همزمان با تشویق مسئولان آبفا به صرفه جویی؛

زنگ هشدار برای تشنگی تهران زده شد

کدخبر: ۱۰۱۴۵۲
بحران آب در حالی بارها از سوی مسئولان هشدار داده شده که با وارد شدن به فصل گرما، هنوز اقدام جدی آنچنانی در این رابطه صورت نگرفته و به نظر می رسد که خطر کم آبی بیخ گوش تهران و برخی دیگر از شهرها باشد.
زنگ هشدار برای تشنگی تهران زده شد

به گزارش «اقتصادنیوز»، از چند هفته گذشته خبرهایی مبنی بر کم‌آبی در برخی شهرها عنوان شده بود. با این حال، این هشدار به همینجا ختم نمی‌شد ، چرا که معاون وزیر نیرو نیز همزمان از کاهش حجم برخی سدها خبر داده بود. آنچه که رحیم میدانی به آن اشاره کرده بود، انجام کارهای مطالعاتی برای طرح‌های سدسازی بود که در خلال آن ممکن است حجم سازه‌ای برخی سدها کاهش پیدا کند.

در همین حال به نظر می‌رسد که با منتفی شدن مسئله جیره‌بندی آب به دستور رئیس‌جمهور، بحران آب وارد فازه جدی‌تری شده باشد. چرا که مسئولان آبفا چاره‌ای ندارند جز آنکه راه‌های دیگری را برای مقابله با کم‌آبی در پیش بگیرند. پیشتر و در برخی‌ سال‌ها، مسئله جیره‌بندی آب دست دولت را باز می‌گذاشت تا منابعی که در اختیار داشت را مدیریت کند.

بحران کم‌آبی اما گریبان شهر و روستا را به صورت همزمان گرفته است. طبق خبرهایی که پیش از این مهر منتشر کرده بود، 517 شهر کشور هم‌اکنون مشکل تنش آبی دارند. این مسئله‌ای است که حمیدرضا جانباز ،‌مشاور وزیر نیرو نیز آن را تایید کرده است.

وضعیت روستا نیز در مواجهه با پدیده کمبود آب به جایی رسیده که 6 هزار روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شود. در چنین شرایطی، مشکل مضاعف، منفی شدن بارش‌ها در شهرهایی از جمله تهران است که می‌تواند مسئله کمبود آب را به یک بحران جدی تبدیل کند.

در همین حال محمد پرورش مدیرعامل شرکت آبفای تهران در تازه‌ترین اظهارات خود عنوان کرده است که تهران برای پاسخ به نیاز آبی مشترکان خود، 80 میلیون مترمکعب کمبود آب دارد.

این در حالی است که کل کارهایی که تاکنون برای رفع بحران آب شده، ‌به تشویق مردم در صرفه‌جویی 20 درصدی آب منتهی شده است. در عین حال، وارد شدن به هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نیز در سکوت برخی مسئولان وزارت نیرو صورت گرفته است.

با وجود صحبت‌هایی که در خصوص کمبود آب و منفی شدن بارش باران عنوان شده، هنوز هیچ اقدام جدی و برنامه‌ریزی‌ شده‌ای برای رفع آن صورت نگرفته است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که مسئله کمبود آب در تابستان به مانند کمبود گاز در زمستان نیاز به برنامه‌ریزی درازمدت و کار تیمی دارد؛ مسئله‌ای که به نظر می‌رسد هنوز حرکتی در مورد آن برای رفع بحران آب نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید