اقتصادنیوز در زمینه چگونگی مصرف انرژی بررسی کرد

چرا زیاد بنزین می زنیم؟

کدخبر: ۱۱۳۱۸۷
در حالی که دولت در 11 اسفند ماه امسال، قیمت سی‌ان‌جی را با کاهش روبرو کرد، برخی گزارش‌ها نشان از‌آن دارد که ایران هنوز هم گران‌ترین نرخ سی‌ان‌جی را دارد. اما اختلاف قیمتی سی‌ان‌جی و بنزین در نهایت سبب می‌شود تا میزان مصرف بنزین بالا رود.
چرا زیاد بنزین می زنیم؟

به گزارش اقتصادنیوز، هیات دولت در 11 اسفند مصوبه‌ای را امضا کرد که به اذعان رئیس انجمن صنفی جایگاه‌‌داران سی‌ان‌جی، این کاهش قیمت اعمال شده بود و تنها نیاز به مجوز دولت برای تایید داشت.

در این میان، با تاییدی که دولت به کاهش قیمت سی‌ان‌جی داشت، نرخ این حامل انرژی به نقطه پایین‌تری رسید. هرچند که اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی‌ان‌جی کماکان معتقد است که این نرخ باید بازهم کاهش یابد چرا که ایران هنوز هم گران‌ترین نرخ سی‌ان‌جی را در اختیار دارد.

وی نرخ هر کیلوگرم سی‌ان‌جی را 600 تومان دانست که به گفته وی، به تایید دولت هم رسیده است. با این حال، دادرس معتقد است که باید این نرخ در تناسب بهتری با بنزین باشد چرا که تناسب فعلی نرخ سی‌ان‌جی با بنزین نزدیک به 60 درصد است که این میزان باید به حوالی 30 درصد برسد. آنطور که وی به خبرگزاری مهر اعلام کرده، نامناسب بودن فاصله قیمتی بین بنزین و سی‌ان‌جی موجب شده است که مردم تمایل کمتری به خرید سی‌ان‌جی داشته باشند.

آنچه که از صحبت‌های دادرس می‌توان دریافت این است که اگر دولت می‌خواهد میزان مصرف بنزین را کاهش دهد، باید فاصله قیمتی بنزین و سی‌ان‌جی را منطقی کند. هرچند که طبق صحبت‌های دادرس، ایران هنوز هم ارزان‌ترین نرخ سی‌ان‌جی را دارد اما این مسئله هنوز هم نتوانسته میزان مصرف بنزین را کاهش داده و الگوی مصرف را از بنزین به سمت سی‌ان‌جی تغییر دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید