ترکیه انجام می‌شود، اما ایران درخواست کرده بانک دیگری جایگزین هالک بانک شود.

انتظار می‌رود سطح مبادلات تجاری بین دو کشور تا سال 2023 از 30 میلیارد دلار بالاتر رود و انتظار می‌رود که در پایان امسال نیز به 20 میلیارد دلار برسد.

تعدادی توافقنامه درباره مسائل مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و همکاری‌های فرهنگی در جریان این سفر امضا خواهد شد که علاوه بر برگزاری شورای همکاری استراتژیک ایران- ترکیه خواهد بود.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران که پیش‌ از روحانی عازم ترکیه شده، گفت‌وگوهایی را با رجب طیب اردوغان نخست وزیر و دیگر وزرای این کشور برگزار کرد.

واعظی گفت: مقامات ترکیه‌ای مایل به افزایش واردات گاز طبیعی از ایران هستند و ایران آماده است که این تقاضا را برطرف کند.

وی افزود: مذاکرات بین تهران و آنکارا درباره انتقال گاز طبیعی ایران به اروپا از طریق ترکیه نیز در جریان است.

ایران در سال 2012 سومین بازار صادراتی بزرگ ترکیه بود و این کشور بیش از 20 هزار نوع محصول به ایران صادر می‌کند که در بین آنها طلا و نقره نیز دیده می‌شود.

واشنگتن از تداوم روابط تجاری بین ایران و ترکیه ناخشنود بوده و برخی شرکت‌های ترکیه‌ای را که تحریم‌های اعمال شده روی ایران را دور زدند تحریم کرده است.

واعظی افزود: در جریان سفر روحانی به آنکارا شش توافق‌نامه همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی امضا خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید