گفت‌وگوی اقتصادنیوز با رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی؛

منتظر متعادل شدن بازار نفت باشید

کدخبر: ۱۱۱۵۹۸
رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی معتقد است که در سال جدید میلادی در صورت حذف مازاد تولید از بازار، باید منتظر متعادل شدن بازار نفت بود.
منتظر متعادل شدن بازار نفت باشید

حسین ایرانمنش در گفت‌وگو با اقتصادنیوز در خصوص تحلیل خود از بازار نفت و نوسان قیمت‌ها گفت: به نظر می‌رسد که با حذف برخی دکل‌های مشغول به کار در آمریکا که در حوزه منابع غیرمتعارف فعالیت می‌کردند، این نوسانات کاهشی اخیر نیز روی داده است که پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد.

وی معتقد است که اقتصاد آمریکا از کاهش قیمت نفت سود می‌برد اما این سود، مزیت استقلال اقتصادی این کشور را زیر سوال می‌برد و به همین دلیل باید گفت که چندان در پی ماندگار شدن قیمت نفت در قیمت‌های پایین نیست.

ایرانمنش گفت: آمریکا به دنبال این است که بتواند وابستگی خود را از کشورهای خاورمیانه کم کند که این یک برنامه استراتژیک برای این کشور است و قیمت‌های در حدود 40 دلار برای قیمت نفت نمی‌تواند چنین استقلالی را برای آمریکا ایجاد کند.

وی عنوان کرد: هرچند به نظر نمی‌رسد قیمت‌های نفت در کوتاه‌مدت احیا شود و به نرخ‌های قبلی خود برسد چرا که منابع غیرمتعارف در 60 دلار اقتصادی است، در عین حال، به نظر نمی‌رسد که قیمت نفت بتواند در کوتاه مدت به بالای 100 دلار برسد.

به اعتقاد وی، تنها در صورتی می‌توان شاهد نوسانات افزایشی شدید بود که اتفاق‌های ژئوپلتیک در کشورهایی همچون لیبی یا ونزوئلا روی دهد.

رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی تصریح کرد: در سال آینده میلادی باید شاهد بازاری متعادل بود، چرا که به نظر می‌رسد مازاد عرضه از بازار کم شود و بازار به تعادل برسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید