اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

تابلوی ساخت ممنوع بر سردر سدها

کدخبر: ۱۲۷۴۴۵
صحبت‌های جدید وزیر نیرو باز هم بر لزوم توقف سدسازی تاکید داشته است.
تابلوی ساخت ممنوع بر سردر سدها

به گزارش اقتصادنیوز، چند ماه قبل بود که وزارت نیرو مسئله توقف سدسازی را مطرح کرد. این مسئله که بعد از مطرح شدن، با واکنش مثبت و پیگیری محیط‌زیست روبرو شد، بعدها دوباره به عقب‌نشینی وزارت نیرو منجر شد.

داستان از آن جایی آغاز شد که محیط‌زیست چندباری به تداوم سدسازی‌هایی که هیچ توجیهی نداشت، انتقاد کرده بود. وزیر نیرو پس از آن، برای اولین بارمسئله توقف سدسازی را مطرح کرد. وی در یکی از اظهارنظرهای خود عنوان کرده بود که برخی سدهای در دست ساخت، متوقف می‌شوند.

البته چیت‌چیان کمی بعد این مسئله را نیز مطرح کرد که همه سدها مشمول چنین اتفاقی نمی‌شوند. کوتاه آمدن وزیر نیرو اما باعث واکنش محیط‌زیست شد؛ تا جایی که ابتکار اعلام کرد که ساخت برخی سدها بیشتر از هر چیز دیگری به خشکسالی دامن می‌زند.

ابتکار در آن زمان این مسئله را مطرح کرد که سدسازی در طولانی‌مدت برای برخی افراد منافعی به همراه داشته اما اینکه در این مدت طولانی برای طبیعت و مردم پایین دست این سدها چه آثار و عوارضی به همراه داشته است را ارزیابی‌های زیست محیطی مشخص می‌کند.

با این حال، کمی بعد وزیر نیرو در اظهارنظر تازه‌ای، پای سدسازی را دوباره به میان آورد و تاکید کرد که همه سدها مشمول قانون توقف سدسازی نمی‌شوند. در این میان اما به نظر می‌رسد که بحث‌هایی که در خصوص سدسازی پیش کشیده شده، سبب تاملی دوباره در مسوولان وزارت نیرو شده؛ چرا که تازه‌ترین صحبت‌های چیت‌چیان نشان از آن دارد که وزارتخانه وی دنبال راهکاری برای توقف تبخیر آب در سدهاست.

چیت‌چیان در عین حال این مسئله را نیز مطرح کرده که وزارت نیرو در دو سال اخیر بازنگری جدی در برنامه سدسازی داشته و تعداد سدهای بزرگ ما تا پایان مرداد ۱۵۳ مورد بوده است. ساخت برخی سدها باید متوقف شود که برای مثال سدهایی که در حوزه دریاچه ارومیه بوده هیچ نتیجه مثبتی نداشته است.

چیت‌چیان درباره اینکه آیا برای احداث سدها مطالعات کارشناسی صورت نگرفته است؟ گفت: شرایط آبی کشور تغییر کرده، مثلا ۱۵ سال قبل مطالعه‌ای برای احداث سد صورت گرفت که آن موقع احداث سد توجیه داشت اما با توجه به خشکسالی‌ها و افزایش مصارف آب در بالادست، ساخت سد دیگر توجیهی ندارد.

وی افزود: سدهایی داریم که قرار بود ۱۵۰ میلیون مترمکعب پشت آن آب ذخیره شود که ۳۰ میلیون مترمکعب بیشتر آب ندارد. وزیر نیرو گفت: ما مشخصات برخی سدها را هم تغییر کرده و مثلا ارتفاع برخی از این سدها را کاهش دادیم، اما برخی سدها هم با همان مشخصات قبلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

برآیند صحبت‌های وزیر نیرو حکایت از یک اتفاق نظر میان مسوولان وزارت نیرو و محیط‌زیست دارد که سدسازی به هر قیمتی صورت نگیرد. در عین حال، باید به این مسئله نیز توجه داشت که سدسازی‌هایی که به اذعان وزیر نیرو متوقف شده در حوزه دریاچه ارومیه بوده است. یعنی تنها در مورد دریاچه‌ای که بارها و بارها نسبت به خشکسالی آن، انتقاد شده و حالا وزارت نیرو را بر آن داشته تا سدسازی‌های حوالی این دریاچه را متوقف کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید