ماجدی خبر داد:

تدوین بسته همکاری گازی میان ایران و ترکیه

کدخبر: ۱۰۰۹۷۸
معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: بسته جامع همکاری گازی میان ایران و ترکیه برای پیشبرد مناسبات اقتصادی دو کشور در حوزه انرژی تدوین شد.
تدوین بسته همکاری گازی میان ایران و ترکیه

به گزارش «اقتصادنیوز» به نقل از شانا، علی ماجدی، معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت درباره مذاکرات گازی ایران و ترکیه که روز گذشته با حضور روسای جمهور دو کشور برگزار شد، گفت: دور اول مذاکرات دو کشور به پایان رسیده و قرار است در ادامه موضوع های افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه، قیمت گاز صادراتی و شکایت ترکیه از ایران به دیوان بین المللی داوری در قالب این بسته توسط دو کشور پیگیری شود.

وی افزود: ایران و ترکیه مذاکرات را طبق یک برنامه زمانبندی ادامه می‌دهند.

ماجدی با اعلام اینکه طبق مذاکرات انجام شده میان دو کشور ایران و ترکیه، مقرر شد حجم مبادلات دو کشور به 30 میلیارد دلار برسد، افزود: به طور قطع انرژی و گاز سهم ویژه‌ای در  تحقق حجم مبادلات یاد شده دارد.

بر اساس این گزارش  ایران و ترکیه در سال 1996 قرارداد 25 ساله‌ای برای صادرات سالانه تا 10 میلیارد متر مکعب گاز امضا کردند که بر اساس آن روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه ارسال می‌شود. این پروژه در فوریه سال 2002 آغاز به کار کرد. ایران سال 2013 با صدور حدود 8 میلیارد متر مکعب، دومین تامین کننده گاز ترکیه بود، در حالی که روسیه با صدور 30 میلیارد متر مکعب در رده نخست قرار دارد. تقاضای گاز ترکیه سالانه 40 میلیارد متر مکعب است.

با وجود اختلاف گازی ایران با ترکیه، این کشور یکی از مشتریان سنتی گاز ایران است و با بهره برداری از فازهای پارس جنوبی ایران گاز مازاد برای افزایش صادرات به ترکیه در اختیار دارد.

  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید